Volvo 1800S : hoofdsteunen

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 apr 2012, 12:13
Locatie: Nevele

Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door tom » 12 jun 2012, 20:50

Ik ga hoofdsteunen plaatsen op de zetels van mijn 1800s uit '67.
(rood interieur)

Afbeelding

Vraag :
Heb begrepen dat de hoofsteunen in tubes glijden.
Maar is de rugleuning van de zetel zelf daar wel op voorzien ? (1967)

Of moet deze volledig vervangen worden ?

Of hoe kan ik controleren of de rugleuning geschikt is ?

grtz
Tom

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door Volv_oholic » 12 jun 2012, 21:54

Tom,

op een '67 er zaten standaard geen kopsteunen, vanaf 1969 wel. Normaal zijn de zetels niet voorzien van geleiderbuizen.
Je kan ze zelf monteren en kopsteunen van 140 of 164 gebruiken, of zoeken naar zetels van een later model met kopsteunen. Nog een alternatief is op zoek gaan naar kopsteunen die je over de leuning kan schuiven (ik heb er zo..), dat was indertijd een universeel verkrijgbaar iets voor meerdere modellen en merken, ondertussen wel zeldzaam geworden.

Succes,

Volv

Gebruikersavatar
tom
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 apr 2012, 12:13
Locatie: Nevele

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door tom » 12 jun 2012, 22:19

Dank voorr de reactie.
Als ik die zelf ga monteren, zal er wellicht een soort van geleidersysteem gelast moeten worden op die rugleuningen ?
Kwestie van te weten waar ik sta als ik de stof er begin af te halen...

Heb je soms een foto van jouw oplossing ? En is dit in dezelfde kleur verkrijgbaar als de rest van de zetel ?

Grtz
Tom

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door Volv_oholic » 12 jun 2012, 23:16

Tom,

er moet idd gelast worden aan het frame van de zetel, de bekleding moet er helemaal af.
Ik heb niet direkt een duidelijke foto van mijn kopsteunen, ik zal proberen niet te vergeten om een foto te maken, en hier te posten.
kan wel enkele dagen duren, heb het nogal druk.

Volv

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door wurre » 13 jun 2012, 07:56

Hey Tom,

Heb ook een tijdje met dat idee gespeeld.
Miss heb je wat aan deze link :
http://www.veterancar.nl/hoofdsteuneninduett.htm

Die losse opbouws die je erover schuift heb ik ook nog gehad. Visueel best leuk, maar of het echt een verschil uitmaakt bij een klap...

Uiteindelijk alternatief gekozen. Voorstoelen vervangen door die uit een Volvo 480. Meer zitcomfort, zijdelingse steun en vooral degelijke rugleuning met hoofdsteun. Mijn vrouw heeft jarenlang gesukkeld met een whiplash en dat willen we niet nog eens...

Succes!

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door arnodoomen » 16 jun 2012, 20:30

Hallo, de originele hoofdsteunen zitten in een geleidebusje onder je bekleding.De gaatjes zitten hiervoor in je frame model 1967 deze kun je monteren uiteraard moet je wel de bekleding van onderen los maken.Ik heb wel enkele rugleuning frames van een amazon liggen.kan daar eventueel wel een foto van toe zenden.Heb ook nog een hoofsteun liggen maar weet niet of de buisjes er bij zijn .Maar in Nederland op marktplaats staan meestal deze wel aangeboden,hoofdsteunen en buisjes,let wel op er bestaan brede en smalle hoofdsteunen .m.v.g.Arnold.

Gebruikersavatar
SVENSK TIGER
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 feb 2010, 19:05

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door SVENSK TIGER » 16 jun 2012, 21:45

Heb dit ook gedaan bij de stoelen van mijn amazon (1964). Het is wel wat prutswerk maar zeker goed te doen.
Succes ermee.

Ocram
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 sep 2020, 13:42

Re: Volvo 1800S : hoofdsteunen

Bericht door Ocram » 18 aug 2023, 12:14

Ik heb dezelfde vraag maar dan met een Amazon. (2-deurs)

Vroeger heb ik ook een whiplash gehad in een kettingbotsing en jaren mee gesukkeld.

Daarom vroeg ik me af of er een veilige manier was om hoofdsteunen nadien in te bouwen.
Ik zou dit voornamelijk op voorzetels willen ; en als het mogelijk is ook achteraan.

Thanks !

Plaats reactie