Pagina 1 van 2

raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 12 feb 2014, 22:30
door edison
Hallo,

sinds gisteren staat mijn 240GL dus op de oprit (zonder inschrijving). Nu is het zo dat niemand weet wanneer de distributieriem vervangen is. Weet iemand of bij een B230A de kleppen de zuigers kunnen raken als de riem springt?

Groeten,

Edison

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 12 feb 2014, 23:39
door imker
Ik dacht dat het een vrijloper is maar, vervang de riem gewoon. Dan ben je zeker.

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 12 feb 2014, 23:42
door ababbel
Ja, is een vrijloper (als het een B230A is).

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 12 feb 2014, 23:50
door edison
imker schreef:Ik dacht dat het een vrijloper is maar, vervang de riem gewoon. Dan ben je zeker.
Nog nooit gedaan bij een 240. Speciaal gereedschap nodig?

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 08:36
door imker
ababbel schreef:Ja, is een vrijloper (als het een B230A is).
Een B200 niet?

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 08:44
door imker
edison schreef:
imker schreef:Ik dacht dat het een vrijloper is maar, vervang de riem gewoon. Dan ben je zeker.
Nog nooit gedaan bij een 240. Speciaal gereedschap nodig?
Ik dacht van niet. Gewoon zien dat alles juist staat.

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 09:16
door edison
dan moet ik da tmaar eens doen, voor het geld moet je 't nie laten

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 11:39
door Rubicon
Je kan ook even langsgaan bij VOMD in Dordrecht. De algemeen lage kostprijs van zijn herstellingen (ook bv koppeling vervangen voor 350 all in) compenseert ruimschoots de tank benzine om heen en terug naar Dordrecht te gaan. Wel afspraak maken. Kan je meteen ook de kleppen laten stellen, daar heb je wel een speciale tool voor nodig.

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 13:04
door ababbel
imker schreef:
ababbel schreef:Ja, is een vrijloper (als het een B230A is).
Een B200 niet?
Bovenaan bij het bericht staat een B230A, dit is een vrijloper. Een B200 daarentegen is geen vrijloper! :wink:

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 21:40
door Rubicon
Dat hangt er vanaf. Zowel de B230 als de B200 werden uitgevoerd in twee uitvoeringen, met of zonder "Heron-kop". Bij deze laatste is in de kop een verbrandingsruimte uitgespaard, in plaats van in de zuiger, zoals bij de andere blokken. Blokken met deze kop, zijn GEEN vrijlopers, de andere wel. De Heron-kop is niet zo heel vaak toegepast, maar wel door elkaar. Het motornummer van een Heron-kop is 1000 631, dat vind je onder het uitlaatspruitstuk. Daarnaast heb je de 1000 530 en de 1000 531 (met vergrote inlaatkanalen, onder andere toegepast op de B230FB en de B230ET), dat zijn wel vrijlopers.

EDIT: er zijn nog uitzonderingen:

"De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt."

Don't find it out the hard way :wink:

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 13 feb 2014, 22:07
door edison
wat een hoop kennis op een boogscheut van mij deur!

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 14 feb 2014, 01:18
door ababbel
Rubicon schreef:Dat hangt er vanaf. Zowel de B230 als de B200 werden uitgevoerd in twee uitvoeringen, met of zonder "Heron-kop". Bij deze laatste is in de kop een verbrandingsruimte uitgespaard, in plaats van in de zuiger, zoals bij de andere blokken. Blokken met deze kop, zijn GEEN vrijlopers, de andere wel. De Heron-kop is niet zo heel vaak toegepast, maar wel door elkaar. Het motornummer van een Heron-kop is 1000 631, dat vind je onder het uitlaatspruitstuk. Daarnaast heb je de 1000 530 en de 1000 531 (met vergrote inlaatkanalen, onder andere toegepast op de B230FB en de B230ET), dat zijn wel vrijlopers.

EDIT: er zijn nog uitzonderingen:

"De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt."

