740 GLE start niet

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

740 GLE start niet

Bericht door Youk » 05 jul 2015, 16:35

Ben reeds 2 keer gaan kijken bij een 740 GLE, uit '85 die sinds 2006 stil staat, die mij interesseert. Tweede keer was bedoeling (hoop) om wagen te starten en mee naar huis te komen. Dus banden opgepompt, vloeistoffen nagekeken, water moeten bijvullen, wat verse benzine in gekapt en verse accu erin.

Startmotor draait goed rond, dus motor zit niet vast. En af en toe eens een pufje alsof hij wil starten, maar dan toch niet willen. Vermoedelijk heeft het iets te maken met de benzinetoevoer. Waar moet je eigenlijk allemaal naar kijken en hoe kan je dingen testen? Het gaat dus over het B230E blok en de wagen is een automaat, dus slepen is een risico.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Volvodiesel » 05 jul 2015, 22:18

Zoals bij alle B230E's die lang stilgestaan hebben zal het wel aan het injectiesysteem liggen. Vermoedelijk de verdeler die vast zit.

I heb er hier ook nog eentje staan in een 240 waar ik moet aan beginnen.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Youk » 06 jul 2015, 16:31

Die verdeler die je zegt, kan je dat ergens zien/voelen? En eventueel terug los krijgen? Of betekend dit direct vervangen?

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 740 GLE start niet

Bericht door DJ_Karinsky » 06 jul 2015, 17:29

Aha, ne K-jetronic ;-)
De benzineverdeler zit onder uw inlaatspruitstuk bij een B230E en zitten minstens 4 benzineslangskes op, verdeler moet goed samenwerken met uw WUR/SDR dan zal die motor goed draaien :-)
afbeelding :
http://www.cis-jetronic.com/eBay/images ... 100053.jpg

zie hier ook voor een ganse uitleg v/h K-jet systeem : (kga hem niet steeds opnieuw doen ... :P )
http://vccbfotos.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=2387

Een nieuwe zou ik niet kopen, kost meer of 1200 euro (en is ook een gereviseerd exemplaar wellicht). Verder zien dat uw filter goed is, tank proper vanbinnen, enz, gans uw benzinecircuit proper dus ...
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: 740 GLE start niet

Bericht door ababbel » 06 jul 2015, 21:38

Om een benzinemotor te starten en lopend te houden heb je motorsnelheid, lucht, brandstof en een goede vonk nodig. :wink:
Snelheid met die nieuwe batterij en een goede startmotor, daar zal het niet aan liggen.
Lucht zal geen probleem zijn? Luchtfilter nog ok? Niet dicht van het stof?
Vonk aan de bougies? Geel is een slecht kleur, liever een sterke blauwe knetter!
Benzine? Zijn de bougies nat (alle vier!)?

Enkele simpele zaken die snel en goed te controleren zijn, dan ........................... zien we wel weer. 8)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Youk » 16 jul 2015, 16:57

Zoals te zien in mijn ander topic, ondertussen staat de wagen dus bij mij en kan de zoektocht verder gaan. Het (eerste) probleem zit in ieder geval in de brandstoftoevoer. Normaal gezien moet je de brandstofpomp horen als je het contact aanzet (toch?). Op dat moment hoor ik dus niets.

Ik heb reeds de zekering nagekeken en deze zag er goed uit. Wel om echt zeker te zijn nog getest met elke andere 25A zekering die ik heb, maar het resultaat blijft hetzelfde. Wat ik wel nog raar vind is dat ik het brandstofpomprelais niet hoor klikken. En dit is ook wel een redelijk gekend kwaaltje. Dus mijn vermoeden zit hier. Nu heb ik het relais eruit gehaald. Kan ik dit apart testen? Of kan ik het relais in de wagen overbruggen zodat de pomp zeker zou moeten werken?

Het gaat over het linker plaatje:
Afbeelding

Dus als ik het goed snap moet op zowel 30 als 15 +12V gezet worden, maar welke koppel ik dan aan de -12V? Ik wil dus enkel kunnen zien of het relais aantrekt of niet.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 740 GLE start niet

Bericht door DJ_Karinsky » 16 jul 2015, 22:38

31 is uw negatief of massa. Die relais is geroest / blijft plakken in 1 stand . Daarom schakelt hij niet meer, kan je open doen of je steekt een nieuwe ;-) soldering kan ook om zeep zijn.
Ineens 12 V op de benzinepomp zetten = brugske leggen van 30 naar 87 en contact opzetten (dus uw relais eruithalen en brugje leggen) en dan weet je of uw pomp draait, maar volgens mij zal die ook wel vast zitten na 9j als ze echt nooit startpogingen gedaan hebben ... :roll:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Youk » 17 jul 2015, 15:23

Ok, het testen van het relais lukte niet, maar met de overbrugging te maken in de wagen hoorde ik onmiddellijk de pomp onder de wagen in actie schieten. Op deze manier proberen te starten, maar nog niets.

Heb er nu 2 bougies uit gehaald en die zijn toch vochtig en ruiken wat naar benzine, dus dat deel is vermoedelijk al in orde (wel relais vervangen dus).

Volgende stap om te controleren lijkt mij of er een goede vonk is. Kan je dit ook alleen testen? Volgens mij moet je altijd met 2 zijn, één die test en één die start.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 740 GLE start niet

Bericht door DJ_Karinsky » 17 jul 2015, 17:38

Je kan alleen testen als je wat geluk hebt en je bougie tegen een massapunt of bout ergens legt zodanig dat je het kan zien van binnen uit, maar best met 2. Die 2e kijkt dan of de vonk overspringt en welke kleur hij is enz. Best niet kabel vasthouden of je kan een snokske krijgen, daarna staat je haar mss recht :lol:
Laat de pomp maar eens goed draaien met die overbrugging. Zit er nog oude benzine in ? Allemaal (of zoveel mogelijk) eruit halen en nieuwe erin. Ook nieuwe benzinefilter steken (zit in de motorruimte tegen het schutbord). Wel zeker zijn dat er geen vuil meer in uw tank zit of het is wat nutteloos om direct een nieuwe te steken. Of wat nieuwe benzine bij de oude doen en dan moet die draaien. Maar uw K-jet systeem zal wel vastzitten volgens mij :-)
Wat met de andere 2 bougies, zijn die ook nat ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: 740 GLE start niet

Bericht door GaelVH » 17 jul 2015, 17:48

DJ_Karinsky schreef:Je kan alleen testen als je wat geluk hebt en je bougie tegen een massapunt of bout ergens legt zodanig dat je het kan zien van binnen uit, maar best met 2. Die 2e kijkt dan of de vonk overspringt en welke kleur hij is enz. Best niet kabel vasthouden of je kan een snokske krijgen, daarna staat je haar mss recht :lol:
Laat de pomp maar eens goed draaien met die overbrugging. Zit er nog oude benzine in ? Allemaal (of zoveel mogelijk) eruit halen en nieuwe erin. Ook nieuwe benzinefilter steken (zit in de motorruimte tegen het schutbord). Wel zeker zijn dat er geen vuil meer in uw tank zit of het is wat nutteloos om direct een nieuwe te steken. Of wat nieuwe benzine bij de oude doen en dan moet die draaien. Maar uw K-jet systeem zal wel vastzitten volgens mij :-)
Wat met de andere 2 bougies, zijn die ook nat ?
Toen wij daar waren zat er nog serieus veel oude benzine in, ongeveer 2/4 à 3/4 van een bak. Bij kappen heeft dus niet veel zin. Zoveel mogelijk eruit halen en nieuwe erin.
Vonk kan je inderdaad controleren, bougie eruit draaien, bougiekabel terug in zijn gat, negatieve startkabel van negatief van batterij naar bougie. Ergens leggen waar je de bougie zelf kan zien vonken, ofwel met iemand erbij.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 740 GLE start niet

Bericht door DJ_Karinsky » 17 jul 2015, 17:52

Ow, dat is inderdaad niet goed. Best gewoon zo veel mogelijk uithalen is de boodschap ;-) Benzine is afgeslagen vandaag dus positief, heeft octaan 98 nodig als ik me goed herinner.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Youk » 25 mar 2016, 18:32

Al een hele tijd geleden dat ik hier nog iets heb aangevuld, maar met werk en de naderende verbouwingen is tijd zeer beperkt.

Om maar met de deur in huis te vallen: IT'S ALIVE!!! :D :D :D

Eindelijk draait de 740, dankzij de enorme hulp van John onze technical man van de club.

Tussendoor had ik nog verschillende dingen getest en op een bepaald moment kreeg ik de wagen aan de praat. Maar telkens ik gas losliet viel de motor stil, enkel bij op toeren houden bleef de motor draaien. Het was toen ook enorm moeilijk om de motor gestart te krijgen. Uiteindelijk toen er samen met John en Gaël getest werd of er een goede vonk was spoot de benzine uit het bougiegat. Motor kreeg dus veel te veel benzine. Vermoedelijk in het begin de verdeler die vast zat in gesloten positie en op het moment dat de wagen startte deze in open positie is blijven hangen.

