Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Rubicon » 11 feb 2016, 15:27

De bodem van mijn Amazon is volgeplakt met een soort schuimrubberen mat. Op zich wel redelijk netjes en ik vermoed dat het geluidsdempend werkt, maar het nadeel is dat je dus ook niet ziet hoe de bodem er uit ziet.

Er zat, zit wat oppervlakteroest op de bodem aan bestuurderszijde (op de overgang met het schutbord), en dat wil ik (laten) behandelen. Op die plaats heb ik eerder een deel van de isolatie weggehaald. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om de hele bodem kaal te maken en opnieuw te spuiten in kleur.

Het is een beetje dubbel natuurlijk, want op zich is er niet echt reden om aan te nemen dat er elders nog problemen zijn, maar met zo'n isolatiemat zie je het ook niet. Vandaar dat ik het dan maar liever grondig aanpak.

Maar wat daarna:
Er zullen op de nieuw behandelde vloer natuurlijk anti-dreunmatten moeten komen. Maar wat nog? Wat gebruiken jullie nog als vloerbedekking? Of gewoon de matten op het metaal? Of de oude/originele rubber en/of viltmat? Maar daar wil ik -denk ik- vanaf, omdat het vilt werkt als een spons en onder een rubber mat blijft het ook vochtig.

Wie heeft ervaring met geluids- / warmtewerend materiaal? Ik heb al gemerkt dat het doorgaans duur spul is. Of zijn er (goedkopere) alternatieven?

Ik hoor het graag!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door lucas » 16 feb 2016, 12:12

Hallo Rubicon!

De beste methode is inderdaad alles uithalen, ontroesten, schilderen, en nieuwe platen lijmen.

Afbeelding

De teerplaten zijn inderdaad redelijk duur, maar doeltreffend.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
ovlov
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 jun 2010, 08:39

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door ovlov » 16 feb 2016, 21:49

"De beste methode is inderdaad alles uithalen, ontroesten, schilderen, en nieuwe platen lijmen."

Inderdaad, leg er dan nog nog een heel fijn laagje Fluid Film op en je hebt de beste bescherming tegen toekomstige roest ..
Fluid Film droogt niet uit en is bovendien waterverdrijvend.

groeten

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door lucas » 17 feb 2016, 10:12

Ja, ik spuit (heb gespoten) Tectyl in de holle ruimten.

Afbeelding
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Rubicon » 19 feb 2016, 11:26

Bedankt, maar dat was niet mijn vraag! :wink: :wink:
Het gaat om wat DAARNA moet gebeuren.

Als de bodem / vloer behandeld is, en er zitten antidreunmatten op, wat leg je daarna op de vloer van tapijt of bedekking?

Nu is de hele vloer volgeplakt met een soort (gekleefde) isolatiemat. Met de gewone voetmatten daarbovenop gelegd. Die isolatielaag wordt weggehaald, zodat de vloer geïnspecteerd, schoongemaakt en gespoten kan worden. Maar wat doe ik erna? Ik wil de vloermatten niet rechtstreeks op de pas geverfde vloer leggen. Dan gaan ze rondschuiven en de verf beschadigen. En vermoedelijk is de auto dan één dreunende klankkast.

Dus:
a. kleef / leg ik opnieuw een isolatielaag (geluid en/of warmte). Zoja: suggesties?
b. of enkel een ondertapijt. Maar wat voor iets? Een paardenharen- of viltmat, zoals vroeger origineel in de Volvo's lagen? Ik lees daar negatieve dingen over, zoals dat die matten water opzuigen als een spons. Of een rubbermat, maar die houden dan weer condens vast?

Ideeën? Hoe is dat bij jullie gedaan?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Rubicon » 01 mei 2016, 15:47

Niemand? Je gaat me toch niet vertellen dat jullie allemaal op een kale metalen vloer zitten??
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door texaco » 01 mei 2016, 17:05

Voor onze Amazon hebben we bij scandcar een mattenset gekocht die bestond uit velours vloerdelen en stukken isolatiematten op maat die met dubbele tape aan de velours bevestigt kan worden.
Dat isolatie materiaal leek erg op die schildersdekens of verhuisdekens, wel stevig en redelijk dik, zeker een centimeter.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Rubicon » 03 mei 2016, 23:13

Wel, ik ben ondertussen ook uitgekomen op een volledige vloerbekleding-set. Ik ben nog wat aan het rondkijken en prijzen aan het vergelijken, maar ik ben er inmiddels wel uit dat zoiets wel in de Amazon komt. Die van Scandcar ziet er wel in orde uit, eigenlijk. Het is dezelfde die VP Autoparts (Zweden) verkoopt en ik lees er wel goede recensies over. Kost wel wat duiten..... Grappig genoeg heb ik ook al eerder gedacht aan die verhuisdekenstof als (voorlopig) ondertapijt :D

Hoe is de pasvorm van de set van Scandcar, Texaco? Heb je misschien foto's ervan?

