LPG en K-jetronic

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 21 dec 2014, 14:11

2 kleppen van een zelfde cilinder = motor slechts op 3 cilinders voor vermogen. Kleppen te nauw is dus te lang open. Die zullen dan ook niet goed koelen! Back-fire kan dan gemakkelijk voorkomen.
2 kleppen van verschillende cilinders = motor nog minder vermogen door slechte vulling, slechte compressie.
Die twee kleppen op de juiste maat brengen (zoals je zelf wel weet). Kijken wat hij dan doet. Compressie meten, dan heb je zeker uitsluitsel dat dit al goed is.
Verder kan de k-jet ook nog parten spelen. Systeemdruk nog in orde?
Gr. Ab.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 22 dec 2014, 14:16

Het is op 2 verschillende kleppen dus geloof me, het ding draaid vierkant.
Ben ik mee bezig maar moet nog 2 weken wachten tot ik de juiste shims heb om er in te plaatsen.
De rest moet ik nog na meten maar dat is iets voor in mijn verlof vrees ik, werk slokt momenteel al mijn vrije tijd op...
Hopelijk snel meer nieuws en dit keer goed nieuws! Of toch beter...

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Pieter » 22 dec 2014, 17:43

Voor die paar tientjes (laatste keer was het bij mij 90,- euro) dat kleppen stellen kost zou ik niet beginnen met het aankopen van al die shims... Is immers een heuse collectie die je nodig hebt :oops:

fons
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2006, 22:02
Locatie: Herenthout

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door fons » 22 dec 2014, 23:26

HALLO IK HEB DIE SHIMS +NEERDRUKER EN DIE TANG

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 24 dec 2014, 12:34

Heb enkel die paar gekocht die ik nu nodig heb hoor, ik ga echt geen hele hoop kopen haha.
Ik kon er 5 van plek wisselen 3 andere heb ik gekocht en zijn onderweg uit zweden nu maar met de feestdagen en dergelijke...
Fons: Kan ik eventueel je tang lenen? Vorige keer heb ik die van de garage geleend maar vind dat 'ambetant' omdat zij die moment er dan geen hebben...

fons
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2006, 22:02
Locatie: Herenthout

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door fons » 26 dec 2014, 22:18

HALLO IS OK BEL MY 014515922 FONS

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 12 jan 2015, 11:18

Iedereen!

Goed nieuws, het probleem is eindelijk opgelost/gevonden.
De brandstof relais sprong enkel met momenten aan, je moest genoeg toeren maken om zo eigenlijk de brandstof relais aan te schakelen en dan nog was het 'wisselvallig'.
Daarbij was hij bij de injectoren zo lek als het maar kon zijn, hij pakte volgens mij meer lucht via daar dan via de luchfilter.
Alle 4 de injectoren 'piste' in plaats van verstuiven, had er 4 andere liggen, met een druktest deze helemaal doorgespoten waarna er 3 waren die een perfect spuitpatroon verkregen, de 4de was nog altijd niet helemaal ok, spoot beetje 'scheef' zal ik zeggen, is moelijk te verwoorden.
Na alle andere even onder zware druk te hebben gezet hebben we 1 gevonden die er het beste uitkwam, is geen perfect 'verstuif beeld' maar zal niet veel schelen van wat het moet zijn.
Alles gestoken, kleppen geregeld, brandstof relais overbrugd met een schakelaar (heb ook LPG dus moet deze ook kunnen uitschakelen) uitlaat terug dicht gemaakt reed de 740 als nieuw en beter dan sinds ik hem heb.
Koppel was er aan de lopende band en vertrekken aan een licht ging soms gecombineerd met een achterband dat spinde (dit te denken bij een automaat)
Daarna de snelweg richting thuis genomen en toen begon hij na volgas te stotteren...
Daar ging mijn blijdschap! Na even na te zien, als ik bougie nummer 4 lostrok sputterde hij evenveel dus wist ik dat het probleem daar zat, als ik de injecteur een beetje bewoog stopte het en draaide hij als een klokje!
Deze injector morgen nog eens bekijken (vanavond samen met een kennis een 244 gaan halen) en dan hoop ik dat alles rond is.
Eind deze week nog even de WUR en CO nakijken op aanraden van DJ en dan hoop ik er te zijn en terug te kunnen genieten van mijn Zweedse bolide, iedereen nog eens hartelijk bedankt voor alle info en hopelijk tot op een meeting.
Cars en Coffe eind januari?? :D

Groetjes,
Dennis.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 12 jan 2015, 13:40

Goed dat de problemen zo goed als voorbij zijn. Lozitis is een gekend probleem. Het moet dan toch wel opgevallen zijn dat de pomp niet continu draaide? Maar goed, achteraf is het gemakkelijk, hé!
Het stotteren kan zijn dat hij te rijk staat, maar eerst het lek bij de 4e verhelpen en de CO juist afstellen en dan blijft die wel een tijdje goed.
Vergeet ook de luchtfilter niet te bekijken. :wink:
Na 5k km even de bougies controleren. Zullen er al anders uitzien! :)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Rubicon » 13 jan 2015, 09:28

Mooi, schot in de zaak! Hopelijk kan je binnenkort genieten van een perfect spinnend blokje :)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 19 jan 2015, 09:40

Goed...

