vermogenverlies

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

vermogenverlies

Bericht door edison » 05 apr 2015, 02:08

hallo,


mijn trouwe 240 heeft sinds enkele dagen maar 80% van zijn vermogen meer.

Wat kan dat zijn? Heeft iemand een stappenplan?

Bougies, benzinefilter en luchtfilter zijn nieuw.

Kan het de benzinepomp zijn? Die is niet vernieuwd.

Ook heb ik gezien dat het reservoir voor de koelvloeistof kurkdroog stond. Kan de waterpomp vast gelopen zijn? En kan die als rem werken op de motor? Ver gezocht zeker?

Shoot!


Peter
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door DJ_Karinsky » 05 apr 2015, 09:30

als uw reservoir leeg is = lekke koppaking ? maw joint-de-coulasse of lek via radiator of aansluiting aan een koelwaterdarm of via de waterpomp, maar deze lekken zou je allemaal kunnen zien.
ergens een vacuumlek aan uw carb of vacuumslangen, daardoor minder vermogen ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door edison » 05 apr 2015, 10:14

ik heb de waterpomp vernieuwd en één van de 3 boutjes te hard aangedraaid waardoor de draad in het blok weg is. De pomp hangt dus maar met 2 boutjes vast. Vermoedelijk lekt hij daar. In elk geval geen witte rook als hij draait, dus denk ik geen joint de culasse.
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door DJ_Karinsky » 05 apr 2015, 17:20

Dan moet je niet ver zoeken hé mbt uw waterlek :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door edison » 05 apr 2015, 17:50

nee, maar waar verliest hij vermogen?
240GL 2.3 van 1985

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: vermogenverlies

Bericht door arnodoomen » 08 apr 2015, 07:43

Een lekke koppakking hoeft niet altijd te roken , Er kan ook druk in het systeem ontstaan waardoor de koelvloeistof door de overdruk door het overdruk systeem weg loopt , Benzine pomp denk ik niet zo gauw merk je omdat de auto met meer belasting gaat inhouden in plaats van vermogen verlies . Je zult moeten gaan zoeken b.v. compressie meten . Kijken of alle cilinders meelopen, kapotte bougie kan ook . Ontsteking tijdstip ben je daar aan geweest .Je zult systematisch moeten gaan zoeken . m.v.g. Arnold .

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door edison » 21 okt 2015, 20:26

gevonden!

het reservoir van boven op de Pierburg met versnellingsbakolie was leeg waardoor de gasschuif niet vlot omhoog ging. Bijgevuld en (na een paar dagen) opgelost.

Heb de carb gereviseerd vorig jaar. Is het normaal dat die olie na 5000km al op is?
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door edison » 04 dec 2015, 15:22

En het is nog niet opgelost. Vorige week in 5e max 80km/u. Alsof er een toerentalbegrenzer op zit. Dan maar naar ACG gereden, en toen die man een testrit maakte, was alles weer normaal natuurlijk :?

Samen met de techniekers van ACG over het probleem beredeneerd, en zij vermoeden dat er een probleem is met de benzinetoevoer. Daarom ga ik die metalen benzinefilter die tegen de tank zit al eens vervangen. Heeft iemand daar ervaring mee?
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: vermogenverlies

Bericht door Rubicon » 07 dec 2015, 16:55

Bobine? Een bobine die aan zijn eind loopt kan heel wat wispelturige kuren vertonen. De ene moment lijkt alles normaal, de andere moment weer niet. Als er op bepaalde ogenblikken een hapering in de ontsteking (geen/te kleine vonk) ontstaat, zal de motor ook voor geen meter lopen, terwijl op het eerste zicht wel alles normaal lijkt met de benzinetoevoer.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door DJ_Karinsky » 09 dec 2015, 23:04

bobine kan je eens uitmeten op Ohms, goed idee Rubicon ! De primaire en de secundaire ervan.
Of ergens een vacuumlek ?
compressie nog ok vd motor ?
oude bougies / stroomverdeler / vis platinés ? (of is't al zonder ?) / ontsteking goed afgesteld of benzineprobleem ... ? (in tank pomp - darmke opgevreten ?)

Succes met zoeken alvast ;-) (en oplossen)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door DJ_Karinsky » 09 dec 2015, 23:54

DJ_Karinsky schreef:bobine kan je eens uitmeten op Ohms, goed idee Rubicon ! De primaire en de secundaire ervan.
Of ergens een vacuumlek ?
compressie nog ok vd motor ? (zal wellicht wel)
oude stroomverdelerkap / rotor / vis platinés ? (of is't al zonder ?) / ontsteking goed afgesteld of benzineprobleem ... ? (in tank pomp - darmke opgevreten tussen opvoerpomp & steekleiding ?)

Succes met zoeken alvast ;-) (en oplossen)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door edison » 12 dec 2015, 12:56

ik ga beginnen met de beninepomp te vervangen.

Mechanische of elektrische?

Wat is best?
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: vermogenverlies

Bericht door Rubicon » 14 dec 2015, 10:40

Of er een mechanische, of elektrische pomp in zit, hangt af van model en bouwjaar. Bij jou is dat al een elektrische, denk ik.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door DJ_Karinsky » 14 dec 2015, 11:08

Ik denk een elektrische in de tank (opvoerpomp of voorpomp) en een mechanische op de motor als ik het goed heb.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: vermogenverlies

Bericht door edison » 15 dec 2015, 23:42

Rubicon schreef:Of er een mechanische, of elektrische pomp in zit, hangt af van model en bouwjaar. Bij jou is dat al een elektrische, denk ik.
in het motorcompartiment zit in elk geval een mechanische, ooit heb die vervangen door een piratestuk, en na 5km was de hefboom al afgebroken....Daarna weer de oude er op gezet.

Maar ik heb gelezen dat er zijn die die mechanische door een elektrische vervangen. Welk voordeel biedt dat?
240GL 2.3 van 1985

Plaats reactie