LPG en K-jetronic

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 19 jan 2015, 22:03

DJ_Karinsky schreef:... bij koude motor ? Of ben ik mis ...
Ja. :|
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 20 jan 2015, 09:33

Hij deed het net goed! Bij koude hoger toerental, na x-aantal seconde/minuten normaal stationair en nu heb ik met de afstelling van de inspuiting liggen kloten om het mooier te laten draaien en zou de wur niet meer goed zijn?
Khoop dat het echt gewoon dat luchtschuifje is dat niet aangesloten is ofzo.
Vanavond eens wat tijd voor proberen te maken!

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 20 jan 2015, 21:33

Er zijn veel luchtkleppen in een motor, zeker bij K-jet. Daarmee dat ik het niet begreep :!:
Ik dacht luchtweger volgens de uitleg hier, maar goed, deze heeft geen fiche dus begreep het nog niet. Gasklep is ook een soort van luchtklep, want regelt ook de lucht :roll:
Heeft niets te zien met uw WUR, dus ik was blijkbaar verkeerd ;-)
Is dus de hulpluchtreglaar of de auxiliairy air valve dat je moet nakijken indd ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 21 jan 2015, 01:56

dedeclaeys schreef:Hij deed het net goed! Bij koude hoger toerental, na x-aantal seconde/minuten normaal stationair en nu heb ik met de afstelling van de inspuiting liggen kloten om het mooier te laten draaien en zou de wur niet meer goed zijn?
Afstellen van een motor doe je best warm! :| Als hij afgesteld is (met een CO-meter), dan kom je er niet meer aan. (maar dat wist je wel). Om af te stelling op het gehoor moet je een heel geoefend autosleutelaar zijn. Men streeft steeds naar beter en op een punt is het goed. Dan ga je genieten van die kar, ook al ben je steeds kritisch en lig je gedurig met je oor naast de motor. Dus..... om zeker te zijn dat die goed staat, ........... zoek een CO-meter of loop eens langs bij de garage. Dat kan nu toch ook niet de wereld kosten om die aan de gasbuismeter te hangen en trouwens weet jij nu zelf hoe je hem moet instellen. :roll: Mengselafstelling ok, dan zal die bij alle vermogensvraag goed presteren.
Lambdawaarde 1 of een klein beetje meer (1,02).
Verhoogd toerental bij koude motor wordt geregeld door de luchtschuif die parallel staat op de gasklep! Trouwens loopt die gasklep wel soepel genoeg en sluit ze af? :shock:
De warmdraairegelaar stuurt het benzinedebiet door de sproeiers.
DJ_Karinsky schreef: Gasklep is ook een soort van luchtklep, want regelt ook de lucht :roll:
Raar dat men gas geeft met de voet, terwijl dat een luchtklep is die verdraaid wordt. :)
Bij een dieselmotor spreekt men ook van gas geven en dat is ook het luchtdebiet dat men regelt! :roll: :D
Er zijn veel technische termen die overgenomen zijn van vroeger, terwijl dit in werkelijkheid niet meer strookt! :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 21 jan 2015, 09:16

Motor is afgesteld toen hij warm stond hoor geen zorgen, paar keer blokje rond.
Zoals ik eerder had gezeg, ik had een CO-meter gereserveerd maar laatste moment had de eigenaar hem laten vallen en ja, ik moet er geen tekening bij maken!
Nee zo geoefend ben ik niet maar elk iets dat ik anders draai brengt de auto terug tot schokken of verkeerd toerental, ik denk dat ik er niet ver vanaf ben! :D
Wat niet maakt dat ik nog altijd van plan ben de CO te meten, puur uit zekerheid.
De wagen doet het uitstekend in elk toerental wel, veel beter dan er voor en trekt als een bus!
De auto valt in de ochtend niet stil en start niet moeilijk ofzo, hij draaid gwn niet op een hoger toerental dat is al dus echt last heb ik niet daarom dat ik er niet met spoed achter zit en dit gewoon rustig ga bekijken van het weekend, zoals DJ al zei spanning op de klep zetten en zo zien of er een verschil is als ik het handmatig doe (moest het fich'ke er WEL goed opzitten)
Dus... 1 van de dagen meer nieuws maar zo weet ik dat mijn gedacht juist was!
Tnx.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 21 jan 2015, 10:22

De juiste afstelling ligt heel nauw! Naar mijn mening kan je op het gehoor het mengsel niet juist instellen. :roll:
Je komt er wel uit. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 21 jan 2015, 12:20

Dat begrijp ik en heb je gelijk in, daarom dat ik ook zeg dat ik de CO-meting nog ga doen, alleen nog even een CO-meter vinden.
Garage zal niet zoveel geld kosten maar ben nieuwe job dus veel verlof neem ik nu niet en de garage die schappelijk blijven kwa prijs stoppen tegen 5u
Dus even zien hoe ik dit doe, eventueel Postiaux contacteren, daar kom ik ook genoeg.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Pieter » 21 jan 2015, 15:47

Ik weet nu nog wel van zowel mijn Citroën BX als mijn Volvo 480 dat die koud op gas ook niet hoger stationair stond...

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 25 jan 2015, 14:45

Dat de motor, bij werking op gas, een andere opstartsequentie heeft, klopt. Wat ik vermelde, is bij werking op benzine. :)
De gasinstallatie heeft zijn eigenheid, maar de werking op benzine ook! :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie