Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
robin168
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:40
Locatie: Heist op den berg

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door robin168 » 17 mar 2015, 13:03

@rubicon: Den deze is dus nog niet van de aardbol verdwenen :wink:
Ik lees af en toe nog eens op het forum maar heb een hele tijd volvo loos geweest in afwachting van betere tijden ;)

Leuk om hier zoveel reactie te zien en blij dat iedereen hem graag origineel ziet.
En heel leuk om te zien vanwaar mijn wagen komt!

Om even te verduidelijken en de discussie weer op het juiste pad te zetten:
Er zit wel degelijk een alternator in, deze heb ik gestoken om net het probleem dat in dit topic besproken wordt te voorkomen.

De batterij die erin zit is meer dan voldoende "Ah" en vervangen in 2013 als ik me niet vergis, Bart, je zou hiervan het factuur moeten hebben als het goed is.

De alternator zou een 60Ah model moeten zijn (ben even in mijn archief gedoken).

Toen ik deze alternator net had gestoken kon ik alle lichten aandoen, ruitenwissers op, verwarming aan en dan nog zat ik de batterij te laden.

Heb je al nagekeken dat de alternator zijn kabeltjes allemaal proper zijn en dat hij een goede massaverbinding heeft?

Daarnaast veronderstel ik dat de contactpuntjes nog dezelfde zijn als toen je hem van mij hebt gekocht?
Deze kunnen ondertussen wel eens toe zijn aan gesteld te worden. Als je niemand vindt om dit te doen kan je altijd bij mij terecht.

Robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...

Bart Heijnen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2014, 12:31

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Bart Heijnen » 17 mar 2015, 20:54

Hey Robin,

Leuk dat je meedoet met dit onderwerp.

Ondertussen weer wat werk verricht, ontsteking lichtjes aangepast en start al beter.

Nog wat nagemeten, en de alternator werkt gewoon niet, en al zeker niet als het een 60Ah versie is.
Ik ben al weken aant mailen en bellen, maar ik kan deze nergens niet vinden.
Enkel Amerika of Ebay, maar dat doe ik liever niet.
Heb jij enig idee waar ik deze zou kunnen vinden?

Groet
Bart

Gebruikersavatar
robin168
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:40
Locatie: Heist op den berg

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door robin168 » 17 mar 2015, 21:36

Bart,

Ik heb hem toen via iemand gekocht die daar zelf woont en dit type gebruikt(e) in zijn amazon.
Het is inderdaad lastig om eentje te pakken te krijgen...

Over de originele dynamo en waarom deze een hel was in de nacht:
Een orignele dynamo levert een 49A maximum, en dat op een hoog toerental. (en als ze nieuw zijn...)
Een klein rekensommetje levert ons al gauw dit op:
verlichting: +- 20A, ventilator reken toch maar 5A eens deze draait en nog meer als hij start..., radio = 1 tot 2 A, ontsteking verbruikt een 10 tot 15A
Dus je begrijpt wel dat dit niet veel kan laden eens je wat hebt aanstaan, nog maar te zwijgen als je stationair draait.

Met de alternator:
Stationair is een beetje afhankelijk hoe dit geregeld staat natuurlijk maar er vanuit gaande dat dit een 1000 is om hem zoetjes te hebben zou je ongeveer break-even tot 10A moeten krijgen ( wat dus ongeveer klopt?)
Ik heb de curve van de alternator niet bij de hand spijtig genoeg maar een algemene curve voor alternators begint rond de 1000 dus stationair kan je niet veel verwachten uiteraard.... ( recente/moderne alternators zijn uiteraard beter maar dik gezaaid zijn ze niet op 6V...)
Er vanuit gaande dat je af en toe wel eens wat hoger in toeren gaat dan stationair neem ik voor even snel te rekenen een gemiddelde efficientie van 50% wat al redelijk hoog is lijkt mij...
Zelfs in dat geval is de gemiddelde laadstroom een 20A ( ontsteking blijft altijd stroom verbruiken...) en dan tel ik nog geen verlichting noch pinkers noch verwarming , ...
Op zich is dit niet al te slecht.
Het probleem is dat starten op 6V een enorme hoeveelheid uit de batterij trekt en die er terug in krijgen is een zware taak...
Loodzuuraccu's zijn dan ook nog eens gevoelig voor koud weer en ontladen uit zichzelf ookal hangt er geen verbruiker aan.

Na theorie na praktijk...
Om je probleem eens wat nader te bekijken:
Wat is de spanning van de Accu voor je start ?(koud)
Welke spanning heb je op stationair toerental? (koud en warm)
Wat is de laadstroom en spanning op 1500 en 2500 toeren (warm)

P.s: referentiedocument als je iets wilt doen aan de elektriciteit:
http://volvoamazonpictures.se/documents ... 120_6V.pdf

Robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door ababbel » 20 mar 2015, 23:26

Ik lees zo even het boekje door die je door de link bekomt en stel mij de vraag of er een verschil is tss een dynamo, zoals ze in het boekje vermelden, en een alternator waar jullie van spreken?
Het gaat me niet om de benaming, maar om de eigenschappen van beide. :|
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Rubicon » 21 mar 2015, 09:33

Die vraag had ik me ook al gesteld (cf. supra), maar Robin meldt dat er wel degelijk een alternator in zit, geen dynamo. Die alternator heeft hij zelf geplaatst.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door ababbel » 21 mar 2015, 11:47

Goed, maar daar gaat het mijn niet om of het nu een alternator of een dynamo is! Het laadproces van de beide toestellen moet een beetje het zelfde zijn. Twee verschillende toestellen kunnen twee verschillende laadkarakteristieken zijn. Hoeft niet, maar kan. Voorbeeldje: wat doet de bekrachtiging bij beide. Voor de ene is een zelfde magnetisatiestroom een "full charge" bij de ene terwijl het bij de andere slechts 30% kan zijn bij een zelfde toerental! :roll:
Zo zijn er nog verschillen, maar dat drijft ons veel te ver :wink: ,dus terug naar de orde.
Het starten op 6V of 12V mag geen verschil zijn. Beide manieren moeten het mogelijk maken dat het starten van de auto goed verloopt. Snelheid, vonktijd en mengsel zijn bepalend. Men kan zelfs op 12v starten, terwijl de rest van de auto op 6v blijft. Deze ingreep is niet nodig, denk ik. Het heeft jaren origineel gewerkt, dus moet dat nu ook mogelijk zijn (naar mijn mening).
Belangrijkste is dat het probleempje opgelost geraakt. :)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

M58
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2015, 02:18

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door M58 » 25 mar 2015, 02:06

ababbel schreef:. Het heeft jaren origineel gewerkt, dus moet dat nu ook mogelijk zijn (naar mijn mening).
:)
Als ik 18 was had ik een Amazon B16 in 6 volts en ik reed ermee 10 jaren alle dagen. En geen probleem. :D

Plaats reactie