Versnellingen Volvo 142 (1971)

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
benreynkens
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2014, 16:14

Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door benreynkens » 16 jun 2014, 22:03

2014-04-19 17.16.36.jpg
2014-04-19 17.16.36.jpg (89.44 KiB) 5581 keer bekeken
Beste,

Een tijdje geleden was de koppeling van mijn Volvo 142 (1971) op. M40 versnellingsbak, 4 versnellingen. Ik heb toen de koppeling en drukplaat vervangen maar vanaf dat moment ging hij moeilijk in de eerste versnelling en raken de tandwielen als ik volledig ontkoppel en hem in zijn achteruit wil zetten als de motor draait. Staat de motor af, dan glijd hij soepel door alle 4 de versnellingen en achteruit. Heb toen alles er terug onderuit gehaald om te kijken of alles zeker goed zat, bleek goed te zitten. Heb ook de versnellingsbak olie verder bijgevuld (was nog geen 0.5cm onder de rand).

Na overleg met een MGB liefhebber, vertelde hij dat ik naar alle waarschijnlijkheid ook mijn druklager zou moeten vervangen. Dit omdat als ik het koppelingspedaal volledig indruk, de vingers van de drukgroep niet volledig naar binnen gingen (omdat de koolstof lager te dun was geworden) waardoor hij niet volledig ontkoppelde. De eerste t/m vierde versnelling zou geen probleem zijn omdat dit schuin gegroefde tandwielen waren en deze sowieso bij het minste grip zichzelf wel vast trokken. De achteruit zijn rechte tandwielen waardoor die zichzelf niet vast trekken en je dus de tandwielen hoort raken. Leek logisch in eerste instantie dus ik bestel ook de druklager en haal het geheel terug los. Versnellingsbak er terug onderuit, doe het deksel ook even open om te kijken en daar voel ik ook al dat niet alles even vlot schuift maar heb eerlijk gezegd ook niet echt een idee hoe vlot alles mag of moet schuiven. Met een schroevendraaier krijg ik alles op en neer. Ondertussen haal ik de vork met de druklager er vanaf en zie dat de verkeerde druklager is geleverd (ook al bestelde ik uitdrukkelijk de M40 druklager en blijkt die op meerdere Volvomodellen te zitten). Hoe dan ook zie ik dat dit geen koolstoflager is maar gewoon metaal aan de bovenkant, draait nog zeer soepel en is amper 0.1mm ingesleten van de vingers. Daar lijkt het me ook niet aan te liggen, de Volvo heeft nog maar 102k kilometers op de teller.

Ik heb ook dubbel gecheckt of de koppelingsplaat er zeker goed in zat, grootte klopt ook, druklager is zoals het originele etc. Alles er terug onder gebouwd en het probleem blijft zich helaas voordoen.

Nu babbel ik erover met een technieker van LMB Racing en hij denkt dat het te wijten is aan versleten synchromesh. Zijn (tijdelijke) oplossing is ATF olie erin doen en dan zou het allemaal al een stuk beter moeten gaan. Ook dat heb ik vorige zaterdag gedaan maar voel geen verschil.

Ik heb zelfs geprobeerd om het stofrubbertje rond de vork van de koppelingskabel weg te laten of dit misschien het ontkoppelen zou belemmeren. En ja ik heb ook de kabel al bijgesteld dat hij mooi pakt in zijn eerste versnelling.

1-2-3-4 schakelt hij normaal, al is het vaak harder duwen om van 2 naar 1 te geraken. Het grote probleem is het in zijn achteruit plaatsen. Hier moet ik hem ofwel induwen (met het kortstondig tanden geknars) of de motor uitzetten, (soepel) in zijn achteruit plaatsen en vervolgens weer starten om achteruit te rijden. Voor thuis geen probleem maar op een oldtimerhappening niet bepaald prettig.

Ik heb al de wildste theorieën gehoord maar uiteindelijk werkt niets. Ik wil de versnellingsbak wel reviseren maar dan moet ik ook zeker weten dat het de versnellingsbak is om zo'n grote kost te maken.

Misschien weet iemand van jullie een oplossing of zijn jullie het al tegengekomen.

Ik dank alvast om mee te denken.

Mvg,
Ben Reynkens

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door DJ_Karinsky » 18 jun 2014, 13:35

Als uw boite kraakt bij het in achteruit leggen, draait uw toplager mee en dat mag dus niet. Als je pedaal indrukt moet motor loskomen van de boite en dat gebeurt niet bij u, boite blijft wat draaien. Heb dat probleem ook voorgehad met een 240. Je moet eens proberen vanuit 2e versnelling naar achteruit te gaan, is't dan niet beter ? Zijn natuurlijk maar lapmiddelen.
Als je de koppeling vervangt, inderdaad ook de drukgroep vervangen. Moet je nu niet minder hard op de pedaal duwen met de nieuwe drukgroep ?
ATF is dunner of de gewone boite olie en het schakelen zal iets soepeler verlopen.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Vervoort André
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 dec 2011, 13:37

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door Vervoort André » 19 jun 2014, 18:29

Hey,indien het probleem zich niet oplost ik heb voor 50e nog wel een versnellingsbak liggen,en anders nog veel succes grts.
tel 0476841053

benreynkens
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2014, 16:14

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door benreynkens » 21 jun 2014, 15:39

@DJ_Karinsky: Bedankt voor de tip, ga ik morgen direct proberen. Is alvast een logische redenering waarvoor dank!

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door ababbel » 22 jun 2014, 09:38

Bij een koppelingswissel (of iets dienaangaande) lijkt het mij beter van iets meer te vervangen. Alles ligt gedemonteerd: cardan, boite en koppeling. Neem toplager, dichtingen, koppeling, drukgroep, druklager als nieuw. Ik weet het, het is niet direct allemaal nodig, maar als je slechts een deel vervangt en je bent zorgeloos 10k km verder en een simpel dichtingetje begeeft het, kan je terug alles open gooien. Elk voor zich, maar ik zou dat voor mezelf wel doen.
@ DJ: Inderdaad de inkomende as moet nog iets meedraaien bij ontkoppeling, vandaar dat hij wss niet goed kan synchroniseren. :wink: Meestal haalt men (ook) de kabel iets aan (regeling!), maar dat is slechts een tijdelijke oplossing.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

9tw71
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 aug 2011, 20:30

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door 9tw71 » 24 jun 2014, 20:44

Het feit de hij voor de ingreep goed schakelde moet het je het bij de koppeling gaan zoeken.
wat heb je allemaal vervangen ?

benreynkens
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2014, 16:14

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door benreynkens » 26 jun 2014, 21:30

@DJ_Karinsky: heb het gevoel dat het iets minder is (of wil ik dat geloven?) maar het is zeker niet weg als ik van 2de naar achteruit ga.
@ababbel: inderdaad, volledig mee eens als moet ik zeggen dat de eerste keer een koppeling vervangen bij de volvo 14-15u duurde en nu kan het in 2.5u (alles demonteren en monteren).
@9tw71: Het was de eerste koppeling nog maar toen die eruit kwam waren zelfs de rivetten in de koppelingsplaat al half ingesleten in de drukgroep. Heb dus de koppelingsplaat, drukgroep en stofhoesje waar de vork uit de versnellingsbak komt, vervangen. Achteraf gekeken of de druklager ook moest maar daar lijkt me niets aan. Uiteraard ook terug de kabel opnieuw ingesteld.

Deze dus:
http://volvoonderdelen.com/142144/Versn ... -1978-527/
http://volvoonderdelen.com/142144/Versn ... lines-574/

En deze past niet:
http://volvoonderdelen.com/142144/Versn ... 45mm-1506/

9tw71
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 aug 2011, 20:30

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door 9tw71 » 28 jun 2014, 22:50

aan de druklager kan het niet liggen , ik zie maar 1 reden , hij ontkoppeld niet volledig ,
heb je de koppeling en drukgroep als 1 set gekocht ?
het is nog altijd dezelfde druklager ?
meestal word dit in een set verkocht, koppeling, druklager en drukgroep.

9tw71
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 aug 2011, 20:30

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door 9tw71 » 28 jun 2014, 22:52

zie nu dat je de onderdelen apart gekocht hebt en geen druklager .
klop dit ?

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door ababbel » 30 jun 2014, 09:35

Naar ik vaststel zijn het meestal de veren die verouderen en de oorzaak zijn. Alles in één set kopen heeft je meer zekerheid van slagen, alhoewel losse onderdelen ook soelaas kunnen bieden.
Ik koop steeds alles in één set. Het is duurder, maar dan kan je terug een hele tijd verder. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

benreynkens
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2014, 16:14

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door benreynkens » 05 jul 2014, 11:58

@9tw71: Heb de facturen nagekeken en heb de koppelingsplaat en drukgroep als 1 set gekocht. De druklager apart er nog bij maar dat is een verkeerde.

Ik heb een andere versnellingsbak kunnen kopen en die gaat er nu onder. Dan zien we wel weer verder. Zondag nog een rondrit maar daarvoor neem ik nog de oude bak omdat ik daar iets zekerder van ben en dan in de zomer de andere bak er eens onder steken en testrijden. We zijn ook aan het bouwen dus tijd is sowieso schaars en moet niet asap klaar zijn.

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door Volv_oholic » 05 jul 2014, 17:31

Ik gok op de drukgoep, als deze niet vervangen is... heb het zelf gehad met mijn P1800 ; er zat een barstje in de drukgroep dat ik niet kon zien in rust, enkel bij het uitoefenen van druk op het diafragma, was de barst zichtbaar. Deze barst zorgde voor het schuin trekken van de drukgroep, met gevolg minder druk op de groep, waardoor de koppeling niet naar behoren werkte. Volledige drukgroep meevervangen was de oplossing.

Volv

jos
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2006, 23:41

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door jos » 05 jul 2014, 21:14

waarschijnlijk toplager = lager in vliegwiel, zeker vervangen

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Versnellingen Volvo 142 (1971)

Bericht door DJ_Karinsky » 06 jul 2014, 21:30

Boite vervangen door een andere boite gaat niets uithalen, maar goed, ge zult wel zien hé ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie