nadieselen na professionele afregeling

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

nadieselen na professionele afregeling

Bericht door edison » 23 feb 2015, 16:24

Beste mensen,


na mijn carb te hebben gereviseerd, heb ik hem laten afregelen bij ACG in Gent omdat ik geen CO-meter heb. De man die hem heeft afgeregeld kent de 240's als zijn broekzak, hij werkt daar al 35 jaar.

Maar als mijn auto warm staat, gaat hij bijna altijd nadieselen bij het afzetten van het contact. Dan staat het mengsel toch te rijk? Of vergis ik me?

Van zo een ouwe rot zou je toch verwachten dat hij weet wat hij doet?


Peter
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: nadieselen na professionele afregeling

Bericht door Rubicon » 23 feb 2015, 17:54

Hm. Ik heb precies hetzelfde voorgehad bij ACG. Maar dan met een Volvo 242 (1979) die een veel te hoog CO had. Ondanks een halve revisie van de carburateur en alle afstellingspogingen, bleek het CO onwrikbaar te hoog staan. Hoger dan bij de keuring gemeten (7%): 9%! Ik heb driemaal nagevraagd of de ontsteking wel correct stond, en dat is mij daar telkenmale bevestigd. Ik denk dat we het over dezelfde monteur hebben, was ook een oudere man.

Ik heb uiteindelijk de ontsteking en voorontsteking gecontroleerd bij Paul Booij. Wat bleek: stond helemaal niet goed! Teruggeplaatst zoals Volvo zelf voorschrijft en het CO-probleem was opgelost. Toen ik ACG ter verantwoording riep, beweerde de monteur dat zijn vorige afstelling beter voor de motor was.

Tip: ontsteking dus zelf controleren! Garage Bral in de Raketstraat weet wel hoe het moet. Die (oudere) man heeft ook altijd zelf 240 gereden.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: nadieselen na professionele afregeling

Bericht door stef25042504 » 01 mar 2015, 12:52

Als hij nadieselt is het beter een graad later dan voorgeschreven zetten.
In der tijd was er lood in de benzine en de motoren reageren nu anders op de huidige brandstof

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: nadieselen na professionele afregeling

Bericht door edison » 01 mar 2015, 14:16

interessant,ik ga dit eens proberen
240GL 2.3 van 1985

Plaats reactie