Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
pieter_ken
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2013, 20:30

Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door pieter_ken » 28 dec 2014, 23:51

Hallo!

Kunnen jullie mij soms helpen met de keuze van een goed Mig lasapparaat?
Hij moet dun plaatwerk makkelijk kunnen lassen, ik zou hiervoor direct een goed lasapparaat willen kopen zodat ik er later geen spijt van heb.
Ik beschik over een 230 volt netspanning.
Welk lasapparaat hebben jullie en wat kunnen jullie mij aanraden.

Alvast bedankt!

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door Pieter » 29 dec 2014, 12:31

Mijn lasser zweert bij Cebora (of hoe schrijf je het merk exact).

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door arnodoomen » 30 dec 2014, 16:11

Hallo, Ik heb zelf een Telwin maar het belangrijkste is dat je genoeg ampere hebt bijvoorbeeld 160 of 180 A , dan kun je als het nodig is er ook eens iets dikker mee lassen b.v. chassis en goed puntlasjes maken . Neem de ampere goed regelbaar en niet met 1 of 2 mogelijk heden .En ook de draad doorvoer goed regelbaar . Je kunt dan ook nog de mogelijkheid hebben tot tijd lassen ,maar ik gebruik dat nooit . Ik zou ook zorgen dat er een redelijk grote fles aan kan want die 1 liter flesjes zijn prijzig en dan ook een goede drukregelaar eraan. Ik hoop dat je hier iets aan hebt groetjes .

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door Pieter » 30 dec 2014, 16:53

Inderdaad, zorgen dat je externe fles kan gebruiken, veel van die hobby-dingen hebben interne flessen.

pieter_ken
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2013, 20:30

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door pieter_ken » 30 dec 2014, 19:55

Bedankt voor jullie tips!

Is een 10 liter gasfles goed genoeg, en de drukregelaar wat is een goede?
Ik zit te denken aan de Cebora MIG EVO 160/M Combi.

Kenmerken:
Met een maximale lasstroom van 160 Ampère is dit de kleinste telg uit onze range MIG/MAG lasapparatuur.

De EVO 160/M Combi is een krachtig en compact lasapparaat op 230 Volt, dat universeel inzetbaar is.

Dit gebruiksvriendelijke, maar vooral ook betrouwbare lasapparaat wordt veel gebruikt door kleinere garagebedrijven en professionele doe-het-zelvers.

De machine is uitgevoerd met een directe lastoortsaansluiting, wat wil zeggen dat de lastoorts direct is gemonteerd aan de machine.

Met behulp van een stappen geregelde schakelaar kan de lasspanning op 7 verschillende niveaus worden ingesteld.

In deze schakelaar is tevens de aan/uit-functie geïntegreerd. Een 2-rols draadaanvoer transporteert de lasdraad moeiteloos over een maximale lengte van 3 meter.

De draadsnelheid is traploos instelbaar.

Deze machine is voorzien van Cebora's PFC module (Power Factor Correction) volgens de norm IEC/EN 61000-3-12.

Dit zorgt voor minder stroomverbruik, hoger rendement, meer vermogen en hogere inschakelduur.


Technische specificaties

Netspanning 1-fase
230V - 50/60 Hz

Afzekering
16 A (traag)

Opgenomen vermogen
4,6 kVA - 20%


2,1 kVA - 60%


1,5 kVA - 100%

Lasstroombereik min - max
28 - 160 A

Inschakelduur

120 A - 20%

70 A - 60%

55 A - 100%

Aantal schakelstanden
1 x 7

Te verlassen draad

FE-INOX:
0,6/0,8

Max. draadspoeldiameter
Ø 200 mm / 5 kg

Aandrijving
2-rols

Beschermingsklasse
IP 21 S

Europese norm
EN 60974.1 / EN 61000-3-12

Gewicht
29 kg

Afmetingen (bxdxh)
395 x 690 x 531 mm

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door arnodoomen » 30 dec 2014, 21:17

10 liter gasfles is voldoend alleen hoe groter de fles hoe minder je in verhouding betaald .De druk regulaar prefereer ik met een afleesbare schaal .De draad dikte gebruik ik meestal 8 mm ,als je voldoende ampere op je apparaat hebt kan dat, is de ampere wat lager kun je 6 mm nemen ligt een beetje aan wat je last met 6 mm kun je makkelijker heel dun plaatwerk lassen ,is ook een beetje uitproberen. Cebora ken ik zelf alleen van die doe het zelf apparaatjes ik heb dat vroeger een gehad ging maar tot 100 ampere ,maar het werkte wel voor licht werk .Wat je nu vermeld lijkt mij een degelijk apparaat.sorry ik heb 8 en 6 mm staan dat is bedoeld als 0.8 en 0.6 .m.v.g
Laatst gewijzigd door arnodoomen op 01 feb 2015, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door ababbel » 31 dec 2014, 12:06

Een goed MIG lasapparaat is één, maar een goede service is tevens even belangrijk. Bij een defect moet je op ruggesteun kunnen rekenen en de herstelkost moet goed en niet te duur zijn. Een goede laskap met automatische verdonkering is een must. Neem zeker geen die batterijen verslindt en tracht er een te vinden met simpel van instellingen. Niet te veel tierlantijntjes.
arnodoomen schreef:... De draaddikte gebruik ik meestal 8 mm ,als je voldoende ampere op je apparaat hebt kan dat, is de ampere wat lager kun je 6 mm nemen ligt een beetje aan wat je last met 6 mm kun je makkelijker heel dun plaatwerk lassen ,is ook een beetje uitproberen.
8 en 6 mm lasdraad vind ik nogal dik. Ik ga meestal voor 0,8mm. Let wel op dat je Fe en Inox niet door elkaar gebruikt. Inox lassen met een tang die je gebruikt hebt voor Fe, zal de inoxlas na een tijd beginnen roesten.

Mijn toestelletje is er eentje dat mobiel kan gebruikt worden (mee te nemen op de schouder) en van een zweeds merk! :D , nl. Esab. De inverter is overgedimensioneerd en heeft overschot bij zijn normale belasting. Ik heb in een vroeger leven zulke dingen hersteld en kan je zeggen dat deze zweed met kop en schouders boven andere tuigen steekt. Ik zeg niet dat andere slecht zijn, maar je koopt dit niet elke week. De Esabelektronica is magistraal uitgewerkt. (Nee, ik verkoop zo geen dingen :wink: ).

Let wel op:
pieter_ken schreef:...
Lasstroombereik min - max
28 - 160 A
Inschakelduur
120 A - 20% Bij 120A mag je het toestel maar 2 minuten gebruiken op een tijdspanne van 10 min.
70 A - 60% Bij 70A mag je het toestel maar 6 minuten gebruiken op een tijdspanne van 10 min.
55 A - 100% Bij 55A kan je je echt uitleven!
Voor continugebruik mag je slechts 55A uit het apparaat halen, anders zal hij of in veiligheid gaan of verbranden!!
Nu ziet dat er lekker uit, maar gegarandeerd let je niet op de tijdspanne van gebruik eens je aan het werk bent! :?

Suc6 met jouw keuze!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Welk mig lastoestel voor dun plaatwerk

Bericht door Pieter » 31 dec 2014, 15:20

En een goede laskap kost ook nog aardig wat centjes... Maar lasogen zijn ook niet leuk :roll:

Plaats reactie