volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
union bp
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2010, 11:22

volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Bericht door union bp » 27 dec 2010, 12:27

Dag volvo-liefhebbers, een vraag:
mijn 244 start koud heel goed maar warm na korte of lange rit slecht. Naar ik me heb laten vertellen zouden de injectoren in de motor "nadruppelen" (na stilstand) waardoor er dus een te veel aan benzine in de motor voorradig is. Na verdampen start hij terug. Kan ik de injectoren herstellen, reinigen of geheel vervangen door nieuwe? En hoe moet dat dan?

En nog een vraagje, een klassieker allicht.... wat moet ik nu tanken 95 of 98?
Zo... een doorbijter voor de thuiszitters... (?)
Veel kerst-sfeer ondertussen !
Bp

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Bericht door DJ_Karinsky » 27 dec 2010, 13:11

de injectoren kan je reinigen of je kan ze natuurlijk vervangen door nieuwe exemplaren :D
de mijne (b230k) heeft ook dat probleem, koud = direct starten met choke volledig uit enz, als hij warm staat moet ik op tijd mijn sleutel los-laten anders blijft hij soms starten :s (ongeacht winter of zomer) ... denk dat die moeilijk doet omdat er een computer in zit die met het vacuum werkt, kan anders niet direct iets verzinnen :roll:


over de 95 of 98 : zie uw instructieboekje, kleur v/d tankdop, enzz
of misschien hier
viewtopic.php?f=1&t=1238&p=4606#p4606
ik ga daar geen uitspraken meer over doen :lol: :P er zitten hier betere specialisten ;)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

union bp
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2010, 11:22

Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Bericht door union bp » 27 dec 2010, 19:02

<Dank!
Er staat, in instructieboekje: 97—98 RON (ron ?) 98 octaan veronderstel ik dan maar daarmee weet ik niet of loodvrij mag of niet.
en
Injectoren mag ik gewoonweg uit mijn motorblok draaien en uitblazen en weer monteren? Of.... is het ingewikkelder dan dat...?
Veel 244-voor weinig geld :wink:

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Bericht door Volv_oholic » 27 dec 2010, 21:00

injectoren worden normaal getest op een speciaal soort testbankje, het nevelprofiel en de hoeveelheid brandstof moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Gewoon met hoge druk proper blazen gaat volgens mij niet veel helpen. Ik zou al proberen met eerst de injectoren zuiver te maken door ze in zuivere benzine te leggen voor een tijdje, en dan verder proper maken.
Je kan zelf een soort testbankje fabriceren, links of rechts op het internet vind je wel hoe je dit vrij simpel kan maken en aflezen of de injectoren nog goed zijn of niet. Het enige wat je nodig hebt is een compressor en enkele valven die je op druk kan zetten, met wat vloeistof in...

Volv

union bp
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2010, 11:22

Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Bericht door union bp » 27 dec 2010, 22:01

Al iets wijzer volv ! Bedankt !
Dus ik mag ze gewoon ontkoppelen en in benzine leggen + reinigen + daarna terug monteren?
Als zo, is het proberen beter dan vervangen door nieuwe
Me aansluiten aan de VCCB is het moment !

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: volvo 244, 1981 motor B21ET (turbo)

Bericht door Volv_oholic » 28 dec 2010, 11:35

union bp schreef:Al iets wijzer volv ! Bedankt !
Dus ik mag ze gewoon ontkoppelen en in benzine leggen + reinigen + daarna terug monteren?
Als zo, is het proberen beter dan vervangen door nieuwe
Me aansluiten aan de VCCB is het moment !
wij verwachten je in de club, en zeker op één van onze bijeenkomsten...

Plaats reactie