ventilator vervangen door een elektrische

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door edison » 29 sep 2014, 19:27

hallo,

ik heb horen zeggen dat het enorm zou schelen in optrekken als je de ventilator van de radiator (van een 240) vervangt door een ventilator van een 850 die niet op de krukas zit, maar door een relais gestuurd wordt.
Heeft iemand daar weet van? Het lijkt in elk geval wel aannemelijk.

Peter
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door Volvodiesel » 29 sep 2014, 20:07

Vermoedelijk zal dat wel iets schelen, maar een enorm verschil gaat dat niet maken. Als je viscokoppeling goed werkt, win je hoogstens enkele pk's met een elektrische schroef. Je moet ook rekenen dat je alternator dan weer hoger belast word wat weer een paar pk's kost!!

Je mag ook niet vergeten dat je een sensor nodig hebt die die elektrische schroef aanstuurt he. De sensor stuurt een relais aan die op zijn beurt de elektrische fan doet draaien. Je moet die dan nog ergens in je radiator krijgen wat volgens mij niet al te makkelijk word.

Het is echter mogelijk. In Nederland zijn er veel mensen die het bij de 740 doen met een elektrische schroef en radiator van een late 940.

Het risico dat je loopt met een elektrische fan is dat hij doorbrandt en dan heb je geen koeling meer. Iets wat met een viscokoppeling niet kan gebeuren. Die kan enkel vastlopen, maar dan draait ze continu mee en heb je dus ook continu koeling. ;)
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door DJ_Karinsky » 29 sep 2014, 21:45

tzal wel 20 pk meer ... euh nee, niet echt. Kan er mij wel iets bij voorstellen maar echt veel winst zal het niet zijn ...
Indd, als je elektrisch gaat en deze houd er mee op om de 1 of andere reden, dan zal het snel gedaan zijn met rijden en is uw motorke voor de vuilbak. Uw koelslangen mag je ook gaan doorknippen en zo zijn er nog wel aanpassingen.
Combinatie van de 2 zie je ook nog.
Als je snel wil optrekken met een B23A ben je aan het verkeerde adres denk ik, beter met 850R dan of een D5 / T5 / T6 enz.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door imker » 29 sep 2014, 22:18

DJ_Karinsky schreef:tzal wel 20 pk meer ... euh nee, niet echt. Kan er mij wel iets bij voorstellen maar echt veel winst zal het niet zijn ...
Indd, als je elektrisch gaat en deze houd er mee op om de 1 of andere reden, dan zal het snel gedaan zijn met rijden en is uw motorke voor de vuilbak. Uw koelslangen mag je ook gaan doorknippen en zo zijn er nog wel aanpassingen.
Combinatie van de 2 zie je ook nog.
Als je snel wil optrekken met een B23A ben je aan het verkeerde adres denk ik, beter met 850R dan of een D5 / T5 / T6 enz.
Om van een B200 maar te zwijgen. En daar dienen ze ook niet voor vrees ik. :?
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door Pieter » 30 sep 2014, 17:11

In mijn Amazon komt een elektrische, reden?

- minder lawaai
- snellere opwarming motor
- geen stom constant draaiend ding in de motorruimte
- gemakzucht
- betere koeling doordat die (vaak) 2 standen heeft!

Een sensor kan in de radiator worden 'ingesmeden' door een radiatorboer. Neen, ik zie alleen maar voordelen aan een elektrische fan. En als er nu 1 ding is dat niet kapot gaat dan is het wel een elektrische fan!

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door Volvodiesel » 30 sep 2014, 22:26

Pieter schreef:In mijn Amazon komt een elektrische, reden?

Om te beginnen heeft een amazon geen viscokoppeling, maar een vaste schroef. Jouw auto is dus anders.

- minder lawaai Geloof ik niks van, een elektrische fan blaast even hard als een visco, soms zelfs luidruchtiger!!
- snellere opwarming motor Mijn diesel (met visco) is op 2 minuten warm, de V60 D3 van mijn stiefpa (met elektrische fan) doet er minstens 10 minuten over. Doet dus niks terzake!! Snellere opwarming hangt af van de goede werking van de viscokoppeling en de thermostaat
- geen stom constant draaiend ding in de motorruimte Wat is dat nu voor iets?? Uw alternator draait ook constant he zeg, ge gaat die toch ook niet vervangen door een hamster die in een wielke loopt??
- gemakzucht Geen idee wat makkelijker is aan heel uw auto ombouwen terwijl uw koeling gewoon werkt??
- betere koeling doordat die (vaak) 2 standen heeft! Een viscokoppeling heeft 100 standen. Die draait sneller of zachter in functie van de warmte die uw motor heeft. Ge weet toch dat een motor een bepaald bedrijfstemperatuur heeft? Te veel koeling is ook niet goed!!

Een sensor kan in de radiator worden 'ingesmeden' door een radiatorboer. Neen, ik zie alleen maar voordelen aan een elektrische fan. En als er nu 1 ding is dat niet kapot gaat dan is het wel een elektrische fan!
Zoals ik dus al zei, als uw viscokoppeling goed werkt, werkt die evengoed als elke elektrische fan. Duizenden recblocks doen het al jaren prima met die koelmethode. Ze halen er vlot 300.000 km en meer mee. 'k Zou dus niet weten waarom een elektrische fan beter zou zijn. Meer zelfs, ik weet zeker drie mensen die problemen hebben gehad met een elektrische koeling. Vastgelopen, bedrading doorgebrand of toch niet genoeg koeling.

Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn mening, maar schilder de viscokoppeling niet zomaar af als een energievreter en lawaaimaker, want dat is ze echt niet hoor. ;)
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door Pieter » 01 okt 2014, 07:27

Ik had het dan ook vooral over de 'vaste' koeling van in een B20 bijvoorbeeld. En doorgebrande bekabeling ligt eerder aan onvakkundig inbouwen van de fan denk ik dan :)

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door Rubicon » 01 okt 2014, 22:50

Ik zou een moord doen voor een visco-fan, al was het maar voor dat heerlijke blazende geluid <3

Voor de rest kan ik me niet echt vinden in de vreemde 'voordelen' van een elektrische fan welke Pieter noemt, integendeel.
In de bezwaren van Volvodiesel maakt de nuance tussen visco en vaste fan eigenlijk weinig uit. Ik zie geen verbetering in een elektrische fan. Als aanvulling ja, als vervanging neen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: ventilator vervangen door een elektrische

Bericht door Pieter » 02 okt 2014, 16:27

Bwa, het feit dat die fan niet constant draait bij mijn B18 vind ik wel een voordeel. Je bent er snel door meegenomen. En nog een voordeel is dat je de fan kan laten nadraaien.

De alternator draait trouwens niet zo 'openlijk' als de ventilator :wink: Maar iedereen doet natuurlijk wat die wil, ik heb een fan liggen van een BX en die komt er zeker in. Samen met een slimme aansturing van de fan en dan zijn we het heertje :)

Ow, nog een voordeel is dat er minder krachten komen op de lager van de poelie. Dus gaat die ook langer mee. Maar goed, deze discussie is er een heerlijke om te voeren op een donkere winteravond, want je kan uuuuren blijven voor- en nadelen opnoemen om uiteindelijk te concluderen dat er geen winnaar is :D

Plaats reactie