Volvo 244 GL

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jun 2013, 11:54

Dag iedereen

Dit is mijn eerste post op het forum dus ik zal beginnen met mij voor te stellen! Mijn naam is Marco, 28 jaar jong, woonachtig in Oud-Heverlee maar afkomstig van Bree in het verre Limburg :-)
Buschauffeur voor de lijn in Leuven en muzikant in de overige uren. Off- en onroad motard en onlangs de trotse eigenaar van een 244 automaat van 1979 op LPG 100% origineel.

De 244 ben ik gaan kopen net over de grens in Nederland. Ze verkeert in zeer goede staat, enkel 2 roestplekken achter de achterste wielen. Interieur is ook zeer net. Komt uit Zweden en is 6 jaar geleden Nederland binnengeloodst. En anno 2013 wordt het dus een Belgische. Natuurlijk zou België, België niet zijn als er geen administratieve rompeslomp bij te pas zou komen.

Wat heb ik gedaan:
- Verkoper heeft de auto tot aan mijn deur gereden (- 30km)
- platen eraf, naar de RDW en gaan uitschrijven (11,70 euro)
- export platen laten drukken bij de dichtstbijzijnde autoshop (22 euro) --> 2 weken geldig
- naar douane voor een aanvraag van inschrijving --> met uitschrijvingsbewijs, volledig kenteken en verkoopsovereenkomst (0,50 euro)
- naar Volvo dealer om GVA aan te vragen (130 euro) --> hierover meer

Nog te doen:
- LPG montage attest regelen bij erkende installateur (150 euro)
- Tweedehandskeuring (+- 65 euro)
- Verzekeren en platen aanvragen

--> dus over het GVA even: Bij de import van Zweden naar NL heeft de RDW een fout gemaakt en de volvo ingeschreven onder de B21E injectie ipv gewoon B21A. Op het kenteken staat dan ook 90kW. Na wat heen en weer bellen ben ik te weten gekomen dat ze op de keuring het vermogen aanpassen maar nu vraagt Volvo homologatiedienst Brussel om een papier waarop ik de serienummers van verschillende onderdelen moet invullen : lichten voor en achter, gordels, motortype, versnellingsbak, etc.....

Heeft iemand dit al eens voorgehad? Heeft het lang geduurd?

Ik ben zeer optimistisch maar als ik sommige hoor vertellen kan het af en toe erg tegenvallen.

Tot zover mijn avontuur.. Foto's volgen morgen!

gr, Marcooooo
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Rubicon » 19 jun 2013, 13:07

Welkom hier!

België is inderdaad een administratieve hel als het op zo'n zaken aankomt (en op de andere ook, wellicht..).

Ik weet niet waarom je exportplaten hebt aangevraagd, als de auto al door de verkoper werd afgeleverd? Let er op dat die exportplaten sowieso in België niet geldig zijn. In België mag een Belg, die een vaste verblijfplaats heeft in het land, niet met een voertuig rijden dat niet in België is ingeschreven. Enkel een tweetal zeer beperkte uitzonderingen, die te maken hebben met beroepsdoeleinden (bv in het geval van een buitenlandse werkgever, waarbij je voor verplaatsingen in functie van het werk een buitenlands voertuig hebt toegewezen gekregen). In alle andere gevallen zijn deze (export)platen NIET geldig en riskeer je flinke boetes (het wordt namelijk gezien als fiscale fraude). De Nederlandse exportplaten zijn enkel legaal voor een bij de RDW afgemeld voertuig, en dat tot aan de Belgische grens. Dit ter info :wink:

Ik heb geen ervaringen met een dergelijke fout die bij een inschrijving werd gemaakt. Ik heb mijn GVA ooit aangevraagd bij Volvo Lokeren. De aanvraag gebeurde toen op basis van het chassisnummer, hoewel ze alle bijkomende documenten (zoals de Nederlandse export- en douane inklaring) wel zeer gretig hebben aanvaard om het dossier aan te dikken. Maar in principe was het niet nodig. Ik geloof dat de b21e voornamelijk werd geëxporteerd naar de VS, waarbij tevens de voor- en achterlichten (vaak) verschillend waren van de Europese. Misschien heeft dat ermee te maken dat je van diverse onderdelen de nummers moet doorgeven, zodat zij kunnen uitsluiten of het wel degelijk een voertuig bestemd voor de Europese markt is. Volvo België geeft namelijk geen GVA voor Volvo's die oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt waren bestemd.

Alleszins veel succes ermee! Naar mijn ervaring is het importeren en in België inschrijven van een Volvo niet overdreven lastig, mits je weet wat je moet doen en welke documenten je allemaal nodig hebt. De wachttijden zijn het meest vervelend :D

Ben benieuwd naar de foto's, heb zelf ook een 240 uit 1979 8)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jun 2013, 14:00

Dank u voor de reactie.
Ik heb zeeeer veel onderzoek gedaan vooraleer ik de 244 gekocht heb.

Dus waarom heb ik de exportplaten laten maken: de keuring accepteert die platen bij tweedehandskeuring omdat dat ook de laatste platen zijn die op het voertuig (zogezegd) hebben gezeten. En dit heb ik van een keuringmedewerker van in As. Wat gij zegt klopt ook, het is maar geldig tot aan de grens, maar naar t schijnt wordt het gedoogd om nr de keuring , garage, te rijden. Wel met verzekering!
Ik maak gewoon da de Volvo in As geraakt en dan zet ik de exportplaten erop en rij ik binnen. Dat zou toegelaten zijn. Anders heb ik 3 keer z platen nodig en dan lopen de kosten serieus op..

Maar goed, alles komt dik in orde!

Ik wil niet als een betweter overkomen ivm de platen enzo, ik vertel gewoon wat ik heb gehoord en wat ik zelf heb onderzocht.

Gr.!!!
244 GL '79

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jun 2013, 16:23

Even een update:

Ik heb Volvo Brussel dienst Homologatie aan de lijn gehad. Ik moet extra info verschaffen omdat ze moeten zien of voor dit type in België ooit een GVA afgeleverd geweest is. Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat deze volvo nooit in België ingevoerd is. Maar ja, afwachten.

Morgen moet ik langs bij de lpg man. Om te zien of alle veiligheden erop zitten. Dus zelfs een volledig montage attest hoeft niet.

Gr.
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Rubicon » 19 jun 2013, 16:28

Aha, ik begrijp nu de reden van de exportplaten.

Maar, het is niet omdat het volgens de keuring is toegelaten, dat het legaal is. Er is geen kwestie van dat het gedoogd wordt hoor, het hangt louter af hoe de muts staat van de agent die je ziet langsrijden :wink: Zo zal je in de buurt van Hoogstraten geen kilometer verder meer rijden, en in Gent zal je ook weinig succes boeken (getuige van de tijdelijke exportplaten die als trofeeën aan de muren in de lokalen prijken.....), maar wie weet, heb je in As wel geluk. Als je de platen er natuurlijk pas op het allerlaatste moment aanhangt, voor je de keuring binnenrijdt, en er verder niet te pas en te onpas mee gaat rondrijden zoals sommige andere, dan zal het uiteraard al heel erg moeten lukken dat je een (slechtgezinde) agent tegenkomt :D

Heb je nog een ander voertuig op je naam staan, dat dagelijks is gekeurd? Je kan de platen van dat voertuig ook gebruiken om naar de keuring te gaan, mits je wel het inschrijvingsbewijs van dat andere voertuig bij je hebt en dat de verzekering wel in orde is. Zelfde verhaal als de exportplaten, het is en blijft illegaal (besturen van een niet-ingeschreven voertuig), maar het voordeel is dat die platen niet zo opvallen als die exportplaten.