Don't find it out the hard way :wink:
De B230A is gebruikt van 1985 tot 1986 in de 2er en is een vrijloperke. De 230A is slechts in één uitvoering verkrijgbaar, ook in de 7er.

Mocht je een 2er lijstje willen, dan kijk je maar eens naar het volgende:

Motoren met getande riem (want er zijn er ook nog met een ketting).

Vrijlopers:
B21, B23A, B23E met A-nokkenas (Modeljaar 84), B230A, B230E, B230FT, B230F, B230FB, B230FK

Geen vrijlopers:

Alle Renault-Motoren met Heron-Kop: B172K, B18(400), B20, D16 (Serie 300 en 400).

Redbloks:
B23E (Modeljaar 79 tot 81 met H-nokkenas)
B23E (Modeljaar 81 tot 83 met K-nokkenas), grensgeval daar slechts 2/10 mm speling is tussen de kleppen en de zuiger)
B19 en B200 (door de verhoging van de slag tot in de verbrandingsruimte)
Aandacht:
afhankelijk van de compressie. 8,5 :1 is een vrijloperke.
allen andere met meer dan 8,8:1 geven de zuigers de klepkes een tikske.

B230KH (Heron-kop)
B234F en B204FT B204ET, vierklepperkes

Dan kunnen we het nog hebben over de vijf- (B52....) en de zescilinders (B63....) die ook allemaal geen vrijloperkes zijn.

De VW-dieselkes:
D24, D24T, D24TIC: Daar mag je zeker van zijn dat het allemaal zal kraken als er met het getande riemke iets mis gaat. Kop defect, nokkenas gebroken, kleppen krom, ingeslagen zuigers en het feestje gaat maar door.

Maar dat doet hier niet terzake. Het gaat hem om een B230A zoals reeds in het begin is aangehaald!!! :wink:

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 14 feb 2014, 11:05
door Rubicon
edison schreef:
Nog nooit gedaan bij een 240. Speciaal gereedschap nodig?
Je moet wel de centrale bout van de krukaspoelie losdraaien. Met een luchtsleutel kan het wel vlot gaan, zonder luchtdrukgereedschap of als de bout heel vast zit, moet de poelie / vliegwiel worden geblokkeerd om meedraaien tijdens het losmaken te voorkomen. Er bestaat een tool om dat te doen, eventueel te lenen bij iemand (of misschien zelfs de dealer), of zelf te maken.Zet sowieso de auto in zijn achteruit en op de handrem. Ook alternatieve manieren (een boortje van 8,5 door een van de gaten op het vliegwiel bv), maar daar zou ik toch voorzichtig mee zijn...

VOMD vervangt de distributieriem voor 130 euro all in (materiaal en werk inbegrepen).

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 14 feb 2014, 11:21
door edison
Denk dat ik eens naar Booij rijd, dan kan ik het zelf doen (doe ik het liefst) en kan ik hun gereedschap gebruiken

Re: raken de kleppen de zuigers?

Geplaatst: 14 feb 2014, 21:47
door DJ_Karinsky
Rubicon schreef:Dat hangt er vanaf. Zowel de B230 als de B200 werden uitgevoerd in twee uitvoeringen, met of zonder "Heron-kop". Bij deze laatste is in de kop een verbrandingsruimte uitgespaard, in plaats van in de zuiger, zoals bij de andere blokken. Blokken met deze kop, zijn GEEN vrijlopers, de andere wel. De Heron-kop is niet zo heel vaak toegepast, maar wel door elkaar. Het motornummer van een Heron-kop is 1000 631, dat vind je onder het uitlaatspruitstuk. Daarnaast heb je de 1000 530 en de 1000 531 (met vergrote inlaatkanalen, onder andere toegepast op de B230FB en de B230ET), dat zijn wel vrijlopers.
Is het niet andersom ? Bij een Heron blok is er een uitsparing in de zuiger en zit de verbrandingsruimte daar, en niet in de kop van de motor als ik me goed herinner ;-)