Pagina 8 van 10

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 24 apr 2014, 16:10
door Rubicon
De originele carburateur heb ik laten reviseren bij Volvo ACG, die hebben onder andere een nieuwe sproeier, naald en gasklep geplaatst. Ik had inmiddels ook een reserve carburateur op de kop getikt, welke ik zelf grotendeels heb gereviseerd, met uitzondering van de sproeier en gasklep. Om de sproeier te verwijderen heb je een speciale tool nodig, maar met en beetje voorzichtigheid, beleid en een bankschroef zou het zo ook wel kunnen.

Ik heb de carburateur volledig, tot het laatste schroefje elkaar gehaald en grondig gereinigd met diesel, benzine en spiritus. Wattenstaafjes, tandenborstels en tandenstokers werken het beste. Als je een ultrasoonreiniger hebt, werkt dat nog beter. Vervolgens de gehele boel terug in elkaar, met vervanging van alle pakkingen en andere kleine onderdelen, en natuurlijk de naald en het membraan. Als leidraad voor (de-)montage en afstelling heb ik het officiële greenbook gebruikt, dit:

http://www.scribd.com/doc/24702977/TP11 ... el-Systems (naar beneden scrollen)

Uiteindelijk is het allemaal wel plug and play.

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 24 apr 2014, 17:36
door Marco 244
Edit: Naald is er ook uit. Weeral voorzichtig zijn en wat welgemikte tikken uitdelen :-) Zuiver maken met dasty en straks alles terug monteren! Spannend.

/edit

Ah super!

Ik heb net de carb helemaal uit elkaar gehaald. Naald is helemaal versleten en het membraan is gescheurd. (geen wonder dat ik constant atf moest bijvullen :-> )
Sproeier heb ik er net met beleid uitgekegeld. Hoera! Maar hoe krijg ik die naald eruit. Ik heb het schroefje er al uit gedraaid. Naald blijft lekker zitten.

Ik weet niet zeker of ik de juiste kit heb besteld... :-s De waardes die erop staan (100 en 2.00) kloppen wel, maar qua constructie is het wel een verschil. Weet iemand of dit uitmaakt? Komt dit misschien omdat we het met de huidige productie van onderdelen moeten doen? :-)

In het midden zit een plaatje met een veertje aan de andere kant dat ge van plaats kunt verwisselen zodat er een kleine opening in de gasklep komt te staan. Die stond nu toch al in het midden dus het zal met de nieuwe ook wel lukken.
----> Afbeelding

Bij de sproeier is er een uitsparing in het midden.
----> Afbeelding

De oude heeft een gaasje. Is dat omdat er vroeger meer 'troep' in de benzine zat ofzo?
----> Afbeelding

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 26 apr 2014, 18:07
door Marco 244
EDIT
Conclusie: foute revisieset. Pakking aan inlaatspruitstuk was niet juist, er moesten 2 gaatjes extra inzitten die heel het stationair stelsel dienen. Ik heb ook heel wat onderdeeltjes over die nergens meer kunnen zitten op deze carb. Terwijl CDRK45 van BCCP.nl toch wordt aangeraden op deze site http://www.forgasarteknik.se/Reservdela ... -Volvo.pdf
Timing staat goed, contacthoek ook, toerental mooi op 900, enkel het mengsel nog deftig afstellen. Maar bij deze carb is dat wel wat lastiger zonder het tooltje voor de naald hoger en lager te draaien.. en het CO schroefje op de zijkant doet ook bijna niets!

Gr!
///

De volvo is bijna in orde..

Maar ik zit nu wel met een probleempje. Carb zit erop, alles nagezien en tot zover zit alles op zijn plaats. Ik heb met de gunson bougie een mooie blauwe vonk ingesteld dus mengsel ok. Het probleem is nu dat mijn stationair schroef niets meer doet! Draait nog wel maar het toerental verandert niet. Het verandert ook niet als ik de co schroef helemaal uit of in draai.

Hehe...

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 27 apr 2014, 08:10
door DJ_Karinsky
Even wat updates gemist hier precies :p
Dan timing maar eens bekeken met het pistool --> meer als 30° !!!!!! Delco helemaal tot het uiterste gedraaid en we kwamen nog maar aan +- 18°. Weet iemand of de delco opgeheven kan worden en 'een tandje terug kan'? Zodat ik meer richting 12° uitkom? Nu, dit alles is op gas gedaan omdat de carb eerst moet eraan worden voor ik deftig op benzine kan rijden. Waarschijnlijk zullen die waardes weer heel anders zijn.
Yeps, de delco kan je eruit heffen en een tand terugdraaien dat is geen probleem. Maar ben je zeker dat je poulie en referentiepunten etc juist zitten ? Want als de motor goed draait ... Ook zo eens 1 meegemaakt en kregen het maar niet goed, dachten dat de distributie verkeerd lag maar alles lag goed. Het waren de inkepingen en ref.punten die gewoon verkeerd zaten, daarom ... we zaten ook met iets van 20° dat ten minste bereikbaar was ;-)

Van dat lassen, gewoon oplappen (goed hé ;-) - niet bric-brac) , hoef je geen nieuwe dorpel voor te steken hoor ;-)

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 27 apr 2014, 12:21
door Marco 244
ref.punten idd goed gezet. poelie op 0° en inkepingen delco/rotor juist gezet.. Loopt zeer goed nu, enkel staat hij wat te arm. (wit-blauwe vlam ipv bunsenblauw)

Toch maar dat tooltje kopen voor de naald omhoog te zetten. Ofwel manueel hoger zetten maar dat blijft dan nattevingerwerk.

To do: multiriemen, naftfilters, olie+filter, vlampijp... Ben er nog niet vanaf!

gr!

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 28 apr 2014, 21:18
door Marco 244
Ik heb een foutje gemaakt bij de revisie van de 175CD. Daar ik geen tool had om de naald hoger of lager te zetten heb ik de instelschroef niet tot onder geduwd. Dus morgen kan de gasschuif er weer uit, naald eruit, enz.... Maar gelukkig geen erg.

Zeer goed nieuws (vind ik zelf toch) : ik heb op ebay.de een aw71 gekocht. Komt uit een 240 1989 B230 met 188000 km. Ik had al heel wat gelezen over mensen met alleen maar positieve ervaringen van BW55 naar AW71. Ik heb zelf altijd bij 80 a 90 per uur het gevoel dat er nog een vitesse moet zijn! :-)
Nu, ik ga zien in hoeverre de bak in orde is (zou werkende eronderuit gehaald zijn).

Donderdag of vrijdag ga ik erom. Als iemand interesse heeft om mee te gaan op een roadtripje van een dikke 300km, laat maar weten. =-) Maarja, jullie zijn niet van hier in de buurt. :wink:

Afbeelding

Afbeelding


Gr.

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 28 apr 2014, 21:21
door Pieter
Je weet dat dit in Belgie niet mag?

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 28 apr 2014, 21:45
door Marco 244
Nu, ik ben niet van plan de wagen te verkopen en hij staat als oldtimer ingeschreven. Dus zo erg zal het wel niet zijn.

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 28 apr 2014, 22:21
door DJ_Karinsky
En waarom mag dat niet ? (mja ik kan het al raden - wegens niet "origineel" wellicht ..." ) Wat weten die dat nu op de keuring of het een BW55 of ene AW71 is :? automaat is automaat voor die mannen ;-)
Ik heb nog wel andere verhalen van VW kevers op dagelijkse plaat die door de keuring geraken. (van trommel naar schijfremmen bvb, after market lichten vooraan, after market lichten achteraan, en zo nog wel verbeteringskes)

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 29 apr 2014, 06:50
door Pieter
Omdat het inderdaad niet origineel is. En of ze het op de keuring gaan zien is uiteraard afhankelijk van de afwerking van de inbouw. Iedereen kan zien of iets niet origineel is als het er gewoon van ver ingesmeten is.

En op zich lijkt het me ook geen slecht idee om eens te informeren bij de mannen van de verzekering, wat die er van zeggen. Je wil niet dat ze zoiets lulligs aanhalen om ooit een keer een ongeval niet te willen betalen :?

PS: bij een 'import'keuring checken ze bak en motornummer (of doen ze dat niet meer?) en dan val je snel door de mand hoor...

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 29 apr 2014, 13:48
door Marco 244
Importkeuring?

Ik heb deze auto in Nederland gehaald maar verder dan een oldtimer en lpgkeuring is het niet gekomen hoor. Als ge die regulier inschrijft dan wordt het een keuring voor verkoop. Daar hebben ze niet eens naar gekeken. Ze waren veeeeeel drukker bezig met mijn lpg AF te keuren.

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 29 apr 2014, 14:06
door Pieter
Omdat jij dus een oldtimerkeuring gedaan hebt ;) Maar als je het CVO op de keuring aanvraagt dan checken ze werkelijk alles :roll: (omdat je een speciale keuring ondergaat).

Maar hoe dan, wettelijk mag het dus niet wat jij van plan bent !

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 29 apr 2014, 15:00
door Marco 244
Ok, het mag wettelijk niet. Maar daar gaat het toch niet om e. Het gaat om eeuwig rijplezier aan 120 per uur. :mrgreen:

Trouwens: op mijn inschrijvingsbewijs staat 92kW (B21E) omdat ze weigerden bij de keuring om dat aan te passen naar 79kW (B21A). Ik wijs hen op de gele sticker onder de motorkap --> hun exacte woorden: ja dat is oldtimer dat maakt niet uit. Zelfs na aandringen werd het niet veranderd.
Als ik er nu een B21E in leg, is em niet origineel meer maar van de Belgische staat zou het wel mogen. Dat is toch de wereld op zijn kop!


Even nog iets: 30 euro voor het stelgereedschap voor de naald was er toch dik over. Dus een beetje huisvlijt levert een custom tool op voor 0 euro's. Schroevendraaier de kop af, slijpschijf erin.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 04 mei 2014, 10:32
door DJ_Karinsky
ha ! Een goede oplossing Marco, je bent goed bezig zie ik ;-) Ik moet nog steeds kijken voor die licht, komt in orde een dezer !
grtz ;-)

Re: Volvo 244 GL

Geplaatst: 04 mei 2014, 18:13
door Marco 244
Dank u. Ik probeer beetje bij beetje de 244 in toptoestand te krijgen. Motorisch is em nu super, alleen dorstig (olie).
Vanmiddag de voorste uitlaatbuis vervangen (veel gaten) , ineens heel de uitlaat gedemonteerd en er bosal cement tussen gedaan want die was op geen enkle verbinding helemaal toe. Resultaat : veel stiller

Nu nog, schokdempers, ophanging vooraan (2 korte stangen+fuseekogels+demper). Remblokken rondom..

En uiteraard de AW71 erin leggen. Die ben ik gaan halen bij http://www.bodosvolvogarage.de/. Misschien bekend onder jullie. (rosmalen/utrecht). Man op leeftijd, zeer vriendelijk, een shitload aan onderdelen. Bvb chrome spiegels 244 pre '79 voor €10/st. Minimaal 20 versnellingsbakken, kleppen, zuigers, velgen, bumpers, banden, ...