problemen met brandstofpomp 245

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido Broeckx
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2015, 20:53

problemen met brandstofpomp 245

Bericht door Guido Broeckx » 28 jun 2015, 10:43

hallo,
auto start niet altijd, soms na een poos wachten wel, nu helemaal niet meer, heb hem laten afslepen en laten nazien, blijkt de computerprint de schuldige te zijn, maar is geen garantie dat het dat ook is, op het net iets gevonden waar wordt aangeraden de zekeringen nr 6 met nr4 te verbinden, heb ik gedaan en dat werkt perfect,Dus auto zo weggezet ,maar wanneer ik 's anderendaags weer wouw starken bleek ik een platte baterie te hebben, de pomp blijft dan draaien heb ik moeten ondervinden, na wat zoeken heb ik zekeringen nr 5 met nr4 verbonden, dit werkt perfect ware het niet dat hij nu soms niet wil stil vallen, zekering uitnemen en ok, nu wil ik zekering nr 4 van stroom voorzien via het kontaktslot, maar weet niet waar ik stroom krijg als het kontakt op staat,kan iemand mij helpen?
bedankt alvast
zek nr 4 = branstofpomp buiten (onderkant bij deurstijl)
zek nr 6= brandstofpomp binnen (in de tank)
zek nr 5= dag verlichting

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: problemen met brandstofpomp 245

Bericht door Rubicon » 28 jun 2015, 10:49

Meten is weten! Met een multimeter / testlampje kan je eenvoudig meten op welke zekeringen er spanning staat, bij contact ingeschakeld.

Ik vind het wel vreemd dat je dergelijke kunsten moet uithalen om je auto weer werkbaar te krijgen, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: problemen met brandstofpomp 245

Bericht door volvo.144 » 28 jun 2015, 11:37

brandstofpomp relais is stuk, nieuwe plaatsen en je probleem is opgelost.

Gebruikersavatar
Guido Broeckx
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2015, 20:53

Re: problemen met brandstofpomp 245

Bericht door Guido Broeckx » 11 jul 2015, 15:26

hallo,
deze uitleg heb ik gevonden op de site van de volvoclub NL, en heb dat dan uiygeprobeerd en dat werkt, meestal.
bij mij blijft de benzinepomp draaien na het stilleggen van de motor.
vandaar dat ik dan via zekering 5 (daglicht) heb gewerk. dit werkt perfect ware het niet dat ik soms de moter wel kan stil leggen maar de motor blijft draaien! ! ! ! dan moet ik zekering 4 er effe uit halen en alles is ok.

Wat die brandstof relais betreft, er zit inderdaad eeen witte relais langs rechts, ik heb dus een vervangstuk besteld en gaan afhalen, maar dat bleek een groene te zijn met andere nummers en schakelingen ! ! ! dus dat klopt ook niet, ben terug gegaan en heb alles uitgelegd en het nodige wordt nu gedaan.

Dan toch nog maar eens de boel goed bekijken daar onder bij de zekeringen hoe dat allemaal loopt en draaid,. Wat zie ik daar links boven in een hoekje zitten?????? inderdaad ! ! ! eeen groene relais, niet zomaar een relais maar een brandstof relais.
die heb ik er dan uitgehaald,open geprutst en de binnenkant vergeleken, dit nadat ik de uiterlijke kenmerken heb vergeleken, alles klopt. Deze heb ik er dan maar ingestoken en alles weer origineel aangesloten (zekeringen en draden), motor gestart , en.................... ja hoor alles werkt weer normaal. Nu nog afwachten hoelang het blijft duren zo.

Waarom vind ik niets terug over een groene brandstof relais aan de linkerzijde van de wagen ??????
mvg
guido

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: problemen met brandstofpomp 245

Bericht door DJ_Karinsky » 13 jul 2015, 22:56

Uw originele relais zal blijven plakken zijn of geoxideerd geweest zijn en daardoor geen contact meer gegeven hebben. Misschien met open te doen en te kijken / kuisen / ... zal het (even?) terug werken :-)
Kan ook slechte soldering zijn op het printje van uw brandstofrelais, doorsolderen en klaar :-) Best wel een nieuwe reserve kopen en bijhouden ;-)
Welke motor heb je in de 240 ? Linksboven (onder je stuur ofzo) zit indd een groene brandstofrelais (bij B21ET toch, de rest weet ik niet)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Guido Broeckx
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2015, 20:53

Re: problemen met brandstofpomp 245

Bericht door Guido Broeckx » 17 jul 2015, 16:04

hallo DJ,
inderdaad,links boven zit een groene relais en de mijne was totaal naar de vaantjes (zat zelfs een stukje los in) heb direct een nieuwe gaan halen en alles werkt weer prima.
mvg
guido

Plaats reactie