Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
ignace33
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2016, 22:59

Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door ignace33 » 07 feb 2016, 22:29

Na wat insijpeling van water, besloot ik de vloerbekleding weg te nemen om de boel wat te laten uitdrogen.
Wat ik er terugvond onder de vloerbekleding zag in eerste opzicht niet zo fraai uit, maar bleek na grondigere inspectie toch mee te vallen.
Het is een mengeling van nog vastzittende lak, afschilferende lak met nog perfect blank staal eronder en grof oppervlakteroest.

Ik zou de binnenzijde van de bodemplaat terug goed in orde willen zetten. Hoe ga ik hier het best te werk en welke producten gebruik ik het best?

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door lucas » 08 feb 2016, 19:47

Hallo,

Eerst goed schuren, dan twee lagen grondverf, twee lagen verf (bij mij spuitbus).
Tectyl spuiten door de gaatjes, nieuwe doppen plaatsen,
En uiteindelijk de nieuwe teerplaten.

Afbeelding
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door Pieter » 09 feb 2016, 12:17

En misschien naar de bekende Eg vragen, maar waar koop je die doppen? Of zijn die gewoon universeel?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door Rubicon » 09 feb 2016, 13:17

De combinatie RX5 en RX10 is een ijzersterk, duurzaam en makkelijk hanteerbaar product. Even google-en,
Kan zowel gebruikt worden voor chassis, als bv de bodem. Eerst alles zo goed mogelijk kaal schuren en dan het blanke metaal 24 uur laten 'aanroesten'. Vervolgens RX5 erover. Het is dun spul, dat mooi uitvloeit. Even wachten (24u?), daarna RX10 erover als afwerking. De eerste laag RX10 beste ca. 40 of 50% verdunnen met RX5, dat verbetert de hechting. RX10 creëert een heel mooie en sterke afwerkingslaag, dat zelfs mooi uitvloeit als het met de borstel is aangebracht. Het kan worden aangebracht met borstel, roller of - verdund met RX5 - ook worden gespoten. Het resultaat is een satijnglanzende finish die duurzaam en elastisch blijft. Het spul heeft heel goede recensies en scoort eveneens hoog op die Duitse test van roestwerende en -omvormende producten (wat bijvoorbeeld niet van Fertan kan worden gezegd..). RX10 is standaard zwart, maar kan voor een meerprijs besteld worden in elke RAL-kleur die je maar wilt.

Bijvoorbeeld hier: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Capr ... dukten.htm (geen aandelen :lol: )

Op de Keversite staat ergens een topic met veel foto's van iemand die de bodem (vloer eigenlijk) van zijn Kever in RX5/RX10 heeft gezet. Dat forum lijkt nu plat te liggen, maar even google-en op 'RX5 RX10 Kever' (en dan op afbeeldingen klikken) geeft ook al een idee.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door arnodoomen » 10 feb 2016, 12:21

Hallo,Ik doe alles wat ik opnieuw moet beschermen eerst goed blank maken en dan in de koud verzink ,daarna kan ik het in alle soort lakken over schilderen of spuiten .m.v.g. Arnold

Gebruikersavatar
ovlov
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 jun 2010, 08:39

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door ovlov » 10 feb 2016, 16:50

Hallo

Als je alles blank maakt kan je om zo origineel mogelijk te blijven na de primer terug in de lakkleur van de wagen spuiten .
Breng daarna een fijn laagje Fluid Film aan . Dit vermijd dat het geheel in de toekomst gaat roesten . Het is heel eenvoudig aan te brengen (en indien nodig terug te verwijderen)
Kijk even op de site van fluidfilm.be
groeten

ignace33
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2016, 22:59

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door ignace33 » 10 feb 2016, 23:45

Bedankt allemaal voor de reacties! :)

Als ik het goed begrijp, heb ik 2 mogelijkheden:
- primer + lakken op een blanke ondergrond
- een antiroestmiddel dat zich hecht aan roest zoals bvb RX
Ik heb hier een lichte voorkeur voor de eerste methode, maar ik laat het nog even bezinken :)

Hoe schuur ik het best? Pads op de slijpmolen?

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Behandeling binnenzijde bodemplaat Amazon

Bericht door Pieter » 12 feb 2016, 17:26

Ik ga de RX methode gebruiken denk ik ;)

Ik gebruik staalborstel op de slijpschijf (of op de boormachine,maar is veel meer werk ! )

Plaats reactie