kapotte overdrive Enzoverder...
Moderator: Youk
kapotte overdrive Enzoverder...
hallo allen,
na het terug inbouwen van mijn B20-A motor in mijn combi maakte de auto veel meer lawaai ( laag geronk) en precies meer trillingen.ik dacht dat dat was omdat ik de drukgroep niet gemarkeerd had en dus misschien niet hetzelfde terug gemonteerd.
het werd steeds erger zodat ik begon te denken dat mijn vliegwiel los aan het komen was maar als een steenezel blijven rijden.
ondertussen met veel lawaai stilgevallen.
motor uitgemonteerd zonder versnellingsbak
drukgroep en vliegwiel zitten keurig vast.( lijkt mij )
ik kijk nog eens onder de auto
en
nu is mijn D-overdrive stukgebroken ik sta voor een raadsel
wat is hier gebeurd?
kan dat bij uit- of in monteren van de motor gebeurd zijn?
hoe heb ik dat gedaan?
graag een woordje uitleg nadat iedereen uitgelachen is
hoopvolle groeten
herman
na het terug inbouwen van mijn B20-A motor in mijn combi maakte de auto veel meer lawaai ( laag geronk) en precies meer trillingen.ik dacht dat dat was omdat ik de drukgroep niet gemarkeerd had en dus misschien niet hetzelfde terug gemonteerd.
het werd steeds erger zodat ik begon te denken dat mijn vliegwiel los aan het komen was maar als een steenezel blijven rijden.
ondertussen met veel lawaai stilgevallen.
motor uitgemonteerd zonder versnellingsbak
drukgroep en vliegwiel zitten keurig vast.( lijkt mij )
ik kijk nog eens onder de auto
en
nu is mijn D-overdrive stukgebroken ik sta voor een raadsel
wat is hier gebeurd?
kan dat bij uit- of in monteren van de motor gebeurd zijn?
hoe heb ik dat gedaan?
graag een woordje uitleg nadat iedereen uitgelachen is
hoopvolle groeten
herman
Laatst gewijzigd door hero op 10 aug 2015, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: kapotte overdrive
Hoi Herman,
Dit is een heel jammerlijk zaak, maar dat weet je zelf wel! Ik vermoed of er zaten spanningen op de behuizing van de overdrive (aantrekkoppel bouten) of de montage was niet echt 100%.
Men moet zo veel beachtzamen bij een montage (niet dat het allemaal zo moeilijk is), maar voor een eerste keer is het wel even uitkijken. De aanhaalkoppels gerespecteerd met een goede momentsleutel?
Ik vrees dat je op zoek moet naar een andere item!
Er valt me nog iets in: De koppeling mooi gecentreerd eer je de drukgroep hebt vastgezet?
Om zo een werk uit te voeren, krijg je van mij heel wat respect. Velen zouden het zelfs niet aandurven hieraan te beginnen! En "uitlachen" zullen maar weinigen doen, want het vraagt moed om aan zoiets te beginnen.
Sterkte en succes met de zoektocht.
Dit is een heel jammerlijk zaak, maar dat weet je zelf wel! Ik vermoed of er zaten spanningen op de behuizing van de overdrive (aantrekkoppel bouten) of de montage was niet echt 100%.
Men moet zo veel beachtzamen bij een montage (niet dat het allemaal zo moeilijk is), maar voor een eerste keer is het wel even uitkijken. De aanhaalkoppels gerespecteerd met een goede momentsleutel?
Ik vrees dat je op zoek moet naar een andere item!
Er valt me nog iets in: De koppeling mooi gecentreerd eer je de drukgroep hebt vastgezet?
Om zo een werk uit te voeren, krijg je van mij heel wat respect. Velen zouden het zelfs niet aandurven hieraan te beginnen! En "uitlachen" zullen maar weinigen doen, want het vraagt moed om aan zoiets te beginnen.
Sterkte en succes met de zoektocht.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: kapotte overdrive
Speling op de krukas kan ook door trillingen de koppeling + drukgroep vernielen.
Re: kapotte overdrive
dank u ababbel en ste25042504 voor de bemoedigende woorden en tips.
ben er langzaam aan begonnen.
bij eindhoven gereviseerde boite gevonden straffe pee
nu vroeg ik me af om de druklager ook te vervangen hoe weet ik dat die versleten is ?
ik heb percies wel wat 1 à1,5mm speling in de as-richting hoort dat zo of vervangen die handel?
mvg Herman
ben er langzaam aan begonnen.
bij eindhoven gereviseerde boite gevonden straffe pee
nu vroeg ik me af om de druklager ook te vervangen hoe weet ik dat die versleten is ?
ik heb percies wel wat 1 à1,5mm speling in de as-richting hoort dat zo of vervangen die handel?
mvg Herman
Re: kapotte overdrive
Daar hoef je zich geen zorgen om te maken of het versleten is of niet! Wanneer je twijfelt dan vervang je het gewoon. Het is niet DIE kostprijs voor dit soort lager. Ik vervang het steeds bij zulke werken, daar je toch alles open hebt. Het is sneller vervangen dan de sleet op te meten. Trouwens kan men meestal de inwendige schade van het lager met het blote oog niet direct vast stellen. Een trillingsregistratie zegt meer, maar wie doet zoiets bij een draaiende automotor?hero schreef:nu vroeg ik me af om de druklager ook te vervangen hoe weet ik dat die versleten is ?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: kapotte overdrive
merci ababbel
draaien doet ie nog niet inderdaad.;-(
heb vandaag ook de kruiskoppelingen van de cardan proberen te vervangen...pfff ze waren kurkdroog en super veel spel erop maar ik ga ze nog es moeten doen want ze gaan ontzettend stroef :-/ dat kan toch niet de bedoeling zijn, misschien moet ik de gaten wat ruimen (minimaal natuurlijk)( enkel honen misschien?)om minder kracht te moeten zetten om ze te persen. maar misschien heb ik de flens wel krom geduwd met de kruiskes eruit te persen.
groeten
H.
draaien doet ie nog niet inderdaad.;-(
heb vandaag ook de kruiskoppelingen van de cardan proberen te vervangen...pfff ze waren kurkdroog en super veel spel erop maar ik ga ze nog es moeten doen want ze gaan ontzettend stroef :-/ dat kan toch niet de bedoeling zijn, misschien moet ik de gaten wat ruimen (minimaal natuurlijk)( enkel honen misschien?)om minder kracht te moeten zetten om ze te persen. maar misschien heb ik de flens wel krom geduwd met de kruiskes eruit te persen.
groeten
H.
Re: kapotte overdrive Enzoverder...
Die kruiskoppeling komt mss nog wel wat losser eens die wat gedraaid heeft, maar het kan nooit kwaad om alles eens wat op te kuisen. Voorzichtig dat je de "tonnetjes" niet beschadigd bij het terug de- en monteren. Cardan merken zoals die samen zat eer die los gaat, maar dat heb je de vorige keer wel al gedaan, zeker?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: kapotte overdrive Enzoverder...
hallo dank u voor de raad
de kruisjes waren echt aan vervanging toe maar dan nu heb ik een massa kabel te veel
ik weet niet meer waar aansluiten
ik vermoed ook aan het koppelings huis zoals de gevlochten aardings kabel
fototjes volgen hier vertrekt ie dus maar naar waar??
effe melden dat ik een nieuwe versnellingsbak met overdrive ( een J ) deze keer gevonden heb en aan het monteren ben
tips zijn welkom
hartelijk dank
Herman
de kruisjes waren echt aan vervanging toe maar dan nu heb ik een massa kabel te veel
ik weet niet meer waar aansluiten
ik vermoed ook aan het koppelings huis zoals de gevlochten aardings kabel
fototjes volgen hier vertrekt ie dus maar naar waar??
effe melden dat ik een nieuwe versnellingsbak met overdrive ( een J ) deze keer gevonden heb en aan het monteren ben
tips zijn welkom
hartelijk dank
Herman
Re: kapotte overdrive Enzoverder...
Herman, zie ook andere post aub.
Bij de montage steeds de bouten aantrekken op "koppel" met een momentsleutel! Niet zo maar experimenteren met aantrekken.
Ik weet niet of je over enige technische documentatie kan beschikken, maar raadpleeg die even!
Succes met de montage.
Bij de montage steeds de bouten aantrekken op "koppel" met een momentsleutel! Niet zo maar experimenteren met aantrekken.
Ik weet niet of je over enige technische documentatie kan beschikken, maar raadpleeg die even!
Succes met de montage.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.