P1800S

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

P1800S

Bericht door VOLVORD » 20 jun 2015, 16:20

Hallo,
Een plotseling opdagend effect : Mijn oliedrukmeter blijft steeds op +/- 5bar (70psi) gefixeerd staan en keert niet meer terug naar 0.Ik heb de leiding losgekoppeld maar er is geen beweging in te krijgen.Ondertussen heb ik de oliedruk gemeten met een afzonderlijke manometer en ik heb op ralenti 70psi. Ook heb ik de leiding naar de meter onder druk gezet met perslucht en omgekeerd heb ik de oliedrukmeter aangesloten op onderdruk - resultaat : geen beweging in de meter.
Heeft er iemand een suggestie wat ik kan doen aan de oliedrukmeter.

Mvg

Etienne N. (volvord)

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: P1800S

Bericht door ababbel » 20 jun 2015, 23:08

Ergens is het mij even iets niet heel duidelijk hoe de aansluiting bij jou exact is. Is het een externe (mechanische) meter die je ziet op het dashboard of is het een nagemonteerde (elektrische) meter die werkt via een druksensor? Ik vermoed het eerste.
Ik heb het even over een B18, maar een B20 of B30 is nagenoeg gelijk van principiële werking.
Motor: B18
Olie-inhoud: 3,7 liter.
Druk: 2,5 - 6 bar bij 2000 min-1
Filter: Full flow (dus alle olie moet door de filter en wordt volledig, volgens de mazen, gereinigd).
Misschien helpt een kleine toelichting van de werking van de smeerkring ook wel een beetje. Niet dat ik denk dat je de werking al niet kent! :wink: Maar goed, andere lezen dit later misschien ook wel eens! :)
Te veel druk wijst op een (mogelijke) verstopping! Ergens zit er iets vast of in de weg (door verbrandingsresten, aanlading of zo), zodat de normale oliestroom zijn gang niet kan gaan. Na de pomp zit een drukregelventiel die gecontroleerd open gaat van zodra de motor op toeren komt en zo de druk regelt en de overtollige olie terug naar het carter voert. Zit die vast, dan loopt direct de druk op. Een vuile filter kan ook een verhoogde druk geven, maar in het filterhuis zit een overdrukventiel die de vervuilde filter kortsluit. Is de filter vuil en is het ventiel opengegaan, dan is de vuile olie zonder filtering de motor ingegaan. Geen paniek, kort kan dat geen kwaad, maar zoiets mag niet blijven aanslepen. Na de filter is het een buizenstel ,binnen in de motor, die voor de verdeling van de olie moet zorgen. Zit daar nu eentje van dicht of is die nu vernauwd (en is daar jouw drukmeter op aangesloten) dan meet je daar ook al snel een te hoge druk. Dus is het interessant om te weten: Waar zit de drukmeter exact afgetakt?
Feit is dat de pomp nog heel goed zijn werk doet, want die haalt zonder verpinken 5 bar.
Het is heel belangrijk, maar veel mensen nemen dat niet aan, dat je een originele Volvofilter gebruikt! Die zijn door de fabrikant ontwikkeld voor de oliestroom van de motor. Andere merken maken ook goede filters, maar niet exact naar de specificaties van de motorconstructeur. Goede olie gebruiken die duurzaam is en blijft. :roll:

Meet alvast de druk eens op de plaats waar de (verwijderde) filter zit, dan weet je direct of daar alles ok is en kan je al heel wat uitsluiten. :wink:
Benieuwd wat dat geeft! Suc6
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: P1800S

Bericht door lucas » 27 jun 2015, 11:42

VOLVORD schreef:Hallo,
Een plotseling opdagend effect : Mijn oliedrukmeter blijft steeds op +/- 5bar (70psi) gefixeerd staan en keert niet meer terug naar 0.Ik heb de leiding losgekoppeld maar er is geen beweging in te krijgen.Ondertussen heb ik de oliedruk gemeten met een afzonderlijke manometer en ik heb op ralenti 70psi. Ook heb ik de leiding naar de meter onder druk gezet met perslucht en omgekeerd heb ik de oliedrukmeter aangesloten op onderdruk - resultaat : geen beweging in de meter.
Heeft er iemand een suggestie wat ik kan doen aan de oliedrukmeter.

Mvg

Etienne N. (volvord)

Hallo,

Volgens mij is de meter kapot.
In een eerste fase de meter opendoen?
Den die heb tot nu toe niet moeten open doen, dus ik weet niet als de meter kan hersteld worden of niet.

anders maak je Visakaart klaar!!!

http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... e/1048709/
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Plaats reactie