LPG en K-jetronic

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 18 dec 2014, 12:05

@ DJ,

Dan is Fons toch korter bij, toch? :D :D
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 18 dec 2014, 12:27

Ababbel,

Ben van de kanten van Mortsel, Antwerpen.
Mijn vader is technieker en zelfs hij ziet het probleem niet direct.
Verdeler heb ikvervangen, plunjer loopt heel soepel en komt van een perfect lopend blok, luchtschijf is een nieuwe originele geworden, alles gemonteerd en op eventuele luchtlekken getest.
CO nagezien en afgesteld? Denk dat ik niet helemaal mee ben met dat haha.
Stationair stond hij te laag door het 'probleem' en met dat te doen kan ik hem tijdelijk toch al laten draaien en kan ik nog rond rijden, vervoer is echt wel belangrijk haha. Maar die was voordien zeker nog goed! heb de vorige stand aangeduidt dus weet naar welke ositie hij normaal zou moeten terug gaan nadien.

Ik heb een compressie meter liggen maar is er geen om in te schroeven en dan heb je in mijn ogen geen compleet correcte meting door dat de druk soms je metertje 'weg duwt'. Is zeker een beter idee maar denk dat compressie geen probleem is daar hij op LPG heel mooi draait en ik het probleem eerder aan de benzine toevoer wijt... Al is het lak aan vermogen wel iets waar ik me meer en meer zorgen om begin te maken.
Het probleem is dat hij het perfect deed en na een back-fire pas het vermogen verlies er was.
Het was er ineens dus niet iets dat stilletjes aan is gekomen waardoor ik een klep durf uit te sluiten (wat niet wil zeggen dat ik het niet ga testen.)

Motor afstellen zou meevallen daar deze uit een werkend 740 komt die zo nog start en rijdt en ik dus alles gewoon kan overzetten.
Het is vooral een noodoplossing die ik liever niet doe maar wat moet moet dan maar.

Nee dat begrijp ik volkomen! Ik ben ook niet nieuw in de Volvo wereld en doe alles zelf omdat er toch wel een zekere kennis is maar voor 1 keer kan ik er niet achterkomen! Daarom mijn vraag op het forum omdat ik het gedacht heb dat jullie meer ervaring hebben en een frisse kijk nooit geen kwaad kan op een probleem.
Bedankt alvast!

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 18 dec 2014, 12:30

DJ_Karinsky schreef:Indd, vooraleer andere motor te steken toch zeker nog een paar dingen nalopen (compressietest / lektest). Kan je geen andere auto lenen van broer/zus/pa/ma enz ? Op een avond een K-jet probleem oplossen is wat kort door de bocht ... Uw probleem ligt bij slecht vacuum (lek ?) , plunjer vast, luchtweger die slecht kan bewegen, ....
Zit er EGR op de motor met van die kleurrijke slangskes en dito venturi ?
Toon eens ne foto van je motor aub , mag ook via PB - mail etc.

abbabel : die is van omstreek Antwerpen dacht ik, niet zo ver van Gent. Needs to visit Volvo "Doktor" :-D
DJ,

Nee is firma wagen dus is geen optie om mee te gaan werken haha.
Plunjer is vernieuwd net zoals de rest van het jet systeem, heb een jet systeem van een werkende wagen genomen en nu op de mijne gestoken en hij doet het zeker al een pak beter!
Jeps heb ik allemaal, is een zwitserse auto dus was verplicht in die tijd.
Zal straks een foto sturen.
Zal een zware dotkters rekening worden dan hahaha :D
Trek ik dat ook terug van de CM?

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 18 dec 2014, 12:52

Goed, je hebt ruggesteun van jouw Pa. 8) Je hebt een back-fire gehad en dan waren de problemen daar! Zeker dat het vacuüm nog OK is? Nergens een slangetje gescheurd of afgevlogen? Dichting gescheurd van de inlaatcollector? Remreiniger spuiten tijdens het draaien en als de motor hoger gaat in toeren zal je in die omgeving eens moet controleren. Carterontluchting ok?
Hopelijk is er inwendig niets gescheurd. Suc6.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 18 dec 2014, 13:09

dedeclaeys schreef: CO nagezien en afgesteld? Denk dat ik niet helemaal mee ben met dat haha.
Is ook belangrijk dat de motor goed afgesteld staat qua CO waarden enzo. Te arm = kleppen verbranden en motorschade, te rijk = zwarte bougie, onvolledige & slechte verbranding, ...
Maar eerst alle vacuumslangen ook eens goed controleren. Vaak scheuren die zwarte rubberen elleboogjes welke zorgen voor de aansluiting tussen de onderdelen en die gekleurde slangen. Gekleurde slangen ook nog O.K.? en nergens gescheurd ?
Lijkt mij een probleem te zijn met vacuum, komt veel voor met die slangentroep allemaal ... heb het ook gehad maar dan bij een 240.
EGR is overbodig trouwens bij die oudere motoren... :roll: :roll:

Stuur eens je emailadres in PB/mail aub, ik heb ergens een fiche met afstelwaarden voor die motor.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 18 dec 2014, 13:26

Heren!

Alle slangen zijn opnieuw aangesloten en heb de test met remreiniger aantal keer al gedaan, gisteren ook nog eens en motor reageerd nergens op.
Motor staat denk ik te arm daar de bougies wit/grijs zien.
Heb al heeeeeel mijn motor al draaiend volgespoten met remreiniger en 2 dagen geleden reageerde hij er op maar dat is dichtgemaakt (aan de injectoren)
Hoe kan ik mijn CO dan verbeteren of rijker zetten? Door dat hij de arm staat draaid hij niet op benzine, dat kan je horen.
Maar al zet ik hem rijker, waarom is hij dan ineens armer komen te staan na een back-fire? Dat is me niet duidelijk, wat toen is kapot gegaan moet nu nog altijd het probleem zijn niet?
Jet-tronic is vervangen door een werkende, die komt van een 740 die nog nooit op gas heeft gereden dus is ook helemaal clean.
Met deze te vervangen gelijk alle slangetjes van vacuum kunnen nakijken en met de remreinigertest geen lekken ontdekt.
Dichting van de inlaat is niet gescheurd en dicht er goed af.
Carterontluchting gaat via een slang naar mijn luchtslang van de luchtfilter en ook daar eageerd hij niet op remreiniger.

DJ: dedeclaeys@gmail.com

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 18 dec 2014, 13:47

Ok, geen vacuumlek dan.
Weet je zeker dat uw plunjer goed beweegt ? Heb je deze gedemonteerd ? Als je gewoon een andere verdeler gemonteerd hebt op dit blok, dan kan je er niet op afgaan of die goed beweegt of vast zit, sorry.
CO instelling kan verlopen zijn door de klop van de backfire... ;-)
Motor laten draaien op bedrijfstemperatuur en CO-toestel eraan hangen. Hetgeen je dan gaat zien verklaard alles hopelijk ;-) (ook andere waarden goed nakijken etc) CO kan je afregelen aan de benzineverdeler die onder uw inlaatspruitstuk zit. Is met een inbus af te stellen. Stationair (900 rpm) stel je af aan je gasklep dmv die zwarte draaiknop.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 18 dec 2014, 13:50

Goed gedaan. Als de motor te arm zou staan, dan kan je dat zien aan het CO-gehalte! Regel die juist naar de vereiste waarde van jouw motor. Door alle vacuümlekken te dichten is het mengsel veranderd! :roll:

Ha, zie nu dat DJ ook al uitkijkt naar de CO-waarde. Wil het wel eens weten hoeveel die nu staat! :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 18 dec 2014, 14:25

De plunjer die er origineel opzat bewoog voor geen meter meer haha.
De andere die ik er heb opgezet heb ik eerst uit elkaar gehaald en deze was bijna nagelnieuw, bewoog goed op en neer, vandaar dat ik er zeker van ben dat deze ook beter is als de mijne haha. Terug dichtgemaakt en ook hier geen 'lek'
Serieus? Ik begin al spijt te krijgen van een LPG installatie... (mijn portomonee net iets minder mais bon)
CO-toestel... dat gaat nog leuk worden om dat terug te vinden! Welke waarden zou ik nog moeten bekijken?
Kleppen zullen trouwens ook een deel van het probleem zijn, 2 kleppen zijn veeeeel te lang open, hebben maar 0.1mm speling maar moet 3 weken wachten op de stukken.
Ik ga echt blij zijn als deze gewoon terug draait, zoals hij nu rijdt...
Ik moet zelf schakelen tussen de 2.5k en 3.5k om mee te kunnen met het verkeer, heb geen koppel meer en dit kan niet goed zijn voor het blokje.
2 weken vakantie gaan zowel mij als de volvo goed doen denk ik haha.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Rubicon » 18 dec 2014, 15:12

Ik weet niet hoe het juist zit bij een 740 met K-Jet, but.. heb je de brandstofdrukregelaar ook al eens gecontroleerd? Dat is een tonvormig dingetje dat op het inlaatspruitstuk zit. Binnenin zit een membraan, dat - als het gaat lekken - symptomen geeft als slecht starten en afslaan bij lage toeren. Het slangetje naar het spruitstuk loshalen. Als er benzine uit loopt, of het ruikt sterk naar benzine, dan is het membraan lek.

