Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door lucas » 06 jan 2015, 12:12

Rubicon schreef::?: :shock: En nu in het (begrijpelijk) Nederlands?
Ha het plezier van de vertaling! :D
en het hoofdkantoor zijn geen carburateur oorsprong, geen chroom
Hoofdkantoor = siège (van een maatschappij) = zetel.

A Tomcat: si vous avez des soucis avec le langue de Vondel, contactez-moi, je traduirai!
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BOSVOGEL » 06 jan 2015, 19:28

Beste, Vandaag even het invoerrechtentarief geraadpleegd. Vermits Nederland een EG-land is zijn ook daar de invoerrechten en de BTW verschuldigd. Een gebruikte auto(>1500cc - <3000cc) resorteert onder het douanetariefnummer 87.03.2390.00 en daaraan gelinkt is een invoerrecht van 10% op de douanewaarde(=faktuurwaarde) en het toepasselijke BTW-tarief. Deze kosten zijn niet te vermijden als je de wagen "invoert" in de EG(dus ook in Nederland). Tenzij de invoerder het voertuig in een douane-entrepot plaatst-dan blijft het dus een Amerikaans voertuig waarop nog steeds de invoerrechten en BTW zijn verschuldigd. Als de wagen rechtsgeldig is ingevoerd dan zijn de taksen reeds voldaan door de verkoper - de verkoper kan dit bewijzen dmv een invoeraangifte die gelinkt is met het betrokken voertuig.
Dat de "afhandelingskost" in een Nederlandse haven lager is dan in Antwerpen bvb is eventueel mogelijk.
Let wel : het is absoluut mogelijk dat een "uniek exemplaar" /museumstuk/wereldwijd erfgoedstuk/ geniet van een vrijstelling van invoerrechten maar dat is zeker niet het geval voor wat betreft een P1800.

Mocht je info hebben over specifiek lagere taksen in Nederland dan interesseert me dat beroepshalve zeker en vast.

tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 06 jan 2015, 21:05

a Bart , oui j'ai vu plusieurs p1800 en vente mais souvnet en effet la carrosserie etant un nid a rouille elle ssont souvent mastiquée ou trop cher j'ai aussi un budget maximale de 15000 euros mais pour ce prix la je ne trouve pas ce que je cherche je dois aller en voir une a restaurer de 1964 maintenant je prefre prendre mon temps et ne pas acheter la première venue et e^tre déçus.
la p1800s blanche de Eindhoven il ya necore du travail pour la mettre 100 pourcent originale.
oui au total j'ai vu 5 volvo p1800 depuis septembre 2014 cdt,Thomas

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 07 jan 2015, 20:50

@ Bosvogel: dank je voor het onderzoekje, ik hou je op de hoogte hoe het afloopt als ik 'm zou kopen!
@ Tomcat: merci encore pour les infos, j'ammene un copain specialiste de carrosserie car je sais qu'en Amerique les restaurations sont souvent faite du style bric-a-brac. Tiens-nous au courant si t'en trouve une; on trouve plain de de 1800E mais peu de S...
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 08 jan 2015, 11:00

Je suis d accord avec vous souvent se sont les poubelles que les Américians ne veulent plus qui sont importées mais parfois il ya de la qualité quand même !
J'avais été en voir une en France originaire de New York catastrophique tout les longerons etaient pourris !!! et bas de caisse remplis de mastic et choucroute a 8000 euros c etait encore de trop.
soit il vaut mieux une base de restauration saine en carrosserrie ou une avec dossier de restauration mais epaves roulante entre les deux ne jamais acheter un veritable gouffre financier.

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 15 jan 2015, 21:31

Bon, ik heb 'm gekocht, nog een stukje onder de vraagprijs. Zeer leuke auto, rijdt geweldig. Bijna alle meters etc werken, en hij klinkt fantastisch. Zoals al eerder opgemerkt is niet alles origineel en comme-il-faut. Interieur niet in perfecte staat maar geen echte schade, eerdere renovatie en lak dateren van ergens tussen 1994-97; kwaliteit daarvan niet 100% maar de auto is technisch wel in prima staat. Er zit een stuk roest rechts achteraan in de koffer en een stuk aan de onderkant; beide wellicht door verstopte afvoer: dat wordt het eerste werk. Dan een groot onderhoud en rijden! en intussen stapje voor stapje beter maken, that's the plan.

Over de invoer: t is dus inderdaad zo simpel. Inklaring in de EU is gebeurd door de verkoper, ik ben met de Amerikaanse Title, de inklaringsdocumenten, de aankoopbon en mijn identiteitskaart naar het Hulpkantoor der Douane en Accijnzen aan de Port Arthurlaan in de Gentse Kanaalzone getrokken, et le voila, 20 min later en 10 eurocent (!) armer stond ik met een roze aanvraag tot inschrijving weer voor de deur. De rest is het gewoonlijke werk van verzekeren, keuren en platen (wat ik pas ga doen nadat de carrosseriewerken gebeurd zijn).

De verkoper, die vooral in Alfa's en Porsches doet maar meeneemt wat-ie verder zo tegenkomt op z'n trips, vertelde trouwens dat hij veel Belgen en Duitsers over de vloer krijgt; vooral in Duitsland is het een hel om een Amerikaanse oldtimer binnen te krijgen, terwijl de markt zeer groot is. De Hollanders hebben het gat in de markt dus weer gevonden.
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door ababbel » 15 jan 2015, 23:12

Proficiat Bart. Nu weet je weer wat gedaan in de donkere wintermaanden. Ik wens je alvast veel feilloze kilometers en dat dat deugt gaat doen twijfel ik niet aan.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door Volvodiesel » 16 jan 2015, 01:46

Hoi Bart

Proficiat met je aankoop!!!

Ik wil je nog even een tip meegeven:

Als ik het goed begrijp ga je de auto niet meteen inschrijven maar heb je hem wel al aangemeld bij de Belgische douane? Let dan goed op. De staat gaat je aanslag bereken vanaf het moment dat je de auto aangemeld hebt bij de douane. De staat veronderstelt immers dat jij ondertussen met die auto al gaan rijden bent (ook al heb je geen platen), en dus rekenen ze lekker door.

Ik heb dat ook gehad toen ik mijn Nederlandse 740 turbo hier inschreef. Ik had de auto ook aangemeld bij de douane, maar wou eerst nog wat mankementen wegwerken voor de keuring. Alles is wat uitgelopen en de auto werd pas drie maand na aanmelding ingeschreven. Bij mijn autobelasting zat dan een extra forfaitaire aanslag van 3 maand!! Gelukkig kan je daar beroep tegen aantekenen, mits je voldoende kan bewijzen dat de auto niet gereden heeft. Ik heb toen allerhande facturen en foto's opgestuurd en heb mijn gelijk gekregen. De extra belasting kwam te vervallen.

Hou dus alles goed in de gaten en maak foto's van je werken met de datum erop. Hou ook alle facturen van onderdelen enzo bij zodat je voldoende bewijsmateriaal hebt. ;)

Veel plezier met je prachtige auto!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 16 jan 2015, 21:56

Goeie tip Volvodiesel, merci!
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

tomcat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014, 18:24

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door tomcat » 17 jan 2015, 14:34

Proficiaat ! Félicitations !

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door lucas » 18 jan 2015, 10:47

BartSchouppe schreef:. Er zit een stuk roest rechts achteraan in de koffer en een stuk aan de onderkant; beide wellicht door verstopte afvoer: dat wordt het eerste werk. Dan een groot onderhoud en rijden! en intussen stapje voor stapje beter maken, that's the plan.

Hallo,

De roest in de koffer van een p1800 is klassiek, te wijten aan de slechte waterdichtheid van het deksel. Je zou dus meteen het joint moeten vervangen, maar het deksel oplijnen is "mission impossible". Voorzie dus dweilen als het regent.
Vergeet ook niet alle vloeistoffen te vervangen! De olie van de pont en van het stuurhuis dateren zeken van Göteborg.

en proficiat!!!
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door Rubicon » 19 jan 2015, 10:42

Proficiat! Stel 'm maar eens een keertje op het forum voor! :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door BartSchouppe » 19 jan 2015, 23:06

Dank je voor de tips Lucas; had op Volvotips.com al de typische mankementen gelezen. Hoe gaat het let de jouwe, is die alweer op de baan?
En Rubicon, wees maar zeker dat ik m voorstel in "garage" van zodra hij klaar is; ik probeer 'm tegen 1 maart op de weg te hebben.
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Een Californische 1800S kopen: waarop letten?

Bericht door lucas » 20 jan 2015, 09:41

BartSchouppe schreef:. Hoe gaat het let de jouwe, is die alweer op de baan?
Ja, 'tuurlijk! :lol:

Al 3000 km in de wielen sinds het ongeval?, blanco gekeurd in oktober.
Sinds november op houten blokken, in een pyjama, wachtend dat er zeker geen zoud meer is op de baan.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Plaats reactie