Na toch een dikke maand te sukkelen met de auto is hij in mijn ogen op punt!
Zoals het topic begon draaide de B230E voor geen meter op benzine en op lpg daverde de auto onder de 2000 toeren.
De grootste oorzaak bleek toch wel valse lucht te zijn zoals velen hadden gezegd, had dit meerdere keren dicht gemaakt maar werd er nog steeds niet beter op.
De herstellingen waren meestal niet goed genoeg (deed altijd iets tijdelijk om gewoon al eens te kunnen zien of dit het probleem was en zo snel het probleem te kunnen localiseren) en hierdoor was de herstelling niet goed genoeg om verbetering te zien.
De rubbere ringen rond de injectoren-houders vervangen, niet door originele maar net iets dikker (zodat ik zeker was dat het nu DICHT was)
3 Injectoren uit een andere motor genomen, hadden een veel beter sproeibeeld plus de oudere 'piste' en bouwden dus geen druk op.
Dit alles gedaan bleek de motor nog steeds niet te draaien op benzine (of toch niet goed) verder gezocht achter de mogelijke oorzaak en kwamen we te weten dat de bezine-relais (om het beest maar een naam te geven) om de benzine pomp en dergelijke te schakelen het niet meer deed.
Deze heeft impulsen van de ontsteking om zo eigenlijk geschakeld te blijven, de condensator was niet meer helemaal goed waardoor hij nog wel schakelde maar pas vanaf een bepaald toerental (2000) en zo dus slecht draaide tot niet stationair.
Met een tijdelijke brug was dit snel op gelost en reed de wagen al stukken beter! Koud start had ik niet (had maar tussen 2 punten een brug gelegd en de relais doet dit tussen 3 punten wat ik toen niet wist) maar eenmaal beetje warm draaide hij al beter, verre van perfect maar toch goed!
Onderweg naar huis na deze herstelling begon hij toch terug te stotteren, bleek er een andere rubbertje bij een injector versleten (rubber die de injector vasthoud in de houder) Andere injector gestoken die wel lucht dicht was en gedaan met stotteren.
Dit weekend de injectie afgesteld (de CO) om het op stationair draaien te verbeteren, hebben dit zonder CO meter moeten doen door dat op de laatste moment de eigenaar hem had laten vallen en het ding dus niets meer deed...
Nu draaid hij heel zachtjes op stationair, je voelt hem gwn niet draaien! Zo goed heeft hij sinds ik hem heb niet gedraaid, niets schokken, zelfs zenuwachtig op de gas reageren...
Enige nadeel is dat plots de koud start niet meer werkt, misschien iets dat ik heb fout gedaan tijdens de afstelling? Ik weet het niet maar probeer het 1 van de dagen eens te bekijken, de auto draaid wel maar gaat met de koude niet meer omhoog in toeren als je hem hebt gestart.

Ik ben enorm blij met het resultaat! De auto is echt al pakken zuiniger en ik denk (hoop) dat alles nu zo wat op punt is en ik terug wat kan gaan genieten van de volvo!
Nogmaals dank u aan iedereen die me hier wat wijzer in heeft gemaakt, denk dat ik een hoop over het hoofd had gezien anders.
Volvo-groeten en een fijne werkweek gewenst heren.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 19 jan 2015, 10:50

Wijs!!! Die "oude" technologie die is onverwoestbaar als je dat maar met liefde behandeld!
Het is inderdaad zo dat hij moet lopen als een naaimachientje.
Het niet in verhoogde toeren gaan bij koudstart is niet de koudstartinjector die het nalaat van te werken, maar is de luchtschuif die wss defect is. Zit de stekker goed gemonteerd of is er geen oxidatie in de stekker? Eens nazien, dat duurt niet zo lang.

Het zal eentonig zijn nu hij op punt begint te staan. Saai, zo honderden kilometers bollen zonder de motor te horen. Enkel een licht gezoem!!!!!! :shock:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 19 jan 2015, 11:34

Haha dat heb ik nu ook ontdekt!
Stomme is dat hij dit wel deed voor ik de K-jet begon af te regelen, misschien toch op een absurde manier een slang losgetrokken daarrond? Moet dit eens bekijken als ik tijd heb wat waarschijnlijk pas dit weekend zal zijn.
Hahaha ja! Zeker nu de uitlaat ook hersteld is, deze was afgebroken voor de eerste demper, wat een lawaai!
Ik zal het wel overleven!

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 19 jan 2015, 11:40

Tja, je hebt dan ook wel wat "geschroefd", hé! Het is allemaal mechaniek en zoals bij de horlogerie zijn dat nog fijne asjes en hefboompjes. Rubberslang naar of van luchtsluis toch niet verstopt? :roll:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 19 jan 2015, 11:51

Het is dermee, is even nakijken of het niet vuil is, stekker er nog goed op zit en er niets anders loshangt, dit moet iets van niets zijn als je de vorige problemen bekeek haha!

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 19 jan 2015, 18:37

ababbel schreef:Het niet in verhoogde toeren gaan bij koudstart is niet de koudstartinjector die het nalaat van te werken, maar is de luchtschuif die wss defect is. Zit de stekker goed gemonteerd of is er geen oxidatie in de stekker? Eens nazien, dat duurt niet zo lang.
Toch eerder afstelling WUR bij koude motor ? Of ben ik mis ...
ababbel schreef:Het zal eentonig zijn nu hij op punt begint te staan. Saai, zo honderden kilometers bollen zonder de motor te horen. Enkel een licht gezoem!!!!!! :shock:
Zal wel snel een ander project hebben :mrgreen:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie