2.0 of 2.3 benzinemotor

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

LR110
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:50

2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door LR110 » 03 mei 2015, 18:25

Ik vroeg me af of er een verschil is qua levensduur en verbruik tussen de benzinemotoren van de 240.
Ik ben op zoek naar een benzine 240, liefst een van de latere (1985-1993) . Verbuikt de 2.3 meer dan de 2.0 ?
En is er een verschil in kwaliteit en onderhoud of zijn ze beide zo goed als onverslijtbaar ?

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door L385 Viking » 03 mei 2015, 21:57

Ik rij al jaren met een B200F en ik moet zeggen die hebben me nog nooit in de steek gelaten. Mijn 240SE met 325000km staat nu al enkele jaren aan de kant maar die start direct als ik wil. Heb daarmee reizen gemaakt in Zweden als Portugal en nooit problemen mee gehad. Verbruik valt mee, 8 a 9 liter maar ik doe bijna nooit autostrade. Die waar ik nu mee rij is dezelfde en geen problemen mee. Voor mij is een 2 liter onverslijtbaar en betrouwbare motor. Ik heb geen ervaring met een 2.3 maar ik vermoed dat het hetzelfde is.
Bart
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door DJ_Karinsky » 04 mei 2015, 20:57

2.3 verbruikt even veel als een 2.0 :-) En is even onverslijtbaar, gewoon een grotere boring vd zuiger, de rest is hetzelfde :-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door Pieter » 04 mei 2015, 21:13

Dat die 2.3 evenveel verbruikt als een 2.0 lijkt me straf, dat het elkaar niet veel ontloopt geloof ik wel :wink:

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door DJ_Karinsky » 04 mei 2015, 21:22

B200k verbruikt 10L en meer in't stad. B230kH verbruikt ook zoveel in't stad dus weinig verschil (tot 12L gemeten bij koud weer en korte afstanden van 5km).
1986 B200k op autostrade is 9,3L. 1988 B230kH op autostrade is 8,5L.

En als ge hem laat staan is't goedkoper 8)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

LR110
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:50

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door LR110 » 05 mei 2015, 15:42

Bedankt voor de reacties.
Dat maakt het makkelijker, dan gaat de zoektocht verder en maakt het niet uit of het een 2l of 2.3l is.
Door mijn afwijking(voor station wagons) :roll: moet het wel een break zijn, dus dat maakt het weer moeilijker om een goeie te vinden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door DJ_Karinsky » 07 mei 2015, 22:55

Succes met de zoektocht, komt wel goed. Af en toe komen er nog wel voorbij :-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door edison » 08 mei 2015, 08:19

LR110 schreef:Bedankt voor de reacties.
Dat maakt het makkelijker, dan gaat de zoektocht verder en maakt het niet uit of het een 2l of 2.3l is.
Door mijn afwijking(voor station wagons) :roll: moet het wel een break zijn, dus dat maakt het weer moeilijker om een goeie te vinden.
maakt wel uit: hangt er van af of je veel snelweg of stad doet. Een 230 zal zeker zuiniger zijn op de snelweg.
240GL 2.3 van 1985

LR110
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:50

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door LR110 » 12 mei 2015, 20:52

Ik heb nu een 2.3 op het oog van 1993.
Heeft deze 12 Fiscale PK ? En betekent dit iets van een 500 euro verkeersbelasting per jaar ?
Als het dat is, dan heb ik het er wel voor over, nog 3jaar en dan inschrijven als oldtimer. :)

amazon
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 okt 2011, 19:57

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door amazon » 12 mei 2015, 21:29

Hallo.
Binnen 3 jaar inschrijven als oldtimer zal niet lukken,want het oldtimerstatuut gaat veranderen van 25 naar 30 jaar.
Groetjes.

LR110
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:50

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door LR110 » 13 mei 2015, 11:27

Bedankt voor de info. Dus op zoek naar een 1990 of ouder, en het mag ook een 740 break zijn, dus meer keuze.

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door volvo.144 » 13 mei 2015, 11:50

amazon schreef:Hallo.
Binnen 3 jaar inschrijven als oldtimer zal niet lukken,want het oldtimerstatuut gaat veranderen van 25 naar 30 jaar.
Groetjes.
Dit is voor de eerste maal dat ik hoor dat het oldtimerstatuut gaat veranderen, kun dit bevestigen ?

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door Pieter » 13 mei 2015, 13:21

Ik bevestig dat. Komt een Europees statuut!

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door edison » 13 mei 2015, 20:11

gelukkig is de mijne van 86 :)
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: 2.0 of 2.3 benzinemotor

Bericht door Volvodiesel » 13 mei 2015, 21:48

Klopt. Europa wil tegen 2019 een europees oldtimer beleid en wild at dus over gelijkstellen. De eis is minstens dertig jaar, zoals het nu al in vele landen rondom ons is. Ik zit er niet echt mee. We zien wel wat er van komt.

Ik ga me hiermee niet populair maken, maar wil het toch even van het hart. Ik krijg meer en meer de indruk dat er ook in België serieus geprofiteerd word van het oldtimerstatuut. De O-platen schieten uit de grond. Het is een mooi gegeven om als liefhebber een goedkope taks te krijgen voor het bewaren van een oude auto. Mijn dagelijkse word volgend jaar 25. De taksreductie is welkom. Maar ik betaal voor deze wagen dan ook al 5 jaar de volle pot zodat ik hem kon bewaren. Ik heb ook een 480 van 1995 die onder de nieuwe regels slechts in 2025 oldtimer zal worden. Maar geen haar op men hoofd die eraan denkt om die weg te doen omdat hij wat geld gaat kosten. Integendeel, ik wil hem graag dit jaar inschrijven. Ik heb speciaal een 95 gekocht omdat die het best op punt staan en alle kinderziektes eruit zijn.

Vergis je niet. Een oude auto kost geld!! Hoe ouder het model, des te meer geld moet je erin steken. Ik heb er een heleboel en weet wat ik zeg. Onderdelen worden zeldzaam en prijzig, Veel slijtagedelen moeten dringend vervangen worden. Ook de distributie is meestal achterstallig. Benzine kost handenvol geld in een auto die met 50 liter slechts 400 km bolt.

Als je het puur voor de goedkope taks doet koop dan een ford fiesta met 1.1 en eco drive. Die gaat uiteindelijk veel goedkoper zijn dan een oude bak. Doe je het puur voor de liefhebberij en de liefde voor Volvo, kijk dan niet naar enkele honderden euro's. Koop geen oude barrel omdat die goedkoper is, maar koop een goeie die je een heleboel achterstallig onderhoud bespaard. ;) Die paar jaar extra taks ga je niet dood van, als je een goed onderhouden liefhebbers auto gekocht hebt.

Vergeet ook niet dat je met O-platen geen woon werk verkeer mag doen. Als je geen gewone dagelijkse auto hebt, moet je dus je auto voor dagelijks gebruik inschrijven. De goedkope taks blijft dan gewoon, maar je moet wel jaarlijks naar de keuring. Je hoeft een auto dus niet op O-platen te zetten om van de taksreductie te genieten. Als je auto 25 jaar word, word de taks automatisch aangepast, ook al staat die op dagelijkse plaat.

;) :)
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Plaats reactie