Keuze druppellader

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Ocram

Keuze druppellader

Bericht door Ocram » 29 okt 2024, 18:36

Mijn Amazon gaat bij mij zijn eerste winter in.

Ik zou graag een druppellader willen aanschaffen. De batterij : Varta E24 - 12V 70Ah 630A (EN)

Ik veronderstel dat het nog steeds de regel is dat je niet met de A van de lader niet boven 10% van je Ah gaat.
lees : dat je best maximum een lader neemt van 7A als je een 70Ah batterij hebt.

Op HBM heb ik 3 druppelladers zien staan voor 12 volt batterijen. Ik twijfel tussen de 3A en de 6,5A.
Afbeelding

Tips of goede inzichten iemand ?

Hartelijk dank alvast !

DJ_Karinsky
Contacteer:

Re: Keuze druppellader

Bericht door DJ_Karinsky » 30 okt 2024, 15:07

Als de batterij goed leeg is zal ze 50% sneller (in tijd) vol zijn met die lader van 7A , dan tov met de lader van 3A.
Die 1e is echt een druppellader ... als uw batterij bijna leeg is, zal het dan 70uren duren aan 1A tegen dat ze terug vol is :D Maar in winterstalling wellilcht voldoende om ze op peil te houden.

Hbm = eigen merk, geen idee of dat echt goede kwaliteit is... Je kan proberen wss :o
CTEK laders zijn goed en er is nog zo een merk dat goed is, maar ik ben even de naam kwijt momenteel.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Youk

Re: Keuze druppellader

Bericht door Youk » 01 nov 2024, 15:28

Heb zelf voor de auto's een CTEK lader en voor de motor een Optimate. De optimate zou ook voor autoaccu's kunnen werken, maar dan duurt het wel langer wegens het lagere vermogen. Beide laders hebben onderhoudsprogramma's om de accu in goede conditie te houden. Ze blijven dus niet laden maar stoppen om dan te meten en een stukje te gebruiken alvorens terug naar laden over te schakelen.

Noco staat ook goed aangeschreven, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Plaats reactie