Zo ziet het er uit bij een 240:
Afbeelding

Elke garagist heeft een CO-meter. Misschien vind je er een waar je eens kan passeren en controleren 'for free' (helaas op één hand te tellen).
Laatst gewijzigd door Rubicon op 18 dec 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 18 dec 2014, 15:22

Rubicon, die brandstofdrukregelaar vanop de foto zit er niet op bij een K-jet. Dat is een WUR of dempdrukregelaar dat erbij zit dan. Foto had ik voordien ook al gepost. Deze kan inderdaad ook mankeren zoals ik vroeger had geschreven maar nog geen reply gekregen daarop.
Hetgeen je toont is van een latere injectie LH-jet met fuel-rail.
dedeclaeys schreef: Kleppen zullen trouwens ook een deel van het probleem zijn, 2 kleppen zijn veeeeel te lang open, hebben maar 0.1mm speling maar moet 3 weken wachten op de stukken.
Amai, dat is zeker niet goed. Zo ga je zeker geen koppel hebben als ze te lang openstaan. Wat is de oorzaak van de geringe speling ? (slecht gesteld vorige keer of te dikke genomen ofzo ?)
Welke kleppen staan te lang open op welke cylinder ?
Als je dit nu al weet zou ik niet te veel meer met je auto rijden in deze toestand, is alleen goed om motorschade te veroorzaken ... kan je geen delen halen van je reservemotor ?
Ligt je distributie wel goed ?
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 18 dec 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Rubicon » 18 dec 2014, 15:29

@ DJ: daarom dat ik het nog niet sneller had gepost, omdat ik niets ken van K-Jet. Dus het zit er blijkbaar niet op, jammer :)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 18 dec 2014, 16:11

Zoals DJ al zei heb ik dit onderdeel niet haha, wat jij nog vraagt DJ heb ik geen idee van, weet ook niet hoe het er uit ziet laat staan dat ik weet waar het zich bevind, dacht dat ik mijn motor compartiment kende maar dat is dus niet het geval...
Ik weet dat dit een reden is maar dit was bij aankoop ook al en toen had ik wel koppel, veeeel koppel zelfs, waarom is dit dan nu ineens zo een groot probleem geworden voor de wagen. De reden weet ik niet, is de eerste keer dat ik kleppen ging regelen van de wagen, de vorige eigenaar heeft ze het laatst laten regelen.
Ik moet even opzoeken welke het waren, weet het niet meer van buiten maar dacht uitlaat poorten.
De andere wagen staat niet op een terein dat van mij is maar van raf mennes in kontich, hoop er in de loop van de week te kunnen en mogen passeren voor alles.
Ligt goed, is meer dan een maand geleden vervangen en de markeringen stonden toen correct zoals de boeken het voorschreven.
Probleem is dat ik volgende weken nog veel afstanden te overbruggen heb... momenteel is het LPG, LPG en LPG :) verbruikt wel een pak meer nu ik zelf schakel haha, 20 liter op de snelweg ofzo

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 18 dec 2014, 18:09

Allez jong, de kleppen die slecht 0,1mm speling hebben! :shock: En dat op gas! Zeker van? Lijkt mij raar. Ik sta verstomd dat die nog loopt. :roll:
Ik zou de motor eigenlijk eens moeten horen om degelijke raad te kunnen geven.

Distributieriem is toch niet versprongen? Hoop althans van niet. Moet nu gaan eten, want krijg al onder mijn voeten. :D
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 20 dec 2014, 15:45

Ababbel,

Wij vonden het ook raar en hebben verschillende keren gemeten.
Is maar op 2 kleppen de andere zijn correct(er)
Nee is zeker het geval niet, is nog mooi op punt.
Als je hem op gas hoort draaien klinkt hij perfect, als je benzine opzet.....
Dan hoor je veel geluiden die er niet zouden mogen zijn en ruik je dat zijn verbanding niet goed is.

Plaats reactie