Dag volvo-liefhebbers, een vraag:
mijn 244 start koud heel goed maar warm na korte of lange rit slecht. Naar ik me heb laten vertellen zouden de injectoren in de motor "nadruppelen" (na stilstand) waardoor er dus een te veel aan benzine in de motor voorradig is. Na verdampen start hij terug. Kan ik de injectoren herstellen, reinigen of geheel vervangen door nieuwe? En hoe moet dat dan?
En nog een vraagje, een klassieker allicht.... wat moet ik nu tanken 95 of 98?
Zo... een doorbijter voor de thuiszitters... (?)
Veel kerst-sfeer ondertussen !
Bp
volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)
Moderator: Youk
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)
de injectoren kan je reinigen of je kan ze natuurlijk vervangen door nieuwe exemplaren
de mijne (b230k) heeft ook dat probleem, koud = direct starten met choke volledig uit enz, als hij warm staat moet ik op tijd mijn sleutel los-laten anders blijft hij soms starten :s (ongeacht winter of zomer) ... denk dat die moeilijk doet omdat er een computer in zit die met het vacuum werkt, kan anders niet direct iets verzinnen
over de 95 of 98 : zie uw instructieboekje, kleur v/d tankdop, enzz
of misschien hier
viewtopic.php?f=1&t=1238&p=4606#p4606
ik ga daar geen uitspraken meer over doen er zitten hier betere specialisten
de mijne (b230k) heeft ook dat probleem, koud = direct starten met choke volledig uit enz, als hij warm staat moet ik op tijd mijn sleutel los-laten anders blijft hij soms starten :s (ongeacht winter of zomer) ... denk dat die moeilijk doet omdat er een computer in zit die met het vacuum werkt, kan anders niet direct iets verzinnen
over de 95 of 98 : zie uw instructieboekje, kleur v/d tankdop, enzz
of misschien hier
viewtopic.php?f=1&t=1238&p=4606#p4606
ik ga daar geen uitspraken meer over doen er zitten hier betere specialisten
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)
<Dank!
Er staat, in instructieboekje: 97—98 RON (ron ?) 98 octaan veronderstel ik dan maar daarmee weet ik niet of loodvrij mag of niet.
en
Injectoren mag ik gewoonweg uit mijn motorblok draaien en uitblazen en weer monteren? Of.... is het ingewikkelder dan dat...?
Veel 244-voor weinig geld
Er staat, in instructieboekje: 97—98 RON (ron ?) 98 octaan veronderstel ik dan maar daarmee weet ik niet of loodvrij mag of niet.
en
Injectoren mag ik gewoonweg uit mijn motorblok draaien en uitblazen en weer monteren? Of.... is het ingewikkelder dan dat...?
Veel 244-voor weinig geld
- Volv_oholic
- Site Admin
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47
Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)
injectoren worden normaal getest op een speciaal soort testbankje, het nevelprofiel en de hoeveelheid brandstof moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Gewoon met hoge druk proper blazen gaat volgens mij niet veel helpen. Ik zou al proberen met eerst de injectoren zuiver te maken door ze in zuivere benzine te leggen voor een tijdje, en dan verder proper maken.
Je kan zelf een soort testbankje fabriceren, links of rechts op het internet vind je wel hoe je dit vrij simpel kan maken en aflezen of de injectoren nog goed zijn of niet. Het enige wat je nodig hebt is een compressor en enkele valven die je op druk kan zetten, met wat vloeistof in...
Volv
Je kan zelf een soort testbankje fabriceren, links of rechts op het internet vind je wel hoe je dit vrij simpel kan maken en aflezen of de injectoren nog goed zijn of niet. Het enige wat je nodig hebt is een compressor en enkele valven die je op druk kan zetten, met wat vloeistof in...
Volv
Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)
Al iets wijzer volv ! Bedankt !
Dus ik mag ze gewoon ontkoppelen en in benzine leggen + reinigen + daarna terug monteren?
Als zo, is het proberen beter dan vervangen door nieuwe
Me aansluiten aan de VCCB is het moment !
Dus ik mag ze gewoon ontkoppelen en in benzine leggen + reinigen + daarna terug monteren?
Als zo, is het proberen beter dan vervangen door nieuwe
Me aansluiten aan de VCCB is het moment !
- Volv_oholic
- Site Admin
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47
Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)
wij verwachten je in de club, en zeker op één van onze bijeenkomsten...union bp schreef:Al iets wijzer volv ! Bedankt !
Dus ik mag ze gewoon ontkoppelen en in benzine leggen + reinigen + daarna terug monteren?
Als zo, is het proberen beter dan vervangen door nieuwe
Me aansluiten aan de VCCB is het moment !