340 automaat
Moderator: Youk
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
340 automaat
wie weet waar ik de automaat van mijn 340 uit 1986 kan laten nazien of maken .hij schakelt niet op.en de motor maakt veel toeren.
Re: 340 automaat
Moeilijk te zeggen.. In Nederland zijn de specialisten beter vertegenwoordigd, maar hier in België valt dat wel een beetje tegen. De 'modale' garagist in België weet nauwelijks hoe zo'n CVT werkt. Van welke regio ben je eigenlijk? In Limburg (Meeuwen) zit T&P Oldtimershop; gespecialiseerd in Daf en Volvo 340.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
Re: 340 automaat
ben van kessel-lo leuven en inderdaad de meeste garage weten niet wat cvt inhoud. daarom mijn vraag. spijtig want auto is verder in goede staat en ik rij er graag mee mijn vader had een 343 automaat in 1977 nieuw gekocht, heb er mijn rijbewijs mee behaald. zelf was mijn eerste auto een volvo 66gl automaat dus. daarna een 340 met versnellingen. vervolgens een 360glt met 2liter zalige wagen trouwens. ook nog 244 dl gehad. laatste volvo was een 460 gl van 1994. en nu dus deze 340 automaat die ik graag in orde zou krijgen zie probleem met automaat. TIPS WELKOM
Re: 340 automaat
Om de werking van een cvt te controleren, heb je juist een hand vacuum meter nodig en een testlamp. Met de vacuum meter controleer je al de vacuum leidingen op lucht dichtheid die vanaf die 3 weg schakelaar naar de vacuumpotten lopen achteraan op de cvt, zijn de leidingen vacuum dicht? dan controleer je met de vacuum meter de dichtheid van de membramen die achteraan in de membraam potten zitten van de cvt. Als de membramen goed zijn, dan zal je de schijven zien open gaan terwijl je vacuum trekt met de meter.
Gaan de schijven niet open, dan zijn de membramen gescheurd in de membraam potten.Wat het meest voorkomt, zijn de afdichtingen in de 3 weg schakelaar die scheuren of oplossen door ouderdom zodat ze niet meer afdichten.Controleer ook even of de berg rem schakellaar nog werkt. Controleer ook of er stroom komt op de micro swits schakelaar die op de carburator zit, deze bediend de drieweg schakelaar boven de 950 toeren. Als de drieweg schakelaar niet werkt, of de dichtingen kapot zijn, dan zullen de tandwielen in de cvt kraken bij het verzetten van voorruit naar achteruit met koude motor met choke of een te hoog toerental met warme motor.
Gaan de schijven niet open, dan zijn de membramen gescheurd in de membraam potten.Wat het meest voorkomt, zijn de afdichtingen in de 3 weg schakelaar die scheuren of oplossen door ouderdom zodat ze niet meer afdichten.Controleer ook even of de berg rem schakellaar nog werkt. Controleer ook of er stroom komt op de micro swits schakelaar die op de carburator zit, deze bediend de drieweg schakelaar boven de 950 toeren. Als de drieweg schakelaar niet werkt, of de dichtingen kapot zijn, dan zullen de tandwielen in de cvt kraken bij het verzetten van voorruit naar achteruit met koude motor met choke of een te hoog toerental met warme motor.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
Re: 340 automaat
dank u voor de info . nu nog iemand vinden die deze test wil en kan uitvoeren.??
Re: 340 automaat
De storing zoeken kan je doorgaans heel makkelijk zelf! Op de website van de Nederlandse Volvo 300-Club staat een uitgebreide handleiding om zelf de werking van de CVT te controleren. Zie link:
http://www.volvo300club.nl/berichten.ph ... u=techniek
Op die site vind je nog veel meer info en kan je tevens terecht op het forum voor verduidelijking of advies. Met dit en de hier reeds meegegeven tips moet je toch al wat vooruit kunnen
http://www.volvo300club.nl/berichten.ph ... u=techniek
Op die site vind je nog veel meer info en kan je tevens terecht op het forum voor verduidelijking of advies. Met dit en de hier reeds meegegeven tips moet je toch al wat vooruit kunnen
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
Re: 340 automaat
zeker nu kan ik aan de slag met mijn 340 cvt. dank voor deze tips.
Re: 340 automaat
Uit dat forum blijkt overigens dat de EMVK (de 'driewegschakelaar') in heel veel gevallen (één van de) boosdoener(s) is. Die schakelaar is gereviseerd zeker nog te verkrijgen. Revisie kan je ook zelf doen, de setjes worden verkocht op bijvoorbeeld 2dehands:
http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 86258.html
Succes!
http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 86258.html
Succes!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 05 jan 2011, 11:15
Re: 340 automaat
Klinkt mij inderdaad als een probleem met de EMVK.
Je mag me PM-en voor de namen van experts in Aarschot en Herenthout.
Je mag me PM-en voor de namen van experts in Aarschot en Herenthout.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
Re: 340 automaat
dank u voor de goede raad. 340 ondertussen ingeruild voor een 740gl uit 1986 een b230k benzine dus 2300cc.
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: 340 automaat
Toch niet voor het probleem van de emvk. Revisiesetje is echt niet duur.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
Re: 340 automaat
nee dat niet .gewoon eens een andere volvo de 740gl uit 1986 dus.met de b230k motor dus. met de pierburg 175 cdus carburateur die al met kuren zit. dus al dadelijk een moeilijk werkje .
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 340 automaat
is niks aan, wss een luchtlek ergens aan uw carbu. Je moet niet alles geloven wat ze op het net vertellen dat het slechte carbu zijn enz.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:42
Re: 340 automaat
ok. eerst eens carburateur laten nakijken voordat we zotte kosten doen. alvast bedank voor de tip. luc