740 B230F kopdemontage

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
solos
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2016, 07:33
Locatie: Gembloux

740 B230F kopdemontage

Bericht door solos » 14 mei 2019, 21:49

Volvo 740 break 1990 B230F


Is de bout van het nokkenastandwiel normale draad of linksdraaiend ?

en een goede manier om het tandwiel vast te zetten als de distributieriem al verwijderd is , (om de bout los te draaien)

mvg bart
740 GLE automaat 1990 675000
740 GL handbak 1990 465000

bart.koens@gmail.com
+32 81 354918

ababbel
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door ababbel » 17 mei 2019, 04:41

Dag Bart,

De draadzin is rechtse draad. Bij linkse draad kan je een merkteken zien in de kopbout.
Om het tandwiel op de nokkenas te verwijderen of te bevestigen op een goede manier, maak je gebruik van de hulptool 5034.
Als voorbeeld klik de volgende link eens aan! https://www.classicswede.co.uk/9995034/ ... 27076.aspx

Wat ik nog wil meegeven is dat je voorzichtig moet zijn (indien de cilinderkop nog gemonteerd zit op de motorblok) met het verdraaien van de nokkenas tov de krukas als de distributieriem verwijderd is. Als jouw motor geen vrijloper is, bestaat de kans dat je een klep tegen de zuiger aanstoot met schade als gevolg. Wees voorzichtig. :?

Succes met de werkzaamheden. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

solos
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2016, 07:33
Locatie: Gembloux

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door solos » 25 mei 2019, 11:39

merci voor de link ik heb uiteindelijk zelf maar een hulptool gemaakt uit een stuk L ijzer
heeft gewerkt !

Voor ik zekerheid had over de draad durfde ik niet genoeg kracht te zetten op de bout.
Ik heb een B230F blok , weet jij me te zeggen of dat een vrijloper is ?

De open kleppen komen niet buiten het vlak van de kop.

Het vvlak bedrijf zei me echter dat de met rood gemerkte holtes in de kop zouden moeten worden opgelast om hernieuw lekken te voorkomen ,
omdat ze dichtbij de rand van het metaal van de koppakking komen , maar waarheen zouden die kunnen lekken , als de pakking op de rest van de kop aansluit , het is toch niet alleen het metaal in de pakking dat de afsluiting verzorgd ?

(die ingreep zou het vlakken ineens van 80€ naar > 200€ brengen , ik zie complete motoren voor die prijs ) :(

graag je mening , ciao , bart
de kop is van een 740 break met 467000 km waarvan ik denk de laatste 100000 op lpg
Bijlagen
IMG_20190515_203327.jpg
(3.49 MiB) 29 keer gedownload
740 GLE automaat 1990 675000
740 GL handbak 1990 465000

bart.koens@gmail.com
+32 81 354918

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1494
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door DJ_Karinsky » 25 mei 2019, 13:46

Ik zie het niet goed op de afbeelding, maar waarom zou je de (rode) holtes of openingen in de je kop gaan oplassen als volvo die origineel voorziet ?
En wat is er gaan lekken bij u ??

Ja 200 euro voor een compleet blok waar je dan ook werk aan hebt ... en die bvb 250.000+ gelopen hebben dus ook revisie nodig...
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door ababbel » 25 mei 2019, 17:58

Ieder doet wat hem het beste lijkt en de ene beslissing is de andere niet. :|
Het is niet eenvoudig om een cilinderkop goed op te lassen, maar het kan best. Alleen moet het echt goed gedaan zijn en dat is iedereen niet gegeven.
Vraag eens aan het vlakbedrijf naar referenties van zulke herstellingen en hoor bij die mensen hoe hun herstelling verlopen is tot op heden. :wink:
Naar mijn gevoel zijn het hier toch wel heel wat putjes die gevuld moeten worden, maar de tellerstand is ook al niet mis, hé!
De koppakking zorgt voor de afsluiting tussen de cilinderkop en het motorblok. Water-, olie- en gasdrukken moeten "geleid" worden van het ene deel naar het andere. Bij een recente motor gaat dat nog heel goed, maar bij een motor die er al heel wat jaartjes opzitten heeft, wordt dat al moeilijker. Alles heeft wat meer geleefd en is reeds zijn originele vorm wat kwijt. Veel is het allemaal niet en best nog herstelbaar, maar nieuw....... neen, dat is het niet meer.

De prijs valt best nog mee voor zo'n herstelling en als de vlakfirma het doet, heb je wel garantie, toch?

Naar de foto te zien zou ik stellen dat cilinder 2 de beste is, 1 en 3 hebben wat met vocht gehad en 4, daar zou ik de cilinderwand, zuiger of ventielgeleiding wat nader bekijken.

Vergeet ook niet dat een herstelde cilinderkop één is, maar een goede montage op de blok het andere is en bijdraagt tot een goede reparatie.
Verder is het ook zo, zoals DJ vermeldt, dat een gebruikte (en stilstands)motor met 250k op de teller, ook al neigt naar wat vraag en zorg. Daar ga je niet nog een 150k probleemloos mee bollen. Is het wel zo, dan is dat te beter. :)

Een B230f zijn zuiger gaat niet in de cilinderkop, meen ik. Als de kleppen niet uit de cilinderkop komen, dan kunnen die niet tegen de zuiger aanstoten en ben je safe. :wink:
Suc6 met de verdere werken, Ab.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1494
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door DJ_Karinsky » 25 mei 2019, 21:58

in dit topic wat meer info mbt de "vrijlopers"
viewtopic.php?f=1&t=2137&hilit=vrijloper
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

solos
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2016, 07:33
Locatie: Gembloux

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door solos » 26 mei 2019, 14:09

Merci allen voor de goede raad zover

heeft misschien iemand een foto (of kennis van ) van een nieuwe kop , zitten daar die aluminium ( naar zo te zien niet het materiaal van de kop ) afdichtingen in (van wat ik vermoed dat waterkanalen in de kop zijn die voor sommige cilinders worden afgedicht om goede doorstroming tot de laatst cil te krijgen) ?

mvg bart
740 GLE automaat 1990 675000
740 GL handbak 1990 465000

bart.koens@gmail.com
+32 81 354918

ababbel
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: 740 B230F kopdemontage

Bericht door ababbel » 28 mei 2019, 06:38

Bart,
solos schreef:
26 mei 2019, 14:09
..... "aluminium ( naar zo te zien niet het materiaal van de kop ) afdichtingen in"
Wat je precies bedoeld is mij niet heel duidelijk, maar een cilinderkop van een "red block" is uit één en hetzelfde materiaal vervaardigd. De putjes die je ziet in jouw cilinderkop zijn materiaal dat of weg geoxideerd zijn van het aluminium of een afdruk zijn van gaten in de oude koppakking die niet echt hun nut hadden bij jouw cilinderkop. Koppakkingen worden gemaakt door verschillende producenten voor meerdere types van B230-motoren.
Verder wil ik nog even herhalen dat de cilinderkop behoort tot de meest uitgebreide motoronderdelen. De productie en de montage zijn dan ook niet zo eenvoudig. Cilinderkoppen worden over het algemeen gegoten en aansluitend met speciale werktuigmachines bewerkt. Bij de productie van een cilinderkop is namelijk de grootste nauwkeurigheid vereist, zodat deze bij een draaiende motor niet leidt tot vermogenverlies. Bij de montage is eveneens grote zorgvuldigheid geboden. Vooral de afdichtingsvlakken moeten voorafgaand aan de montage zorgvuldig verzorgd worden.

Een beeld van een "herstelde" cilinderkop voor een B230. De kop bestaat uit één geheel.
http://nl.tinypic.com/r/2wexo3d/9
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie