massakabel

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
hero
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:44

massakabel

Bericht door hero » 09 okt 2015, 08:59

ik weet niet meer waar aansluiten
ik vermoed ook aan het koppelings huis zoals de gevlochten aardings kabel
fototjes volgen

hier vertrekt ie
IMG_3533-1.JPG
IMG_3533-1.JPG (82.73 KiB) 1394 keer bekeken
hier vertrekt ie dus

maar naar waar
IMG_3534-1.JPG
IMG_3534-1.JPG (101.4 KiB) 1396 keer bekeken
maar naar waar??
effe melden dat ik een nieuwe versnellingsbak met overdrive ( een J ) deze keer gevonden heb en aan het monteren ben
tips zijn welkom

hartelijk dank
Herman
hero

Berichten: 5
Geregistreerd: zo nov 10, 2013 9:44 pm
Omhoog

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: massakabel

Bericht door stef25042504 » 14 okt 2015, 20:14

Volgens mij, zit deze vast aan het motorblok.
Ik gok, aan de schroef van de startmotor.
Logisch want wat heeft het meeste stroom nodig. Juist de startmotor.
Dit is trouwens bij elke auto zo.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: massakabel

Bericht door ababbel » 21 okt 2015, 09:05

Ik vermoed ook dat dit een kabel is die aan de startmotor moet aangesloten worden zoals Stef vermeld. Bij het starten van de motor wordt er een grote stroom uit de batterij genomen. Dikke draad is weinig weerstand dus meer stroom door de keten van de startkring. Meet eens de afstand tussen de startmotor en het punt waar de kabel nu aangesloten is. Ik durf bijna te wedden dat dit ongeveer even lang is. :)

Wat ik ook nog vond bij een beschrijving over de startmotor is het volgende en ik citeer:

"Aan de bovenste klemmen is de aansluiting van de batterijplus. Daar zal er normalere wijze gelijk ook een pluskabel verder lopen naar de dynamo (B+) van 4 mm². Deze kabels mogen nooit in sectie verminderd worden, anders krijg je mogelijk het doorbranden van de kabels.
Bij de onderaansluiting is de uitgangstroom van de startmotor. Deze wordt doorgeschakeld over de magneetschakelaar. De toevoerleiding (koperen vlecht) MOET aan de doorvoering bij de startmotorbehuizing goed met een rubberen doorgang geisoleerd zijn, anders krijg je rooksignalen."

Hieruit versta ik dat je goed de aansluitingen moet nazien op kortsluiting! Zie dat de verbinden goed zijn aangehaald, maar niet overtrekken!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie