"Rotte" plaatsen bij een amazone ?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
winnox

"Rotte" plaatsen bij een amazone ?

Bericht door winnox » 05 sep 2005, 12:41

Hallo.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een volkswagen kever helemaal uit elkaar gehaald, de langsbalken onder de deuren eruitgeslepen en vervangen, nieuwe bodem eringleast, wielkast zelf gerestoreerd me gewone vlakke plaat etc... Door dit te doen wist ik direct welk de zwakke plaatsen waren bij een rotte kever. (niet echt zichtbaar als je hem gewoon koopt).

Ik ben vorig weekend in nederland naar een amazone gaan kijken waar "een gaatje in de reservewielbak" was.

Wel, die auto had gaten in de langsbalken, elke wielkastrand was verroest, onder de voorste rooster stonden roestblazen, de verbinding tussen het voorpaneel van de radiatorgril en de wielkast was ook verroest, en toen ik achterin de wielkast keek zag ik niet alleen dat de achterste hoek van de wielkast uit elkaar viel maar dat het reservewiel bijna op de grond lag omdat het koffer gewoon weggeroest was.

Is dit zowat de volledige lijst van zwakke plekken waar ik naar moet kijken als ik een amazone wil kopen of zijn er nog "typische" roestplaatsen bij deze wagens. Ik wil eerlijk gezegd niet teveel meer liggen slijpen, lassen, plamuren etc.

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 06 sep 2005, 18:22

Nog een zwak punt zijn de binnenspatborden, die zijn meestal ook heel slecht. Een ander zwak punt is de plaats net voor de deur maar wel achter het spatbord, eignelijk een verticale steun van de kooi. Het achterste stuk onder het kofferdeksel durft soms ook wat gaten vertonen, maar in mindere mate.
Blijkbaar heeft uw ervaring een model met (bijna) alle mogelijke gebreken gehad.
Grts,
Volv

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Bericht door pieter007 » 10 sep 2005, 20:02

dat zijn dus de plaatsen waar ie "rot" word

dat zijn dus dan ook de plaatsen waar je op moet letten als je er 1 wil kopen

winnox

Bericht door winnox » 19 sep 2005, 11:12

Gek.

Ik ben naar een aantal wagens gaan kijken in nederland.
De prijzen varieerden tussen 2000 en 600

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

rooster vervangen

Bericht door Volv_oholic » 19 sep 2005, 17:30

De rooster van de eerste modellen vervangen is niet zo vanzelfsprekend. Je moet ook het hele front vervangen, want de grillen van de eerste amazons zijn niet gelijk van model en grootte aan de latere versies.

Zo'n front vinden is dus ook nog een probleem. Iemand van de club heeft zelf een mal gemaakt, en heeft voor zijn '58 -er een front gemaakt in polyester.

volv

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Bericht door pieter007 » 19 sep 2005, 21:24

komt er ook nog eens bij dat zo'n front duur is !!

en dan nog moet gespoten worden enz !

en dat je die grilletjes ook moet kopen !

zal een dure bedoeling worden dan

winnox

Bericht door winnox » 22 sep 2005, 11:06

Wel, het chassisnummer van de wagen is 172688.
Hetgeen dus duidt op eentje van 1964. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar het front dus vervangen door een recenter model. Jammer.

Heeft het model van 1964 reeds de sturrkollom uit 2 delen? Ik denk dat ik dat in ieder geval ga vervangen indien het niet zo is, heb geen zin om geperforeerd te worden door het stuur bij een aanrijding.

Ik ga de wagen eind volgende week pas ophalen. Spannende bedoening, vanuit noord holland naar huis rijden.

Blijkbaar mocht ik niet met oldtimerplaten de wagen gaan halen, maar moet ik de platen van onze gewoon verzekerde wagen eropschroeven en het aan de verzekering doorgeven dat ik 1 dag met die wagen ga rijden.
Dan naar douane gaan om in te voeren.

De vraag is of ik nu met dezelfde platen naar de keuring mag rijden, of ik handelaarsplaten nodig heb.

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

platen

Bericht door Volv_oholic » 22 sep 2005, 19:34

Met een auto ouder dan 25 jaar mag je als particulier met de platen van je dagelijkse wagen naar de controle. je mag echter niet vergeten alle papieren van de dagelijkse wagen + de originele plaat mee te nemen naar de inspectie. Dan zouden ze bij de inspectie moeten weten wat ze moeten doen.
Volv

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Bericht door pieter007 » 23 sep 2005, 21:06

het invoeren is niets op z'n eigen !

zie wel dat je alle papieren hebt !
(gelijksvormiseits attest is er niet van !)
en ook dat je een blad opmaakt van verkoper en koper enz !

anders kan je terug
kost dacht ik 5 cent voor in te voeren



ik dacht dat in 63 de laatste waren met zo'n front voor de grille met dik middenstuk

Plaats reactie