Wat is er ondertussen dan allemaal gedaan:
  • Verdeler is volledig proper gemaakt samen met een aantal andere onderdelen
  • nieuwe benzinefilter
  • nieuwe bougies
  • nieuwe verdeelkap + rotor
  • nieuwe waterpomp
  • nieuwe distributieriem
  • 3 nieuwe V-snaren (2 voor alternator en waterpomp en 1 voor stuurbekrachtigingspomp)
  • verse koelvloeistof
Wat moet er nog gebeuren:
  • olie en oliefilter vervangen (olie ziet er nog proper uit, misschien was deze niet lang voor het stilzetten vervangen)
  • remvloeistof vervangen (eerst even aanzien of de remmen nog goed werken, maar ziet er momenteel goed uit)
  • eventueel benzinefilter in de tank vervangen, heb het in ieder geval klaar liggen
En dan nog even tijd vinden om naar de keuring te gaan zodat deze kan ingeschreven worden. Ideaal, dan kan ik er ongeveer een jaartje mee rijden om te zien of er nog gebreken zijn en dan moet die wel een trip naar Zweden aankunnen. :)

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 740 GLE start niet

Bericht door DJ_Karinsky » 27 mar 2016, 08:33

Is goed dat die rijdt, veel plezier ermee :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Youk » 09 apr 2016, 15:05

Gisteren de eerste echte testrit kunnen uitvoeren eerst hier in de buurt een paar rustige wegen opgezocht. Zag er goed uit tot op een bepaald moment toen ik mij wou terugdraaien in een doodlopende straat het toerental zakte tot de motor gewoon uitviel. :( Terug proberen te starten zonder gas geven ging niet daarna met wat gas bijgeven ging het terug. :) Probleem ik moest gas blijven geven om niet terug uit te vallen. Nogal moeilijk om zo de motorkap terug dicht te krijgen. :mrgreen:

Dan toch maar proberen om het stationair draaien wat bij te regelen. Na wat gepruts en nog verschillende uitvallen bleef de motor toch netjes draaien. :D En verder met de testrit dan maar.

Even langs mijn verzekeringsagent gepasseerd, deze was telefonisch al op de hoogte gebracht, maar wou voor de zekerheid toch een papiertje in de wagen hebben liggen. En aangezien er toch de nummerplaten van mijn 850 aan hingen kon ik ineens door naar de (oldtimer)keuring. De gok maar gewaagd en slechts 3 wagens voor mij.

Heel de tijd de wagen stationair laten draaien zonder problemen. En dan was het aan mij. Eerst papierwerk overlopen, dan de nodige testen gedaan en naar de kassa. Jammer genoeg afgekeurd omdat de koplampen niet correct stonden. Ze hadden mij dit tijdens de keuring ook laten zien trouwens. Eerlijk gezegd had ik eerder opmerkingen over de remmen verwacht of het niet gasdicht zijn van de uitlaat aangezien er een leiding van het emissiesysteem rot is.

Namelijk leiding nummer 3:
Afbeelding

Dus eigenlijk best wel tevreden met het resultaat. Ineens maar doorgereden naar Vermant in Bornem, jammer genoeg waren alle techniekers al naar huis. Ze gaan ook eens kijken of ze nog aan die leiding aan kunnen geraken zodat ik deze nog kan vervangen.

Bij het terug naar huis rijden kreeg ik dan weer problemen met het uitvallen van de motor. :? Opnieuw hetzelfde probleem, wel lastig als je moet stoppen aan een rood verkeerslicht. Gelukkig weet ik ondertussen hoe ik "snel" terug gestart geraak. Maar er is dus iets wat nog niet 100% is zoals het hoort.

Iemand hier soms nog suggesties wat het probleem nu zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen? Volgens mij is het op het moment dat de motor niet meer koud is en ook nog niet volledig warm staat, dus ergens tussenin. Als hij echt koud staat start deze gemakkelijk, bij een echt warme motor bleef deze netjes draaien (zie wachten aan keuringstation). Na een tijdje stil te staan (bij Vermant toch eventjes binnen geweest) kreeg hij het weer, net zoals pas na de eerste kilometers.

Ik zou graag maandag morgen terug naar de keuring gaan, maar heb geen zin om aan elk kruispunt stil te vallen.

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 740 GLE start niet

Bericht door Youk » 09 apr 2016, 17:19

Zou het zo simpel kunnen zijn?

Net nog even alles aan het nalopen en merk ik ineens dat de bovenste klem waarmee "de balg" vast staat los zit. :oops: Dus kan er valse lucht langs daar naar binnen getrokken worden. De klem terug vast gezet en ineens alles veel stabieler. Ik ben momenteel dus hoopvol. :D

Plaats reactie