Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 31 dec 2014, 13:38

Hoi,

Ik overweeg de aankoop van de mooiste Volvo ooit gebouwd: een 1800S van 1967 (het dashboard alleen al!). Er staat er eentje vers uit California geïmporteerd te koop bij alfamario.nl in Eindhoven. Volgens de verkoper werd-ie nog dagelijks gebruikt, rijdt-ie prima (hij heeft 'm in LA zelf naar de haven gereden), is het interieur nog heel goed, is alles origineel behalve de voorzetels waarvan de bekleding al eens vervangen is, heeft de bestuurdersstoel nieuwe foam nodig, heeft hij ondanks de lichtjes belachelijke antenne nooit een radio gehad, en is er een plekje met roestvorming aan één kant onderin de koffer, wellicht door een verstopt drainagekanaal, maar is-ie verder roestvrij. Het onderhoudsboekje is erbij maar niet lang ingevuld, er zijn wel tal van rekeningen en oude foto's die de geschiedenis voor een stuk reconstrueren. Hij is in NL in de EU geimporteerd, en die papieren zouden volgens de verkoper voldoende moeten zijn om 'm in Belgie in te schrijven (ik zou 'm op O-plaat zetten).

Ik ga er volgende week naar kijken en een testrit mee maken; en ik neem mee: een vriend die verstand heeft van carrosserie, en de ellenlange checklist op Volvotips (http://www.volvotips.com/index.php/p180 ... uying-tips).

Paar vragen ter voorbereiding:
- Vraagprijs is 15500 EUR. Ik lees op Volvo fora volledig andere prijsideeën voor 1800's als de prijzen op de verkoopsites in onze buurlanden en in de VS. Je vindt buiten wat wrakken niks onder 10.000 EUR, en gerestaureerde exemplaren staan nergens onder de 20.000 EUR. Daarbij wordt het commentaar dat Amerikaanse en RHD Britse exemplaren goedkoper zouden moeten zijn dan Europese exemplaren, nergens in de vraagprijzen weerspiegeld (ik hou de markt al een jaar of zo in de gaten): op de fora wordt gesproken over 12.000 EUR voor een heel goeie. Vraagt iedereen massaal teveel voor de 1800? Is de prijs drastisch gestegen in de laatste 2, 3 jaar? (Irv Gordon zijn schuld?) Is de prijs voor dit exemplaar volgens jullie correct?
- Ik lees de thread van Marco (03-780) over invoer van een Canadese 780 via NL en veel is relevant voor mij. Het valt mij op dat bedrijven als ERclassics in NL niet anders doen dan oldtimers importeren in NL en verkopen naar de rest van de EU, en op (http://www.usa-car-import.com/nl/kosten ... kenen.html) vind je ook waarom: de invoer van oldtimers in NL is van importtax vrijgesteld en de BTW bedraagt slechts 6% (in Belgie is 't 10% en 21%). Mijn vraag: aangezien dit een "klassieke procedure" lijkt te zijn, zijn er dan niet meer van ons die er ervaring mee hebben?
- heeft iemand nog bijzondere tips waarop te letten bij inspectie en testrit, gezien de afkomst van de wagen?

Dank bij voorbaat, en aan alles 't beste voor 2015!
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door GaelVH » 31 dec 2014, 13:46

Als hij echt uit CA komt gaat hij bijzonder weinig roest vertonen, dat is alvast goed. Omdat het ginder een redelijk warm klimaat is zou ik ook eens alle rubbers nalopen dat ze niet te uitgedroogd/verduurd zijn. Voor de rest, tja, je kan weinig misdoen met een auto uit CA te kopen. Vraagprijs is in mijn ogen een correcte vraagprijs. Kijk goed wat er nog allemaal dient aan te gebeuren en hou daar rekening mee naar uw uiteindelijke bod en laat de verkoper ook weten wat jij nog allemaal vindt wat er moet aan gebeuren.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BOSVOGEL » 31 dec 2014, 17:46

Beste,

Ik lees dat de import van een oldtimer in Nederland vrij van importtaks kan plaatsvinden.
In principe betaal je in elk land van de EG invoerrechten(het % is overal gelijk) op elke invoer vanuit de USA. In dit geval veronderstel ik dat jouw leverancier deze invoerrechten reeds betaalde en deze vervat zijn in de aankoopprijs. Vraag bewijsmateriaal van de geldige invoer en de voldane invoerrechten in Nederland.

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BOSVOGEL » 31 dec 2014, 17:51

Beste,

Ik lees nu net de info van de leverancier met betrekking tot wagens ouder dan 30 jaar.De leverancier stelt dat de import in Nederland vrijgesteld is van invoerrechten en in België 10% bedraagt. Invoerrechten zijn een gereglementeerd op EG-niveau en zodoende is het wel zeer vreemd dat er in Nederland geen toepassing van de invoerrechten zou zijn. Indien je het nuttig acht wil ik dat maandag aanstaande als ik terug aan het werk ben wel een keer nakijken en jouw berichten.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door Rubicon » 01 jan 2015, 13:30

Het klopt dat er in België een belasting moet worden betaald, die in Nederland een pak lager, of zelfs onbestaande is. Welke belasting dit juist is, weet ik echter niet meer. Een kennis van mij importeerde onlangs een Ford Mustang uit de VS en liet deze om diezelfde reden naar Amsterdam verschepen, in plaats van naar Antwerpen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 04 jan 2015, 00:34

Ok vrienden, dank voor de tips. Ik laat weten hoe het afloopt...
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life


tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 04 jan 2015, 14:29

Ik kijk P1800 s en ik wil niet te kopen, want er zijn veel gebreken zijn niet origineel en het hoofdkantoor zijn geen carburateur oorsprong, geen chroom
Laatst gewijzigd door tomcat op 04 jan 2015, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door Rubicon » 04 jan 2015, 14:30

:?: :shock: En nu in het (begrijpelijk) Nederlands?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 04 jan 2015, 14:56

deze volvo is niet goede staat voor deze prijs is 10000 euros

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door Rubicon » 04 jan 2015, 14:57

Ken je die P1800, Tomcat?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 04 jan 2015, 15:00

wat bedoel je?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door Rubicon » 04 jan 2015, 15:02

Of je die P1800 al eerder gezien hebt / bezichtigd, of baseer je je op wat je kan zien op de foto's?
(Als Nederlands niet je moedertaal is, gebruik gerust Engels, dat leest makkelijker :D )
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 04 jan 2015, 22:46

onsoir, d accord j'ecrit dans ma langue maternelle :) je suis Parisien vivant en Belgique je cherche une p1800s depuis longtemps j'ai été voir cette p1800s mais son etat ma déçus elle est saine mais beaucoup de defaut il manque les chromes aux vitres, les sièges ne sont plus d origine et le carburateur est un weber au lieu des 2 carburateurs SU a la grille de clandre est d'une 1800 E bcp de chose a revoir pour qu'elle soit conforme, je cherche une P1800 Jensen ou S même a restaurer vous pouvez m'envoyer un message si vous en connaissez une même sortie de grange Cordialement,Thomas

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 05 jan 2015, 01:11

Bon a savoir Tomcat, merci pour le commentaire. Pour moi l'originalite est en peu moins important mais elle doit etre en bon etat de (surtout!) carrosserie, interieur et mechanique. Donc la, tu dirais qu'elle est bonne, mais trop chere, correcte? T'en a vu beaucoup les derniers mois?
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

Plaats reactie