Aankoop Amazon

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
JCD
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009, 14:21
Locatie: Langdorp

Aankoop Amazon

Bericht door JCD » 06 nov 2009, 14:39

Beste menschen,

Er is geen apparte onderwerpenlijst om zich voor te stellen dus val ik maar met de deur in huis (lap) :!:

Ik zou graag een Amazon kopen en ik vroeg mij af of er zaken zijn waar ik speciaal moet op letten.
Klassieke zaken zoals boorddocumenten, olieverlies enz. weet ik wel, maar ik bedoel zaken specifiek aan deze wagen, verscholen plekjes die roesten, speling op

Gebruikersavatar
ice48
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2008, 12:33
Locatie: Brecht

Bericht door ice48 » 06 nov 2009, 16:05

Kijk eens op http://www.xs4all.nl/~gertjan/nl/index_nl.html daar vind je het nodige. veel succes. :lol:

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 06 nov 2009, 18:42

In de "wegwijzer" (een boek uitgegeven door de club) vind je een massa aan informatie terug ivm aankoop en onderhoud van verschillende modellen van Volvo.

Enkele tips om zeker op te letten : binnenspatborden, kofferruimte, wielranden, koplampranden, bodem, chassis balken(dwarsbalken), ...
Technisch : remmen, remleidingen (in vrij zetten en duwen of trekken, vervolgens proberen te remmen) remservo (werkt of werkt niet), koppeling (plakken of niet, speling,...)
motor (hoe draait de motor), lekken aan achterbrug (kraken van ahterbrug bij optrekken), absorbsiekracht van amortiseurs, staat van rubbere bussen en ophangrubbers (vooraan triangels en stuurstangen), speling op stuurhuis (regelschroef ingedraaid of niet?), alle vloeistoffen (olie, koel-, en remolie).
Interieur : werken alle meters,....

Letten op vocht onder de matten (mogelijk lek aan verwarming)

Waarschijnlijk ben ik nog de helft vergeten, maar 't is toch al een begin...

Greets en succes,

Volv

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Bericht door cyclinglievens » 06 nov 2009, 20:05

ik veronderstel deze?
http://www.2dehands.be/volvo-amazon-423 ... &qq=amazon

Laat ons weten wat het geworden is ;)

JCD
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009, 14:21
Locatie: Langdorp

Bericht door JCD » 06 nov 2009, 22:01

Bedankt allen voor de informatie, het zal nog van pas komen :wink:
De spoed waarmee gereageerd is siert en zegt veel over de spirit alhier 8)
Ik kom tenslotte zomaar binnengevallen en ik heb zelfs gene Volvo :(
cyclinglievens schreef:ik veronderstel deze?
http://www.2dehands.be/volvo-amazon-423 ... &qq=amazon
Laat ons weten wat het geworden is ;)
Goed geraden :lol:
De vraagprijs was mij te hoog.
Er waren volgens de eigenaar redelijk wat kosten aan gedaan maar ik kan mij niet uitspreken over de graad van restauratie dat dit vertegenwoordigt.
Jammer genoeg was het al donker en heb ik geen details kunnen bekijken. De eerste indruk was goed maar dat is natuurlijk erg subjectief.

Ik wil zeker niet overhaast tewerk gaan. Tenslotte moet ik eerst nog een andere wagen verkocht krijgen. Maar dat neemt niet weg dat ik de zaak ondertussen rustig kan onderzoeken.

Op de website van BFOV staat uitgelegd hoe het in zijn werk gaat om een motor te vervangen, voor wagens met en zonder GVA.
Voor wagens met GVA is het akkoord van de mandataris van de constructeur van het merk nodig.
Heeft iemand hier ervaring of Volvo Belgistan hier medewerkend in is of niet?
Vroeger heb ik voor een kwestie van bandenmaat eens de Nissan importeur gekontakteerd. Bijzonder bereidwillig waren ze daar niet, en dan druk ik mij erg beleefd uit :twisted:

Ook over de keuring zijn zo onduidelijkheden.
Ik weet dat er voor recentere wagens een E-keurmerk op de uitlaatdemper moet staan. Zal dit ook moeten voor een Amazon zonder GVA die ingeschreven wordt als gewone personenwagen en niet als oldtimer ?

Voor mechanisch-technische vragen begin ik eerdaags wel een nieuw onderwerp om u van de verveling te redden :P

JCD
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009, 14:21
Locatie: Langdorp

Re: Aankoop Amazon

Bericht door JCD » 26 aug 2014, 09:00

Amazon is nog steeds niet uit mijn gedachten :D
Door allerlei toestanden is jammer genoeg de tijd nog niet rijp :(
Ik hoorde vertellen dat door een verandering in Nederland (iets met de wet of de verzekeringen) veel mensen die een oldtimer dagelijks gebruikten nu zowat geschoren zijn.
Zien jullie een significante stijging in het aanbod uit het noorden?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Aankoop Amazon

Bericht door Rubicon » 26 aug 2014, 12:47

De verandering van de Nederlandse oldtimerwetgeving houdt vooral in dat wagens pas op een leeftijd van 40 jaar wegenbelastingvrij worden. Voor wagens tussen 25 en 40 jaar EN die op benzine rijden, kan men beroep doen op een overgangsregeling. Dit impliceert dat men een fractie van de normaal verschuldigde wegenbelasting blijft betalen, onder de voorwaarde dat de auto in kwestie niet wordt gebruikt tijdens de drie wintermaanden (december-januari-februari).

Het gevolg is dat met name dus de wagens jonger dan 40 jaar terug in de verkoop komen. Zeker diesels, daar een diesel niet in aanmerking komt voor de overgangsregeling. Dat geldt ook voor LPG, waardoor het LPG-minnend Nederland nu op grote schaal terug de LPG-installatie uit de auto's sloopt.

Kortom: voor wat betreft de 140/164, Amazon en oudere modellen verandert er weinig, daar de meeste exemplaren al 40 jaar oud zijn en dus wegenbelastingvrij (blijven). Integendeel: de vraagprijzen voor die oudere modellen gaan eerder in stijgende lijn, gezien deze dus populairder worden - want: belastingvrij. Jongere modellen zoals de 240/260, 340/360, de 7- en 9-reeks zijn de pineut en worden voor spotprijsjes verkocht of gaan naar de sloop. Enkel de die-hards houden er zich nog aan vast, al dan niet met uitbouw van LPG (om zo te kunnen genieten van de overgangsregeling).

Ik heb het idee dat het Nederlandse aanbod wat betreft Amazon en andere oude modellen weinig veranderd is. De prijzen lijken wel gestegen. Overigens is er in Nederland nog steeds een pak meer keuze dan in België.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

JCD
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009, 14:21
Locatie: Langdorp

Re: Aankoop Amazon

Bericht door JCD » 26 aug 2014, 21:20

Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Overigens hoe doenbaar is het om een in Nederland gekochte Amazon in Belgie administratief in orde te krijgen?

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Aankoop Amazon

Bericht door GaelVH » 26 aug 2014, 22:03

JCD schreef:Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Overigens hoe doenbaar is het om een in Nederland gekochte Amazon in Belgie administratief in orde te krijgen?
Redelijk makkelijk, simpel uitgelegd:
- Auto ophalen met de nodige papieren (ginder in NL de auto uitschrijven)
- Met de papieren naar de douane in België voor roos formulier + vignet 705 + vak W moet geldig gemaakt zijn
- Naar de keuring met de amazon
- Naar de DIV voor een nummerplaat aan te vragen

In grote lijnen is dat zowat.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Aankoop Amazon

Bericht door Pieter » 27 aug 2014, 18:39

Enige waarvoor je goed moet opletten is de originaliteit... In nederland mag veel meer dan in België

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Aankoop Amazon

Bericht door Rubicon » 28 aug 2014, 18:32

Klopt. Motorswap en andere motorische experimenten, vervangen van handbak naar automaat en vice versa, monteren van schijfremmen vooraan.. You name it, they 've done it. Let ook op met PU-rubbers, omvlochten remleidingen en bandenmaten. Ontleed alleszins goed het chassisnummer, dat vertelt al veel hoe de wagen er origineel hoort uit te zien.

Op de website VolvoAmazonpictures vind je bergen informatie, met onder andere een gedetailleerd overzicht per bouwjaar (production > model years). Een goede leidraad om na te gaan wat toen origineel van de band rolde.

Ik heb tweemaal een Volvo uit Nederland gehaald. Het is doenbaar hoor. Het lastigste is de auto legaal naar België krijgen. "Legaal" is op een auto-ambulance of met een garagist met Z-platen. Alle andere oplossingen (transitplaten, eigen platen..) zijn per definitie illegaal in België.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

JCD
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009, 14:21
Locatie: Langdorp

Re: Aankoop Amazon

Bericht door JCD » 07 sep 2014, 09:07

Pieter schreef:Enige waarvoor je goed moet opletten is de originaliteit... In nederland mag veel meer dan in België
Meer gezond verstand = minder regels :oops:
Rubicon schreef:Klopt. Motorswap en andere motorische experimenten, vervangen van handbak naar automaat en vice versa, monteren van schijfremmen vooraan.. You name it, they 've done it. Let ook op met PU-rubbers, omvlochten remleidingen en bandenmaten. Ontleed alleszins goed het chassisnummer, dat vertelt al veel hoe de wagen er origineel hoort uit te zien.
Op de website VolvoAmazonpictures vind je bergen informatie, met onder andere een gedetailleerd overzicht per bouwjaar (production > model years). Een goede leidraad om na te gaan wat toen origineel van de band rolde.
Ik heb tweemaal een Volvo uit Nederland gehaald. Het is doenbaar hoor. Het lastigste is de auto legaal naar België krijgen. "Legaal" is op een auto-ambulance of met een garagist met Z-platen. Alle andere oplossingen (transitplaten, eigen platen..) zijn per definitie illegaal in België.
We zijn dus nog niet aan de nief patajes :)

Plaats reactie