Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door Volvodiesel » 19 jan 2015, 01:24

Ik heb een probleempje met mijn 760 TDIC.

Ik heb onlangs de distributie en pompriem laten vervangen in de Volvo garage hier in de buurt. Nu blijkt dat mijn pomptiming niet goed staat. De auto wil op de autosnelweg max. 3000 toeren maken en rijd niet sneller dan 105 km/u. Een mens denkt ik doe hem naar de Volvo dan is het zeker goed. Blijkt dus niet zo te zijn.

Wie kan me snel helpen om die pomp wel goed te zetten.

Naar het schijnt is het niet goed om zo met de auto te rijden, dus liefst iemand in de buurt of iemand die naar hier kan komen. Het is mijn dagelijkse auto, dus ik heb hem zo snel mogelijk weer nodig.

Mijn dank is groot!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door ababbel » 19 jan 2015, 08:57

Zo, dan toch nog een manier gevonden om die flitsboetes te omzeilen! :shock:
Heb je er al eens aan gedacht om terug te gaan naar de garage die jouw distributieriem heeft vervangen? Zij hebben toch wel een foutje gemaakt.
Hebben ze eigenlijk de pomp wel juist afgesteld na de vervanging van de riem? Soms denken ze dat het niet nodig is om de pomp af te stellen! :cry:
Wss is de inspuiting te laat en loopt hij nu iets te mager. Hou de temperatuur maar in de gaten!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door Rubicon » 19 jan 2015, 10:40

Ken dat, zo'n tripje naar de Volvo-dealer.. Helaas ook dik tegengevallen.

Ik zou toch ook terug gaan. Tenslotte hebben zij de herstelling / vervanging uitgevoerd, dus is het hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat ook correct wordt gedaan. Ze zouden je zelfs geen extra kosten mogen aanrekenen, het had bij de eerste aflevering al in orde moeten zijn! In feite zou je toch recht moeten hebben op een soort 'garantie' op de uitgevoerde werken en gebruikte onderdelen.

Als je nu eerst beroep doet op iemand anders, riskeer je bovendien dat je 'garantie' komt te vervallen en dat de dealer helemaal zijn handen van het probleem aftrekt.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door Volvodiesel » 19 jan 2015, 13:52

Ben zonet terug geweest naar de garage. Auto doet normaal nu. Wel nog geen autosnelweg gedaan. Monteur heeft ook even gereden en voelt niks verdacht. Auto start goed en rookt bijna niet. Hij heeft mij verzekerd dat hij de timing gecontroleerd heeft en goed afgesteld. Heel raar allemaal.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door DJ_Karinsky » 19 jan 2015, 14:42

Inspuittijdstip moet 0,95-0,97 zijn afair.
Test dat maar eens asap dan of het goed komt op de autostrade. Nog weinig garages weten nog iets van die oude koten volgens mij :roll: . Wat je zelf doet doe je beter ..... controleer uw inspuittijdstip maar ne keer, daarom hoef je het nog niet af te stellen ... Gewoon conroleren kan ook.

Toch geen lek ergens aan een injector (die retour-darmkes) of aan uw pomp ergens aan de leidingen ?
Is uw klepspeling in orde ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door ababbel » 19 jan 2015, 15:33

Vast een kleinigheid. Ge weet dat je toch wel maar 120 mag op de snelwegen, hé? :roll:
Temp even in de gaten houden! :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door Volvodiesel » 19 jan 2015, 16:13

Daarnet een stukje autosnelweg gedaan en daar was het weer. Auto trekt goed tot rond 3000 toeren. Het lijkt alsof de auto te weinig diesel krijgt eens de turbo erbij komt. 1ste en 2de versnelling voel je het niet. Vanaf de derde voel je de auto inhouden. Gelijk terug naar de garage en de monteur op nieuw laten rijden. Overhitten doet hij niet. Nauwelijks rook. Start heel goed. Zowel koud als warm. Heel raar. De monteur ging er de greenbook nog eens bijhalen en morgen mag de auto terug binnen. Voorlopig toch maar de 244 van stal gehaald.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door DJ_Karinsky » 19 jan 2015, 18:33

man man man. Hopelijk den 3e keer meer succes dan .......... :roll:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door ababbel » 19 jan 2015, 22:11

Volvodiesel schreef:... Overhitten doet hij niet....
Gelukkig maar. Ik bedoel: loopt de temperatuur iets hoger!!! Niet oververhitten, hé!
Zal wel de instelling van de pomp zijn. De technieker zal dat morgen wel oplossen. Je zal wel zien.
Volvodiesel schreef:... Voorlopig toch maar de 244 van stal gehaald....
Geluk dat je nog een tweede hebt die nog goed functioneert. :twisted:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Dieselpomp afstellen 760 TDIC

Bericht door Volvodiesel » 20 jan 2015, 00:04

Nee. Temperatuur blijft mooi stabiel. Ik vermoed dat hij bij het afstellen van de pomp vergeten is van de koude start af te koppelen. Daarmee, als de auto warm word staat de inspuiting niet meer goed.

Heb hem mijn greenbook van de D24 meegegeven zodat hij wat kon studeren vanavond. ;)

Hoop dat het snel weer goed komt.

Alvast bedankt om allemaal mee te denken.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Plaats reactie