Amazon rem waarschuwingslampje

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
geoffrey.vl
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2014, 15:00

Amazon rem waarschuwingslampje

Bericht door geoffrey.vl » 27 okt 2014, 22:52

M'n Amazon heeft een remsysteem met dubbele leidingen. Deze heeft ook aan de bestuurderszijde zo'n lampje zitten die aanduid ofdat de druk in de remleidingen nog in orde is.
Is er hiervan ergens een electrisch schema te vinden?
Het lampje heeft namelijk langs één kant de 12v verbonden (rode draad), langs de andere kant komen tot m'n verbazing 2 zwarte draden toe die zitten samengenepen. Eén ervan is de kabel die vertrekt aan de schakelaar die de leidingdruk bewaakt, de andere zwarte kabel lijkt gewoon een massa kabel te zijn met het gevolg dat beiden doorgeknipt waren door vorige eigenaar.

amazongrietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:24

Re: Amazon rem waarschuwingslampje

Bericht door amazongrietje » 01 nov 2014, 19:37

Ik heb niet het schema maar normaal gezien moet er inderdaad logischerwijze 12V aan het lampje toekomen en moet de remdrukschakelaar bij te lage remdruk naar de massa gaan schakelen zodat het lampje kan branden.
Dus in principe aan het lampje 1 draad 12V en de andere draad moet naar dat contact gaan en de andere draad aan dat contact moet aan de massa liggen.
Maar in veel gevallen hebben vorige eigenaars al met bedrading geknoeid dat het niet meer origineel is en ook vele zaken verkeerd aangesloten worden.
Ik had een amazon met een probleem dat je hem niet kon stilleggen als de lichten opstonden. Een van de vorige eigenaars had de lichtschakelaar gewoon verkeerd aangesloten. Effe logisch nadenken en meten en dan heb je geen schema nodig.

Veel succes

geoffrey.vl
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2014, 15:00

Re: Amazon rem waarschuwingslampje

Bericht door geoffrey.vl » 11 nov 2014, 23:48

Uiteindelijk bij het opsporen van een ander elektrisch probleem opgemerkt dat de 2de zwarte kabel die op de waarschuwingslamp toekomt bij de handrem vertrekt, maw het geeft OF een leidingdruk probleem aan, OF dat je handrem nog op staat. Je moet het maar weten :)

Plaats reactie