Ik ben nog in dubio of ik toch niet op de vloer iets à la dynamatt of vibraflex ga kleven, als geluidsreductie.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door texaco » 04 mei 2016, 08:06

Pasvorm was goed. Enkel aan de achterbank, over de cardanrunnels is het een beetje stroef, vermoedelijk door dat de dtof nog wat stijf' was. Ondertussen al wat mooier de contour van tunnel gevormd.
Ik plaats straks wat foto's.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door texaco » 04 mei 2016, 08:23

Die van scandcar zullen wel uit zweden komen. Die kerel heeft goede contacten in zweden, en rijdt zelfs rond met een XC60 op Zweedse nummerplakken.
We zijn er al een keer of 2 ter plaatse geweest vandaar. Hij laat zetelbekleding en deurpanelen ook rechtstreeks maken in zweden, omdat daar de persen voor die motieven in de deurpanelen enzo nog staan.

Uit mn dagboek op een ander forum:
texaco schreef:Vandaag een beetje aan de Amazon geknutseld.
Vloerbekleding en stoel overtrekken zijn eindelijk binnengekomen, deurpanelen moeten nog komen.

Kale vloer:

Afbeelding
Afbeelding

Hoedenplank netjes:

Afbeelding

Isolatiematten op de vloermatten gekleefd:

Afbeelding
Afbeelding

Rechte randjes aan de deuren waren losse banden stof, op maat gemaakt en bevestigd met spuitbus lijm:

Afbeelding

Tapijtjes erin:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen de stoelen op ons gemak opnieuw overtrekken.
Deze zijn niks meer waard, elastieken zijn volledig uitgerokken waardoor je direct 15 cm naar beneden zakt als je plaat neemt..
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Rubicon » 04 mei 2016, 12:49

Mooi!! Bedankt voor de foto's, dat zegt toch veel meer dan tekst. Ziet er goed uit, precies wat ik zoek.

Die van Scandcar komen volgens mij van VP Autoparts in Zweden. Het lijken toch exact dezelfde op de website. In Zweden zijn ze net ietsje goedkoper, maar met verzending inbegrepen komt het ongeveer op hetzelfde uit. Ik ga maar eens een set bestellen... nadat de rekening van de carrossier is betaald....

Je hebt trouwens dezelfde radio, zie ik :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Pieter » 04 mei 2016, 12:52

Ik zou sowieso iets op de vloer kleven... Al is het maar van die bitumen matjes.

Ik weet dat ze in fastn loud van die zilveren matten gebruiken. Eventueel eens kijken of je daar nergens bij een aflevering een merk kan lezen?

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door texaco » 04 mei 2016, 13:12

Die radio heeft echter soms kuren, met name de geluidsregeling die soms niet mee wil. En hij valst iedere keer kort uit bij gebruiken van de pinkers.
Maar verder marcheerd dat ding. Als hij al gebruikt word, meestal niet dus :P

Was ons gedacht ook, om er met de tijd nog iets extra onder te kleven, maar t'is er niet meer van gekomen.
Dreunmatten in de koffer en deuren, en ook middenschot en eventueel onder motorkap, daarvoor zijn we wel aan het kijken.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Rubicon » 04 mei 2016, 15:27

@ Pieter: Anti-dreunmatten komen er wel weer in, dat gaat de carrossier voor mij doen. Met die zilverkleurige bedoel je Dynamatt, Vibraflex en STP-achtige merken. De werking is hetzelfde: de matjes brengen massa toe aan het plaatwerk, waardoor dit minder gaat resoneren (en dus minder geluid voortbrengen). Daarom ook dat ze zo zwaar zijn. Het bestaat zelfs in verfvorm (NoiseKiller).

Dynamatt is echter stervensduur.. maar het scheelt in geluid. Vibraflex en STP geven een goedkoper alternatief dat minstens, en zelfs betere resultaten geeft dan Dynamatt. Nuja; reken sowieso op een paar honderd euro om de gehele vloer van een auto te doen.... STP bestaat uit (o.a.) butyl, afgewerkt met een laagje folie. De 'gewone' anti-dreunmatten bestaan uit bitumen en kan je oa bij Conrad kopen voor een paar euro per stuk. Sommige leggen zelfs dakbedekking (te koop bij Brico etc op rol) in hun auto, maar zover wil ik niet gaan :shock:

Dynamatt en Vibraflex vind je onder andere in Akoestiekwinkel.nl.

@ Texaco: dat is vreemd, dan moet er toch iets zijn dat storing veroorzaakt / vals contact geeft of iets dergelijks :shock: Of een maandagochtend-product gekregen.. :( Ik heb zelf geen problemen met de radio, werkt naar behoren.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?

Bericht door Pieter » 04 mei 2016, 17:50

Goed om te weten! :D

Ook al ben ik daar nog lang niet aan toe.

Plaats reactie