probleem ontsteking
Moderator: Youk
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:42
probleem ontsteking
hallo
ik heb een probleem met mijn 244.
hij start niet meer. hij is al rijdend stilgevallen en sindsdien krijg ik hem nietmeer gestart.
ik heb de ontsteking al gecontroleerd en hij heeft een zeer zwakke vonk.
ik heb de bougie kabels,rotor, verdelerkap en bougies al vervangen zonder succes.
nu vermoed ik dat de ontstekingsmodule defect is waardoor de vonk zo zwak is.
heeft iemand deze toevallig occasie liggen want nieuw zijn ze nogal duur.
het bosh nr van de module is:0 227 100 018
het is voor een 244 van 1979 met 2.& K-jet motor
mvg brecht
ik heb een probleem met mijn 244.
hij start niet meer. hij is al rijdend stilgevallen en sindsdien krijg ik hem nietmeer gestart.
ik heb de ontsteking al gecontroleerd en hij heeft een zeer zwakke vonk.
ik heb de bougie kabels,rotor, verdelerkap en bougies al vervangen zonder succes.
nu vermoed ik dat de ontstekingsmodule defect is waardoor de vonk zo zwak is.
heeft iemand deze toevallig occasie liggen want nieuw zijn ze nogal duur.
het bosh nr van de module is:0 227 100 018
het is voor een 244 van 1979 met 2.& K-jet motor
mvg brecht
Re: probleem ontsteking
Een goede vonk bij een ontsteking moet een blauwe kleur hebben. Ze klinkt krachtig en daar is een bepaald vermogen voor nodig.
Bij een flauwe, gele vonk ontbreekt het aan ionisatie rond het bougie en kan men het rondhangend mengsel nauwelijks ontsteken.
De module die je aanhaalt, bestaat uit discrete componenten, dus allemaal losse delen. Stuk voor stuk kunnen die nagemeten en vervangen worden (als je de kennis bezit)! Soldeerpunten kan je ook controleren of die nog degelijk zijn.
Verder heb je bij de K-jet nog meerdere items die de goede werking verzekeren. Een voorbeeld is het kleine relais die naast deze module hangt. Soms heeft men daar ook slechte contacten in.
De bobijn is ook niet onbelangrijk. Soms komen de wikkelingen vanbinnen in sluiting en is de ontsteekspanning veel te laag. Vervang ze even door een gelijke of equivanlent. Pomprelais nog ok?
Fouten oplossen is vaak een trajek volgen van uitsluitingen. Succes alvast.
Bij een flauwe, gele vonk ontbreekt het aan ionisatie rond het bougie en kan men het rondhangend mengsel nauwelijks ontsteken.
De module die je aanhaalt, bestaat uit discrete componenten, dus allemaal losse delen. Stuk voor stuk kunnen die nagemeten en vervangen worden (als je de kennis bezit)! Soldeerpunten kan je ook controleren of die nog degelijk zijn.
Verder heb je bij de K-jet nog meerdere items die de goede werking verzekeren. Een voorbeeld is het kleine relais die naast deze module hangt. Soms heeft men daar ook slechte contacten in.
De bobijn is ook niet onbelangrijk. Soms komen de wikkelingen vanbinnen in sluiting en is de ontsteekspanning veel te laag. Vervang ze even door een gelijke of equivanlent. Pomprelais nog ok?
Fouten oplossen is vaak een trajek volgen van uitsluitingen. Succes alvast.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: probleem ontsteking
bosch : 314.27 eur of 517.29 eur
valeo equivalent : 63.37 eur - aanpassing nodig aan bedrading denk ik.
replacement nr : 0 227 100 005
Zeker dat het die module is ? Eens de solderingen nakijken ... en dingen gaan uitmeten zodat je de oorzaak vind (bobine P & S, bougiekabels, rotor, ...)
valeo equivalent : 63.37 eur - aanpassing nodig aan bedrading denk ik.
replacement nr : 0 227 100 005
Zeker dat het die module is ? Eens de solderingen nakijken ... en dingen gaan uitmeten zodat je de oorzaak vind (bobine P & S, bougiekabels, rotor, ...)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:42
Re: probleem ontsteking
hallo
ik heb de module vervangen en heb nu terug een mooie vonk maar de wagen start nog steeds niet.
als ik startpiloot in de inlaatcollector spuit draait de motor wel maar valt stil als ik stop met spuiten.
de benzinepomp werkt en er komt benzine tot na de brandstoffilter.
als ik de injectoren er uit haal en probeer te starten komt hier geen benzine uit.
kan dit liggen aan de verdeler? of zie ik iets over het hoofd?
mvg brecht
ik heb de module vervangen en heb nu terug een mooie vonk maar de wagen start nog steeds niet.
als ik startpiloot in de inlaatcollector spuit draait de motor wel maar valt stil als ik stop met spuiten.
de benzinepomp werkt en er komt benzine tot na de brandstoffilter.
als ik de injectoren er uit haal en probeer te starten komt hier geen benzine uit.
kan dit liggen aan de verdeler? of zie ik iets over het hoofd?
mvg brecht
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: probleem ontsteking
Kan aan veel liggen, verstuivers kunnen verstopt of vuil zitten. Zitten ze er al lang in of veel km ?
benzine-verdeler, WUR (drukregelaar) , ....
De drukken eens controleren of die nog juist zijn : stuurdruk (= pompdruk), restdruk, ...
Welke druk heb je na uw filter ? Eens het rubberen slangske controleren tussen de in-tank pomp en de leiding dat naar voor loopt (= in uw benzinetank zit dat dus), slangske kan oplossen door de tijd heen.
Benzine hebben is 1 zaak, de juiste druk en genoeg druk is heel belangrijk bij een K-jet. Bij te weinig zal die niet starten of lopen.
benzine-verdeler, WUR (drukregelaar) , ....
De drukken eens controleren of die nog juist zijn : stuurdruk (= pompdruk), restdruk, ...
Welke druk heb je na uw filter ? Eens het rubberen slangske controleren tussen de in-tank pomp en de leiding dat naar voor loopt (= in uw benzinetank zit dat dus), slangske kan oplossen door de tijd heen.
Benzine hebben is 1 zaak, de juiste druk en genoeg druk is heel belangrijk bij een K-jet. Bij te weinig zal die niet starten of lopen.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:42
Re: probleem ontsteking
Kunnen de injectoren uitgekuist worden? kan de drukverdeler opengedaan worden of kan ik hieraan iets anders doen.
Hoeveel brandstofdruk moet ik meten en op welke plaats?
alvast bedankt
Brecht
Hoeveel brandstofdruk moet ik meten en op welke plaats?
alvast bedankt
Brecht
Re: probleem ontsteking
Zijn de bougies nat na het starten? Indien wel, dan heb je brandstof. Veel of weinig maakt niet uit. Als de ontsteking goed is, zal ook weinig brandstof verbranden en de motor aanslaan. Mooi ronddraaien is iets anders.brechtcornelli schreef:Kunnen de injectoren uitgekuist worden? kan de drukverdeler opengedaan worden of kan ik hieraan iets anders doen.
Hoeveel brandstofdruk moet ik meten en op welke plaats?
Als je twijfelt of die injectoren goed werken, kan je ze altijd demonteren en laten sproeien buiten de cilinders (in een fles bv).
Kuisen van injectors is niet zo eenvoudig, maar kan gedaan worden. Als ze werkelijk niet goed meer werken is het beter van die te vernieuwen.
Pompdruk is +/- 5 bar. regeldruk 2,3 bar, Restdruk 0,7 bar. Verdeler mooi dicht laten. Eens geopend moet die opnieuw op een testbank afgesteld worden en dat kost (veel) geld!
Maar terug naar de aanvang van het voorgestelde probleem: Hoe werkt de ontsteking nu? Vonk geel of blauw?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:42
Re: probleem ontsteking
Nee, de bougies zijn niet nat + de vonk is blauw.
Gisteren heb ik 1 verstuiver losgedaan en daar kwam geen brandstof uit. De rest controleer ik straks
alvast bedankt
Gisteren heb ik 1 verstuiver losgedaan en daar kwam geen brandstof uit. De rest controleer ik straks
alvast bedankt
Re: probleem ontsteking
De benzinepompen draaien die? Is er geen zekering door? Pomprelais werkt naar behoren?
Koppel mss even de toevoer aan de benzinefilter los en hang die in een opvangpot. Draai de contactsleutel om zonder door te starten, dan moet je benzinedebiet hebben.
De schijf in de verdelerunit blijft toch niet hangen? De zuiger in de verdeler vastgekomen?
Koppel mss even de toevoer aan de benzinefilter los en hang die in een opvangpot. Draai de contactsleutel om zonder door te starten, dan moet je benzinedebiet hebben.
De schijf in de verdelerunit blijft toch niet hangen? De zuiger in de verdeler vastgekomen?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:42
Re: probleem ontsteking
Ik heb het probleem gevonden (: er was een darm in de naftepomp volledig vergaan waardoor ik geen benzine meer kreeg
De 244 loopt weer als een zonnetje !
bedankt voor jullie hulp !
De 244 loopt weer als een zonnetje !
bedankt voor jullie hulp !
Re: probleem ontsteking
Prachtig! Geniet nog van uw zonnetje!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.