Ik verwijt je niets hoor. De Belgische wetgeving is dermate idioot vormgegeven, dat je bijna niet anders kan, dan een dergelijke 'truc' uithalen om een (buitenlandse) auto ingeschreven te krijgen. Ik heb me er ook al schuldig aan gemaakt hoor. Het alternatief; auto-ambulance (waarmee je niet eens naar de keuring mag) of een garagist zoeken die met Z-platen rijdt, kosten een fortuin. :roll:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jun 2013, 16:58

Er is wel een auto die ik verzeker maar die ik niet heb ingeschreven, lang verhaal. De wetgeving is zo opgebouwd dat ze particulieren gewoon geen kans geven om zelf een auto in te voeren. Erg is dat, het moet allemaal maar geld opbrengen..

Even iets over de auto, ik vind de jerrycan (rood met volvo op) in het koffer fantastisch. ^^ Was dat iets standaard vroeger?
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Rubicon » 19 jun 2013, 19:51

Die jerrycans waren een optie, kon je bij de dealer bestellen. Er waren meerdere soorten, zo had je o.a. een jerrycan die paste in de velg van de reserveband. Geweldig ding is dat. Er is ook een jerrycan die achter het zijpaneel in de koffer van de station paste. Je vindt ze soms nog op beurzen, al is het lastig om er nog eentje te vinden die niet lekt.

Uit een folder met accessoires, vroege -reeks:
Afbeelding
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jun 2013, 22:14

Ik heb nummer 4.. Ik zal morgen genoeg foto's nemen..

Ze staat nog in de eerste lak en na een poetsbeurt net als nieuw..
244 GL '79

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 GL

Bericht door DJ_Karinsky » 19 jun 2013, 23:32

Marco 244 schreef: --> dus over het GVA even: Bij de import van Zweden naar NL heeft de RDW een fout gemaakt en de volvo ingeschreven onder de B21E injectie ipv gewoon B21A. Op het kenteken staat dan ook 90kW. Na wat heen en weer bellen ben ik te weten gekomen dat ze op de keuring het vermogen aanpassen maar nu vraagt Volvo homologatiedienst Brussel om een papier waarop ik de serienummers van verschillende onderdelen moet invullen : lichten voor en achter, gordels, motortype, versnellingsbak, etc.....

Heeft iemand dit al eens voorgehad? Heeft het lang geduurd?
Welkom Marco !

De serienummers moet je inderdaad invullen, dat zijn de 6? cijferige codes (= onderdeelnummers) naar ik mij meen te herinneren. Ook moet er een "E-zoveel" nummer op staan bvb op je lampglas, gordel, ruit, maar dat zal wel het geval zijn ;-) Ik heb ook nog zo een papier liggen, maar nooit een GVA aangevraagd .... (auto is nog niet ingeschreven)
ter info (wellicht weet je dit wel) : GVA heb je alleen nodig als je de auto als voertuig voor dagelijks gebruik wil inschrijven, met een O-plaat heb je geen GVA nodig.
Snap ik dus indd niet, bvb bij Rubicon werden er dan geen serienummers gevraagd om een GVA te bekomen voor Amazon ? Mss afhankelijk van hoe de garage dat oplost ... Ik heb de indruk dat een GVA aanvragen via een officiële dealer dan gemakkelijker gaat ?? (cfr. Rubicon) Was't bij jou via een officiële dealer ?

Voor motortype is dat B21A bij u, versnellingsbak M45 ofzo (4 bak zonder overdrive) ofwel een andere code indien andere boite. Moest je niets opschrijven van de codes op de ruiten ook ?

Enfin succes.
eh ... hier in België kan het een tijdje duren, maar een GVA is iets van 2 weken ofzo misschien (of een week ;-) )
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jun 2013, 23:57

Tja ja, een Amazon is zelfs + 10 jaar ouder. Ze hebben bij volvo Brussel mijn chassisnummer opgezocht en er stond niets van info bij. zelfs niet motortype..

Morgen al die codes zoeken, pfff. Dan zo snel mogelijk faxen. ik begrijp het niet, type 244 is hier in Gent van de band gerold, maar die van mij in Zweden. Het zal dat wel zijn hè..
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Rubicon » 20 jun 2013, 09:07

Even om alle misverstanden (hopelijk voorgoed) de wereld uit te helpen:
Bij de invoer en inschrijving van een buitenlands voertuig in België, dien je sowieso een GVA aan te vragen, ook al is het voertuig van voor 15/06/1968!! Dit geldt niet voor voertuigen die reeds in België waren ingeschreven. Uitzondering hierop vormt tevens de inschrijving als oldtimer. Bij normale inschrijving is GVA bij een buitenlands voertuig dus ALTIJD vereist.

Het is misschien mogelijk dat de homologatiedienst (je bent zeker dat die uitgaat van Volvo??) in Brussel de bijkomende nummers vraagt, juist omdat er duidelijk een 'discussie' is over het voertuig. Gezien jij aangeeft dat er verkeerde gegevens vermeldt staan op het NLse inschrijvingsbewijs. Dit zullen ze nu ook moeten verifiëren. De kans bestaat dat, indien je niets had gezegd, ze die bijkomende gegevens misschien niet zouden hebben gevraagd - maar dat weet ik niet zeker hoor. Zoals ik al zei, enkel ervaringen met de Volvo dealer in Lokeren, en daar was de procedure bijzonder eenvoudig..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 20 jun 2013, 12:15

Alles wat ge zegt klopt ook, maar wat is me dat toch. Het Nederlandse kenteken klopt niet met het chassisnummer , m.n. het vermogen. Maar ok, strax fax ik het papier rechtstreeks naar daar. En dan zien we wel.

Ohja een vraagje, de koplampwissers werken die samen met de gewone ruitenwissers? Want die van mij doen het niet.
244 GL '79

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Volvo 244 GL

Bericht door imker » 20 jun 2013, 12:35

Marco 244 schreef:Alles wat ge zegt klopt ook, maar wat is me dat toch. Het Nederlandse kenteken klopt niet met het chassisnummer , m.n. het vermogen. Maar ok, strax fax ik het papier rechtstreeks naar daar. En dan zien we wel.

Ohja een vraagje, de koplampwissers werken die samen met de gewone ruitenwissers? Want die van mij doen het niet.
Proficiat met je wagen, ik kijk ook al uit naar de foto's. Ik dacht dat de koplampwissers samen met de ruitensproeier werken.

groeten, Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Rubicon » 20 jun 2013, 12:57

imker schreef:Ik dacht dat de koplampwissers samen met de ruitensproeier werken.
Klopt :wink:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 20 jun 2013, 15:33

UPDATE/

Ik heb naar Volvo gebeld en VP is dus personenwagen. De ramen heb ik maar gewoon opgeschreven zonder E nummer. Ik heb het net gefaxt nr Brussel : inlichtingenblad ingevoerde auto - aanvraag tot inschrijving BE - volledig kentekenbewijs NL (90kW) - Kentekenbewijs Zweden (74kW) - foto identificatieplaatje - foto sticker motorinfo - foto sticker met E-nummers.

Als dat niet voldoende is dan verkoop ik em voor nog geen 20 frank.. :-) niet dus.. ^^ De aanhouder wint!!!!!!! Foto's komen eraan, camera is aan het opladen, batterij plat -_-


Ik ben nu de nummers aan het opschrijven maar mijn voorste gordels hebben geen E-nummer, mijn spiegels ook niet, wel het gewone partnr van Volvo, de ramen hebben ook geen E-nummer wel zoiets als : M120AS1DOT41..

- Zijdelingse markeringslichten zitten er volgens mij niet op. (of het zouden de pinkers zijn maar dan is de benaming maar raar).

- Modeltype voertuig moet ik kiezen uit een van deze 3 : VP of SW of CT , welke is het... :-)


Wat ene zever!!!!
244 GL '79

Plaats reactie