ik weet niet meer waar aansluiten
ik vermoed ook aan het koppelings huis zoals de gevlochten aardings kabel
fototjes volgen
hier vertrekt ie
hier vertrekt ie dus
maar naar waar
maar naar waar??
effe melden dat ik een nieuwe versnellingsbak met overdrive ( een J ) deze keer gevonden heb en aan het monteren ben
tips zijn welkom
hartelijk dank
Herman
hero
Berichten: 5
Geregistreerd: zo nov 10, 2013 9:44 pm
Omhoog
massakabel
Moderator: Youk
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: massakabel
Volgens mij, zit deze vast aan het motorblok.
Ik gok, aan de schroef van de startmotor.
Logisch want wat heeft het meeste stroom nodig. Juist de startmotor.
Dit is trouwens bij elke auto zo.
Ik gok, aan de schroef van de startmotor.
Logisch want wat heeft het meeste stroom nodig. Juist de startmotor.
Dit is trouwens bij elke auto zo.
Re: massakabel
Ik vermoed ook dat dit een kabel is die aan de startmotor moet aangesloten worden zoals Stef vermeld. Bij het starten van de motor wordt er een grote stroom uit de batterij genomen. Dikke draad is weinig weerstand dus meer stroom door de keten van de startkring. Meet eens de afstand tussen de startmotor en het punt waar de kabel nu aangesloten is. Ik durf bijna te wedden dat dit ongeveer even lang is.
Wat ik ook nog vond bij een beschrijving over de startmotor is het volgende en ik citeer:
"Aan de bovenste klemmen is de aansluiting van de batterijplus. Daar zal er normalere wijze gelijk ook een pluskabel verder lopen naar de dynamo (B+) van 4 mm². Deze kabels mogen nooit in sectie verminderd worden, anders krijg je mogelijk het doorbranden van de kabels.
Bij de onderaansluiting is de uitgangstroom van de startmotor. Deze wordt doorgeschakeld over de magneetschakelaar. De toevoerleiding (koperen vlecht) MOET aan de doorvoering bij de startmotorbehuizing goed met een rubberen doorgang geisoleerd zijn, anders krijg je rooksignalen."
Hieruit versta ik dat je goed de aansluitingen moet nazien op kortsluiting! Zie dat de verbinden goed zijn aangehaald, maar niet overtrekken!
Wat ik ook nog vond bij een beschrijving over de startmotor is het volgende en ik citeer:
"Aan de bovenste klemmen is de aansluiting van de batterijplus. Daar zal er normalere wijze gelijk ook een pluskabel verder lopen naar de dynamo (B+) van 4 mm². Deze kabels mogen nooit in sectie verminderd worden, anders krijg je mogelijk het doorbranden van de kabels.
Bij de onderaansluiting is de uitgangstroom van de startmotor. Deze wordt doorgeschakeld over de magneetschakelaar. De toevoerleiding (koperen vlecht) MOET aan de doorvoering bij de startmotorbehuizing goed met een rubberen doorgang geisoleerd zijn, anders krijg je rooksignalen."
Hieruit versta ik dat je goed de aansluitingen moet nazien op kortsluiting! Zie dat de verbinden goed zijn aangehaald, maar niet overtrekken!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.