P1800 - kwaliteit binnenbekleding

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 apr 2012, 12:13
Locatie: Nevele

P1800 - kwaliteit binnenbekleding

Bericht door tom » 05 dec 2015, 16:50

Ik stel vast dat wat eens mooi rood was, na een paar jaar oranje is geworden en als het zo
verdergaat straks wit... :D

Ik heb het over de binnenbekleding van mijn P1800, en meerbepaald de 'hoedenplank' achteraan.
Zit net onder het achterraam, maar als ik zie hoe de zon hier uitwerking op heeft, heb ik er spijt
van dat ik er nooit bij was. Want aan zo'n tempo dat die stof afschijnt, moet dat nogal zonnige
momenten geweest zijn. :D :D :D

Maar nu serieus. Ligt het aan de kwaliteit van het materiaal, aan de achterruit of komt dit bij
Iedereen voor ? Als het met de kwaliteit te maken heeft, wie heeft er degelijkere binnenbekleding
Gekocht en waar ?

Grtz
Tom

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: P1800 - kwaliteit binnenbekleding

Bericht door Rubicon » 07 dec 2015, 16:48

Goh, of het aan de kwaliteit ligt of niet... Maar rood is wel het meest kwetsbare kleur, wat betreft lichtbestendigheid. Kijk maar naar oude rode auto's, zoals de 240. Veel zijn al verbleekt tot roze. Of boekenruggen op een schap in de zon. De vinyl bekleding (ooit donkerrood, bijna paars) van mijn Amazon was na een kleine veertig jaar helemaal bleek beige geworden.

Kwaliteit van verf (UV-bestendigheid) zal zeker een rol spelen, maar met rood is het altijd extra oppassen geblazen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: P1800 - kwaliteit binnenbekleding

Bericht door lucas » 09 jan 2016, 10:45

Hallo,

De rode pigmenten zijn iderdaad zeer UV gevoelig.
Mijn rode kever is een nachmerrie voor de carrossier, want de kleur verandert veel tussen het dak, de flanken en de spadborden.

Voor de binnenbekleding gebruik ik (Volvo P1800) een spuitbus om de nubuk/suede te kleuren.
Met zwarte kleur lukt dat perfect op mijn originele bekleding.
Misschien de rood ook?

Afbeelding
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
tom
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 apr 2012, 12:13
Locatie: Nevele

Re: P1800 - kwaliteit binnenbekleding

Bericht door tom » 11 jan 2016, 20:50

Bedankt voor de reacties iedereen !

Plaats reactie