940 start slecht/grote beurt geven
Moderator: Youk
940 start slecht/grote beurt geven
hallo
sinds vandaag heb ik een volvo940 uit 1990
hij gaat op LPG en benzine.
op de terugweg heb ik verschillende keren overgeschakeld tussen benzine en LPg.
het viel me op dat hij mooier liep (vooral stationair) op LPG.
Op benzine wilde hij af en toe stilvallen.
nu wilde ik hem trots aan mijn vriendin laten zien...start hij niet
is er een regel dat je hem moet starten op benzine of doe ik iets anders verkeerd?
ik wil hem sowieso een grote beurt geven. zelf dacht ik aan bougies, verdeelkap, olie, luchtfilter, olie filter en de injectoren ultrasoon reinigen.
zijn er nog belangrijke dingen die ik moet doen voor een grote beurt?
binnenkort moet de koppeling en de distributieriem vervangen worden, zijn hier handleidingen voor of breng ik hem beter weg? ik ben zelf vrij handig en heb alle gereedschap.
sinds vandaag heb ik een volvo940 uit 1990
hij gaat op LPG en benzine.
op de terugweg heb ik verschillende keren overgeschakeld tussen benzine en LPg.
het viel me op dat hij mooier liep (vooral stationair) op LPG.
Op benzine wilde hij af en toe stilvallen.
nu wilde ik hem trots aan mijn vriendin laten zien...start hij niet
is er een regel dat je hem moet starten op benzine of doe ik iets anders verkeerd?
ik wil hem sowieso een grote beurt geven. zelf dacht ik aan bougies, verdeelkap, olie, luchtfilter, olie filter en de injectoren ultrasoon reinigen.
zijn er nog belangrijke dingen die ik moet doen voor een grote beurt?
binnenkort moet de koppeling en de distributieriem vervangen worden, zijn hier handleidingen voor of breng ik hem beter weg? ik ben zelf vrij handig en heb alle gereedschap.
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
ook geen instrumentenpaneel lampjes overigens...
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Hangt allemaal af van welke lpginstallatie. Sommigen willen op benzine starten en schakelen pas op bij bepaalde kvstemperatuur, of boven de 2000 toeren. Anderen kunnen op alles starten.
Injectoren reinigen lijkt me absurd op lpg, dingen dienen (in slechtste geval) enkel om te starten.
Krijg je hem aan de praat met de gaspedaal te spelen? Kan werkelijk alles zijn, maar ontsteking op orde zetten lijkt me een goed begin
Injectoren reinigen lijkt me absurd op lpg, dingen dienen (in slechtste geval) enkel om te starten.
Krijg je hem aan de praat met de gaspedaal te spelen? Kan werkelijk alles zijn, maar ontsteking op orde zetten lijkt me een goed begin
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
hier een foto
ik heb vandaag de hele dag liggen uitvogelen wat het probleem was en heb een aantal dingen al gevonden:
-het is gemakkelijk sleutelen aan een volvo. dat is goed nieuws
-hij start inderdaad op benzine en schakelt bij bepaald toerental over op lpg. dus ik heb de benzine installatie wel nodig.
-ik ben er achter waarom hij slecht startte: de pomp in de tank doet niks. deze gedemonteerd en buiten de wagen nog eens getest. geen resultaat dus die moet nieuw.
Waar bestel je zo iets? ik vind alleen de pomp onder de wagen bij de webshops
verder wil ik bougies, olie, filter, benzinefilter vervangen. zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?
moet ik kleppen stellen?
zijn er ontsteking delen die ik kan vervangen of afstellen?
om de hoeveel km moet de distributie vervangen?
Nou, hoop vragen weer! Bedankt!
Bedankt
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Kijk eens of je geen tweedehands pomp kan vinden, op lpg zou het bij mij wringen om er een nieuwe in te steken. En foto van de pomp?
Ontsteking is: Bougies, verdeelkap en rotor, en eventueel bougiekabels. Alhoewel ik die laatste zou aanzien.
Voor de rest idd luchtfilter, benzinefilter, oliefilter en eventueel interieurfilter.
En als de kvs smerig ziet zou ik ook eens de kvs vervangen, samen met thermostaat
Zou die al een pak van moeten opknappen!
Ontsteking is: Bougies, verdeelkap en rotor, en eventueel bougiekabels. Alhoewel ik die laatste zou aanzien.
Voor de rest idd luchtfilter, benzinefilter, oliefilter en eventueel interieurfilter.
En als de kvs smerig ziet zou ik ook eens de kvs vervangen, samen met thermostaat
Zou die al een pak van moeten opknappen!
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
pomp in de tank kost zoveel niet volgens mij, 80 a 100 euro ofzo.
typisch .... komt uit NL zeker ? daar zijn ze zot van LPG, gooien ze er LPG in en het benzinecircuit draait nadien niet meer (maw ze rijden niet meer op benzine) . Daardoor kan er wel eens wat mankeren op benzinegebied
typisch .... komt uit NL zeker ? daar zijn ze zot van LPG, gooien ze er LPG in en het benzinecircuit draait nadien niet meer (maw ze rijden niet meer op benzine) . Daardoor kan er wel eens wat mankeren op benzinegebied
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Als hoj op benzine moet starten dan draait ze wel nog hê
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
bedankt voor het meedenken! ik heb een tweedehands op de kop getikt
wagen heeft een jaar stil gestaan en dardoor was de pomp vastgeroest in de tank...hopelijk komt de nieuwe pomp spoedig en kan ik eindelijk een zorgeloos ritje maken.
het bevalt me hoe eenvoudig het onderhoud is.
kan je de timing belt vervangen met de motor erin? of moet hij eruit?
wagen heeft een jaar stil gestaan en dardoor was de pomp vastgeroest in de tank...hopelijk komt de nieuwe pomp spoedig en kan ik eindelijk een zorgeloos ritje maken.
het bevalt me hoe eenvoudig het onderhoud is.
kan je de timing belt vervangen met de motor erin? of moet hij eruit?
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Kleppen inderdaad eens controleren - hoeveel km heeft die ?jootman schreef:
hier een foto
ik heb vandaag de hele dag liggen uitvogelen wat het probleem was en heb een aantal dingen al gevonden:
-het is gemakkelijk sleutelen aan een volvo. dat is goed nieuws
-hij start inderdaad op benzine en schakelt bij bepaald toerental over op lpg. dus ik heb de benzine installatie wel nodig.
-ik ben er achter waarom hij slecht startte: de pomp in de tank doet niks. deze gedemonteerd en buiten de wagen nog eens getest. geen resultaat dus die moet nieuw.
Waar bestel je zo iets? ik vind alleen de pomp onder de wagen bij de webshops
verder wil ik bougies, olie, filter, benzinefilter vervangen. zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?
moet ik kleppen stellen?
zijn er ontsteking delen die ik kan vervangen of afstellen?
om de hoeveel km moet de distributie vervangen?
Nou, hoop vragen weer! Bedankt!
Bedankt
distributieriem redblock om de 60.000 tot 80.000 km of ik dacht 8 jaar.
pomp in de tank is wel te vinden : eens kijken bij scandcar of estate services of skandix of .... meestal iets met wit aan op de foto
bijvoorbeeld :
http://volvoonderdelen.com/240260/Brand ... 84-600420/
Welke motor heb je ? Ik denk dat je uw ontsteking niet kan afstellen, gebeurd wellicht allemaal elektronisch. Verder de delen vervangen die Pieter aanhaalt (stroomverdeler + rotor + bougies + kabels). Ook allemaal te zien in welke staat ze zijn en of ze nog tamelijk nieuw zijn of er toch al 50.000km op zitten.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
nou helaas
de brandstofpomp is vervangen maar helaas zonder resultaat. hij start nog steeds niet. hoe kan dat toch ? zo heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in.
ik vind het ook maar ingewikkeld hoor al die relais. VW t1/ t2 bus is tenminste easy. dat blijven toch wel de meest betrouwbare wagens in mijn ogen
hij krijgt vonk en benzine wat kan er dan nog mis zijN?//
als ik remreiniger in het luchtfilter spuit start hij wel en blijft ook lopen op LPG
maar dat is natuurlijk geen optie om dat telkens te doen
de brandstofpomp is vervangen maar helaas zonder resultaat. hij start nog steeds niet. hoe kan dat toch ? zo heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in.
ik vind het ook maar ingewikkeld hoor al die relais. VW t1/ t2 bus is tenminste easy. dat blijven toch wel de meest betrouwbare wagens in mijn ogen
hij krijgt vonk en benzine wat kan er dan nog mis zijN?//
als ik remreiniger in het luchtfilter spuit start hij wel en blijft ook lopen op LPG
maar dat is natuurlijk geen optie om dat telkens te doen
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Afsluiter stuk? Lijkt me dat de injectoren continu onderbroken worden dan. Beginnen meten lijkt me...
Eerste test. Komt er bij contact aan benzine aan het blok? Indien ja, dan kan je verder zoeken. Indien neen, dan kan je terug zoeken
Eerste test. Komt er bij contact aan benzine aan het blok? Indien ja, dan kan je verder zoeken. Indien neen, dan kan je terug zoeken
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Ik zal het nog eens vragen : welke motor heb je ??? LH 2.4 ?
Draait de 2de benzinepomp onder de wagen ? Benzinefilter verstopt / injectoren verstopt / injectoren vast ? Benzinerelais nog wel goed ?? Bij te weinig benzinedruk zal de motor ook niet draaien ...
Benzinedrukregelaar kapot ? Als je dat slangske eraf haalt aan de voorkant (vacuum), loopt er dan benzine uit ?
Inderdaad gaan meten ... waarden controleren van allerlei sensoren, injectoren enz.
Krukassensor (vliegwielsensor) kapot ? luchtmassameter kapot ?
enz ...
Een vraagbaak kan je al goed op weg helpen met fout zoeken of herkennen/plaatsing van de componenten
Draait de 2de benzinepomp onder de wagen ? Benzinefilter verstopt / injectoren verstopt / injectoren vast ? Benzinerelais nog wel goed ?? Bij te weinig benzinedruk zal de motor ook niet draaien ...
Benzinedrukregelaar kapot ? Als je dat slangske eraf haalt aan de voorkant (vacuum), loopt er dan benzine uit ?
Inderdaad gaan meten ... waarden controleren van allerlei sensoren, injectoren enz.
Krukassensor (vliegwielsensor) kapot ? luchtmassameter kapot ?
enz ...
Een vraagbaak kan je al goed op weg helpen met fout zoeken of herkennen/plaatsing van de componenten
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Aangezien hij op lpg wel loopt kan je heel de ontsteking al uitsluiten, dus ook een hele hoop sensoren.
Kan gaan van een kapotte gas-relais tot een slechte masse/connectie!
Kan gaan van een kapotte gas-relais tot een slechte masse/connectie!
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
- Locatie: Ham 3945
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
Sommige merken gas kun je ook rechtstreeks op lpg starten b.v. de vialle g3 kun je door de gasschakelaar lang ingedrukt houden vast zetten op starten op lpg .Vaak weigeren de benzinepomp relais .Ik dacht dat het relais nummer 103 was ,deze kun je eventueel ook met een kabeltje door verbinden van de plus draad naar de pomp draad. Dit alleen doen om te controleren of het relais stuk is .Het relais zit er niet voor niets tussen.Je kunt als de pomp wel werkt kijken of hij genoeg druk geeft met een benzine pomp druk meter, hij moet 3 bar druk leveren .dan weet je zeker dat de pomp goed is .
Re: 940 start slecht/grote beurt geven
bedankt allemaal voor de reacties en de hulp
dat vacuum slangetje komt geen benzine uit, moet ook niet of wel?
hij lijkt het steeds beter te doen. er zit nu een reiniger door de benzine. hij start nu meestal wel, 9 van de tien keer ongeveer start hij.
tijdens rijden op LPG is er niks aan de hand. op benzine houdt hij af en toe in. als ik een beetje met het gas speel gaat hij weer gewoon verder.
ik vermoed nog steeds de benzinepomp, ik heb geen brandstofdrukmeter maar die kan ik wel lenen ergens.
eerst maar eens laten keuren morgen. Ik ben benieuwd.
wordt vervolgd!
dat vacuum slangetje komt geen benzine uit, moet ook niet of wel?
hij lijkt het steeds beter te doen. er zit nu een reiniger door de benzine. hij start nu meestal wel, 9 van de tien keer ongeveer start hij.
tijdens rijden op LPG is er niks aan de hand. op benzine houdt hij af en toe in. als ik een beetje met het gas speel gaat hij weer gewoon verder.
ik vermoed nog steeds de benzinepomp, ik heb geen brandstofdrukmeter maar die kan ik wel lenen ergens.
eerst maar eens laten keuren morgen. Ik ben benieuwd.
wordt vervolgd!