Volvo 244 GL

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 21 mei 2014, 19:57

Ik heb op de kop getikt een radio! Bij de mijne werkte enkel nog de casette (af en toe). Nu kan ik eindelijk van dat modern spul af dat er nu in zit.
En de kaap van de 190k km is ongeveer gepasseerd, op naar de 200k


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marco 244 op 21 mei 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
244 GL '79

imker
Berichten: 695
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Volvo 244 GL

Bericht door imker » 21 mei 2014, 21:38

Knap man, dat hoort er toch gewoon bij.
Ik ga zo nu en dan eens naar de kringwinkel een cassette zoeken. Voor bijna niks hebt ge muziek die perfect bij de tijdsgeest van uwe volvo hoort en ge krijgt er voor niks het analoge geluid bij. Gewoon super.
240DL 1986 190000km

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 15 jul 2014, 19:00

Hellohello

Het is weer even geleden. Ik had vorige week een super idee --> laat ik met nog iemand naar zuid-italië rijden. Ben nu de auto reisklaar aan het maken. (o.a. BW55 --> AW71)

Vandaar achterste schokdempers vervangen en de v-riemen vervange. Beide aan vervanging toe maar de schokkerds wou ik jullie niet onthouden -->

Afbeelding
Afbeelding
244 GL '79

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Volvo 244 GL

Bericht door DJ_Karinsky » 15 jul 2014, 20:46

Amai, met uw auto naar zuid Italië, dat zijn enkele km .... deze waren precies wel aan vervanging toe, dempten die nog goed ? Zal nu wel beter zijn :D
Deze vooraan iets minder gemakkelijk te vervangen maar wel te doen.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 19 jul 2014, 17:37

Dag luitjes

Vandaag de laatste hand gelegd aan de auto. Straks vertrekken we richting scalea, calabria..

Wat gedaan? :
lichtblok vervangen (sorry Andy, heb er eentje kunnen krijgen dichterbij :-) )
gloednieuwe spiegels
oude radio er terug in
schokdempers achter vervangen
ombouw BW55 naar AW71 (ZEKER NIET zonder slag of stoot! wie details wil kan ze krijgen :) )
remmen rondom vervangen
etc......

Hehe, het is welletjes geweest, nu genieten. De AW71 loopt soepeler vind ik, ook het schakelen gaat heel smooth. Nu nog uitvoerig testen! Er is al geen lek hoera!!!

Gr, Marcooooo
244 GL '79

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Volvo 244 GL

Bericht door DJ_Karinsky » 21 jul 2014, 22:34

Geen probleem hé ;-)

Ben benieuwd, blijkbaar dan niet gewoon een swap en klaar :P
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 23 jul 2014, 16:17

Groetjes vanuit Italië. +2000km verder. De volvo was bij aankomst in betere staat als ons :-)

De aw71 heeft t zonder problemen gedaan, natuurlijk wist ik niet 100% zeker of het ging lukken. Beetje op goed geluk, maar met de nodige dosis vertrouwen in de volvo, vertrokken. Oliepeilen een paar keer gecheckt. Alles in orde. Op lpg in de bergen ging de temp wel deftig omhoog, maar bleef hangen net boven de N. Dus dat valt mee.
De 4e versnelling is een wereld van verschil!!! Een dikke aanrader voor degene met 3 vitessen. Vanaf 70 per uur gaat em naar 4e en is het lekker cruisen. Tegen 120 af en toe terug naar 3e gegaan op te zien hoe het eerst was, lawaai en toeren maken!! Nu , stil en zachtjes cruisen.

De bakwissel is rechttoe rechtaan voor zover het gaat om de bak tegen de motor te schroeven en keerringen vervangen.. Dan komt t, olieleidingen aanpassen (buigen dus). Aw71 is 7,5cm langer dusja.. Tachokabel was gelukkig lang genoeg. Overdrive kabel ook.

De baksteun was een ander verhaal. Er was een gat te weinig (geen extra gaten zoals in latere modellen). Dus na wikken en wegen toch maar door en door geboord. Beneden klein gat bovenin groter en dan met een dop 17 een bout met brede rondel laten zakken en vastgedraaid. Zeer vast ^^ ik zou niet willen dat em eronderuit valt.
Dan automaat gevuld en maar hopen dat em niet lekt. :-)

Momenteel draait em stationair niet zoals normaal. (Rijdend geen enkel probleem).
Ze hikt af en toe een beetje. Maarja, ik maak mij er niet zoveel zorgen om, ben er geraakt dus als er iets aan was zou ik het wel hebben gemerkt tijdens de 2000 km.

Gr marcooooo
244 GL '79

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 02 aug 2014, 15:10

Vanmorgen in Rome vertrokken , momenteel bochtig stuk tussen firenze en Bologna aant rijden. Bergop krijgt ze het wel lekker warm ^^
Nog 1200km te gaan. Tegen 130 per uur ( Gps 124) cruisen heerlijk.. Nog altijd geen lekkages.. Oliepeilen ok.

Wel al in panne zien staan, (nieuwe) bmw, Opel, fiat, Renault maar nog geen Volvo ! :-). (Vingers gekruist as i speak)

Gr.
244 GL '79

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Volvo 244 GL

Bericht door wurre » 03 aug 2014, 12:33

jahaa! dat lijkt me een goed idee voor een nieuwe rubriek :D

"Ik rij Volvo en heb volgende auto's in panne zien staan" :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Rubicon » 03 aug 2014, 15:57

Haha! Goed idee, Wurre! :D

Al heb ik mijn abonnement van de VAB al lang en breed terug verdiend voor mijn Volvo's.. Maar dan wel voor stomme dingen als een platte accu (klevende remlichtschakelaar, grr!) en een losgetrilde naald van de carb (ACG Volvo was een schroefje vergeten :shock: ). :D

Goed bezig, Marco! Veel plezier met je trip!
...unless you're driving a Volvo

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 05 aug 2014, 15:03

Zondagmiddag 12u thuis aangekomen. Zo een reis is toch vermoeiend zeg.
Mss volgend jaar eens richting Zweden, Noorwegen Denemarken. Lijkt me prachtig met de wagen!

To do:
Koelwater vervangen
Remvloeistof vervangen (bruinig)
Voorste schokbrekers
Roest aanpakken!

Gr Marco
244 GL '79

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 12 apr 2015, 19:44

helloooo

hier ben ik nog eens.

ROEST ROEST ROEST ROEST!!! Ik dacht dat het wat oppervlakkig was maar de wielkas achter aan beide kanten is rot, dorpel achterste deel ook.

Nu waarvoor ik eigenlijk post ; waar zit die benzinefilter???? Ik kan die nergens vinden, die zit toch niet onder mijn lpg tank in hoop ik ?? Alvast bedankt voor de info!

gr, marcooooo
244 GL '79

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Volvo 244 GL

Bericht door L385 Viking » 12 apr 2015, 20:18

Zit die niet onderaan je wagen net voor de achteras? Ik heb je trouwens vorige vrijdag zien rijden in Houthalen, rond de middag geloof ik :)
Groeten Bart
S60 - 2018 - 18000 km
240S - 1991 - 203000 km and counting...
240SE - 1991 - 325000 km R.I.P. " roest in peace"

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: Volvo 244 GL

Bericht door Marco 244 » 12 apr 2015, 20:24

EDIT = geen benzinefilter te zien net voor de achteras




Hey ja dat klopt! Ik was onderweg naar aarschot via houthalen :-)))

Er rijdt hier maar ene chocolate 244 rond :mrgreen:

Ik ga zo eens kijken of de filter daar zit, anders zou ik het ook niet meer weten :s
244 GL '79

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Volvo 244 GL

Bericht door L385 Viking » 12 apr 2015, 21:51

Heb net mijn Vraagbaak en Kluwer handboek eens geraadpleegd en over een benzinefilter is niet veel te vinden. Er zit blijkbaar een filtertje aan de benzineniveauzender ( wat een woord zeg) in de tank dus dan moet je de zender er uit halen. Anders de benzineleidingen eens volgen tussen de tank en pomp.
Bij een injectie zit hij wel goed zichtbaar, maar jij hebt een carb dus daar ben je niets mee :mrgreen:
Bart
S60 - 2018 - 18000 km
240S - 1991 - 203000 km and counting...
240SE - 1991 - 325000 km R.I.P. " roest in peace"

Plaats reactie