lage emissie of leeftijd (?)

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
03-780
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2014, 20:31

lage emissie of leeftijd (?)

Bericht door 03-780 » 13 mei 2015, 22:14

Beste Forumleden,

mijn 780 (B280F) uit 1989, juist oldtimer, gaat vanaf januari 2016 uit Antwerpen geweerd worden (zo wordt beweerd), niet vanwege de emissie, maar vanwege de leeftijd (van voor 1992). Lastig, want ik woon daar. Ik weet dat in Duitsland bijvoorbeeld de VS/CN uitvoeringen van de B280F, uitgerust met G-kat, zonder (veel) problemen een “grüne Plakette” krijgen, maar de briljante "bestuurders" in Antwerpen beoordelen uitsluitend op leeftijd (oldtimers jonger dan 30 jaar krijgen géén uitzondering!).
Dus: ik zou de emissie willen laten testen (door een door de overheid goedgekeurde instantie) en deze op één of andere manier op het kentekenbewijs willen laten toevoegen (dit is nu op het O-kentekenbewijs niet aangeduid).
Heeft iemand van jullie hiermee ervaring, of is iemand bekend met emissie-waarden van de VS/CN-modellen met een B280F?

Alvast bedankt!

Met groeten, marco.

03-780
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2014, 20:31

Re: lage emissie of leeftijd (?)

Bericht door 03-780 » 15 jul 2015, 19:06

Beste forummers,

geen reacties, weinig noordamerikaanse 700-900 rijders waarschijnlijk...
Het probleem blijft hetzelfde: zijn er niet nog meer collega 200-700-900 benzine-rijders die de komende 15 jaar (als het aan het huidige bestuur ligt, de leeftijdsgrens is intussen opgetrokken naar 40 jaar) niet welkom zijn in de stad met hun klassieker? Liefst met juridische achtergrond?
Ik zou eigenlijk willen bekijken wat de mogelijkheden zijn met een zo groot mogelijk aantal inwoners collectief protest/bezwaar te maken, waardoor deze onzinnige symboolpolitieke regeling (dieselrijders mogen tegen gereduceerd tarief wél de stad binnen blijven rijden!) zou kunnen worden aangevochten.

met groeten,

marco.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: lage emissie of leeftijd (?)

Bericht door DJ_Karinsky » 15 jul 2015, 20:30

Ik weet in Duitsland dat oudere volvo's met een katalysator (740/780 etc) wel binnen mogen in de stad als ze een groene plakker hebben. Zo 1 krijgen ze wellicht van een keuringsinstantie en ik vermoed met medewerking van Volvo ?
Verder kan ik weinig helpen vrees ik - geen ervaring met deze domme toestanden. Anders verhuizen naar den buiten ? :/ Misschien Volvo Cars Belgium eens contacteren ?
Nee maar het zijn de auto's van een liefhebber enzo die veel vervuilen !! Naar de duizenden trucks-camions, boten, vliegtuigen wordt niet gekeken. Gaan ze die ook verbieden " boven / in't stad " of op de ring ??

Deze ook een voorbeeld, mss weet die meer maar dat zal niet :
http://www.kapaza.be/nl/volvo/volvo-240 ... 620085.htm

Een moderne diesel stoot meer fijn stof uit en die gaan ze wel nog toelaten ? Een oude diesel stoot grof stof uit, veel gezonder voor de longen dan het fijne stof. Maar dat snappen de politiekers blijkbaar niet .... :roll: Een bezine wat schadelijke gassen (ferm minder met een kat.) en CO2 maar zeker geen fijn stof !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie