Klopgeluid oude achteras amazon?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Yannick m
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2016, 21:25
Locatie: Pulle

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door Yannick m » 07 mei 2016, 14:03

Ik bedenk me nu net iets.... :D

Ik heb een tijdje geleden de versnellingsbak er onderuit gehaald omdat de koppelling helemaal vervangen moets worden. Daarvoor heb ik dus natuurlijk de verbinding tussen het cardanas uiteinde en de versnellingsbak losgemaakt. Ik lees nu veel dat er wel rekening moet gehouden worden van hoe de verbindingen in elkaar zitten voor de uitbalancering??
Dit heb ik dus niet gedaan.... Is dat erg? Mss is dat wel het beruchte bonk geluid? Of is op deze voorste verbinding de balans niet zo belangrijk?
#VOLVOLOVE // 245L - 1976 // Amazon - 1966 // P1800S - 1966

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door pieter007 » 07 mei 2016, 14:11

het gaat dan over onbalans ( trillingen) en niet over hetgeen jij voorhebt
natuurlijk kan er in het differentieel schade zijn ..
lastig natuurlijk als het over een dicht exemplaar gaat
amazon 1968 / v50 2007

www.volvo-forum.nl

Yannick m
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2016, 21:25
Locatie: Pulle

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door Yannick m » 07 mei 2016, 23:22

pieter007 schreef:het gaat dan over onbalans ( trillingen) en niet over hetgeen jij voorhebt
natuurlijk kan er in het differentieel schade zijn ..
lastig natuurlijk als het over een dicht exemplaar gaat
Ja dat is het e...
Dat oude type is inderdaad lastig om na te kijken... En het is inderdaad een bonk en geen trillingen.
#VOLVOLOVE // 245L - 1976 // Amazon - 1966 // P1800S - 1966

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door ababbel » 08 mei 2016, 22:16

Yannick m schreef:Ik bedenk me nu net iets.... :D
Daarvoor heb ik dus natuurlijk de verbinding tussen het cardanas uiteinde en de versnellingsbak losgemaakt.
Ik vind het zo jammer dit te lezen. Een samengestelde as, zoals een cardanas die willekeurig wordt gedemonteerd en gemonteerd, kan rare bokkesprongen maken. Weet je dat die (cardan)assen speciaal uitgebalanceerd worden in de fabriek om die verwoestende trillingen en slingeringen te vermijden. Bij een willekeurig gemonteerde cardanas kan zelfs een versnellingsbak, onder belasting, uit zijn versnelling gehaald worden door de slingeringen. Eens men bij het kritische punt (resonantiefrequentie) blijft hangen, kan de beschadiging ernstig zijn. Zowel opgaande als bij afgaande snelheid.
Goed, wat gebeurt is, is gebeurt en is er voor zover misschien nog geen ernstige beschadiging. Mss kan je de originele stand van de cardanas nog terug vinden en wijzigen. Ik ben mij zeker dat je bij een volgende demontage heel goed gaat opletten hoe dat ding in elkaar steekt! En denk er om, wie niets doet kan niks misdoen. :wink:
Het lijkt er op dat je wat sleutel- en speurwerk voor de boeg hebt! Maar met de kennis die je hebt, lijkt me dat wel goed te komen. Veel succes bij het komende gesleutel.
Ik zo toch eens kijken naar de rubbers en zo, wie weet ................. :|
Misschien heb je aan de volgende filmpjes iets. Dit enkel als illustratie.

https://www.youtube.com/watch?v=ruUExtLgyOI
https://www.youtube.com/watch?v=1Gnh61PZsq0
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door DJ_Karinsky » 10 mei 2016, 15:30

Yannick m schreef:Ik bedenk me nu net iets.... :D

Ik heb een tijdje geleden de versnellingsbak er onderuit gehaald omdat de koppelling helemaal vervangen moets worden. Daarvoor heb ik dus natuurlijk de verbinding tussen het cardanas uiteinde en de versnellingsbak losgemaakt. Ik lees nu veel dat er wel rekening moet gehouden worden van hoe de verbindingen in elkaar zitten voor de uitbalancering??
Dit heb ik dus niet gedaan.... Is dat erg? Mss is dat wel het beruchte bonk geluid? Of is op deze voorste verbinding de balans niet zo belangrijk?
Heb je dat afgetekend als je het gedemonteerd hebt ? De cardan moet op exact dezelfde plaats terug gemonteerd worden, kan zijn dat die verdraaid zit tov vroeger dan als je gedemonteerd hebt. Goed steken is de boodschap :-) 4 mogelijkheden ... :P Tussenlager is niet los gemaakt geweest als ik het goed begrijp ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Yannick m
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2016, 21:25
Locatie: Pulle

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door Yannick m » 10 mei 2016, 20:35

DJ_Karinsky schreef:
Yannick m schreef:Ik bedenk me nu net iets.... :D

Ik heb een tijdje geleden de versnellingsbak er onderuit gehaald omdat de koppelling helemaal vervangen moets worden. Daarvoor heb ik dus natuurlijk de verbinding tussen het cardanas uiteinde en de versnellingsbak losgemaakt. Ik lees nu veel dat er wel rekening moet gehouden worden van hoe de verbindingen in elkaar zitten voor de uitbalancering??
Dit heb ik dus niet gedaan.... Is dat erg? Mss is dat wel het beruchte bonk geluid? Of is op deze voorste verbinding de balans niet zo belangrijk?
Heb je dat afgetekend als je het gedemonteerd hebt ? De cardan moet op exact dezelfde plaats terug gemonteerd worden, kan zijn dat die verdraaid zit tov vroeger dan als je gedemonteerd hebt. Goed steken is de boodschap :-) 4 mogelijkheden ... :P Tussenlager is niet los gemaakt geweest als ik het goed begrijp ?
Ja inderdaad, de tussenlager is niet losgeweest. De gehele cardanas en diff zijn er nooit onderuit geweest, ik heb enkel de voorste verbinding aan de versnellingsbak losgemaakt(zonder aan te duiden wel). Verder is er niets verandert met de cardan en het differentieel.

Ik heb me inmiddels ook laten vertellen dat als je de cardan achteraan net voor het diff vastneemt en er heen en weer aan draait mag er zo goed als geen speling zitten tussen de voor en achteruit tandwielen. Dit is dus bij mijn diff wel het geval, ik kan zeker een dikke cm heen en weer draaien. Als ik dit "bruut" doe (net als de motor zou koppelen) hoor je wel een metaal achtige kloenk in het diff... Dit lijkt ons nu de meest voor de handliggende dader.
Over een paar dagen kruip ik er nog eens onder en ga alles nog een keer overlopen...
#VOLVOLOVE // 245L - 1976 // Amazon - 1966 // P1800S - 1966

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door ababbel » 11 mei 2016, 10:04

Mss is er gewoon iets los gekomen. Als er geen beschadiging is dan is het mss terug afstellen en klaar. De geluiden laten het erger klinken dan dat het vermoedelijk is. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Yannick m
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2016, 21:25
Locatie: Pulle

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door Yannick m » 11 mei 2016, 18:12

Bedankt al aan iedereen voor de tips!
Maar ik ben er nog niet... :D

Ik ben vandaag nog eens onderin de boel gaan bekijken en mijn vermoeden ligt toch echt wel bij het differentieel zelf.
Alle koppelingen van de cardan zelf zien en voelen er goed uit, geen beweging... Ook de rubbers van de achterophanging zijn allemaal nieuw. Ook de versnellingsbak rubber is nieuw, enkel de motorophangings rubbers zijn nog de oude...
Als ik de cardanas vastneemt wanneer hij in neutraal staat en zo dan heen en weer draai hoor en vooral voel ik de mechanische kloenk heel fel. Ik kan de as zeker een dikke cm verdraaien voordat de wielen in beweging komen. Ik voel hem heel bruut aanslagen in de tandwielen en dan pas draaien de wielen mee. Je hoort het dan zelfs "kloenken" in de trommelremmen. Ook als ik hem in vitesse zet en weer aan de cardanas ga draaien zit er weer bewiging in, iets minder maar toch...
We hebben de auto van de grond op assteunen gezet en dan heeft er iemand een paar met draaiende motor gekoppeld en gas gegeven om het klopgeluid uitte lokken wanneer ik eronder lag om te kijken wat er gebeurt. En ik zag heel duidelijk dat de cardanas mooi rechtlijnig draait maar telkens er word gas gegeven en gekoppeld in eerste zienik het differentieel een paar keer op en neer bewegen, echt schokken. Dit geeft tegelijkertijd dan ook de kloenk...
Dus het is echt enkel bij het vertrekken dat hij schokt en kloenk, éénmaal er kracht op staat en aan het bollen is hoor en voel je niets meer. Dan rijd hij perfect. Stom e! :wink:

Weet er iemand misschien een adressje waar ik terecht kan om wat "proffesionele" hulp in te roepen? Regio Westerlo/Geel? :D
#VOLVOLOVE // 245L - 1976 // Amazon - 1966 // P1800S - 1966

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door ababbel » 11 mei 2016, 22:04

Yannick m schreef:Dus het is echt enkel bij het vertrekken dat hij schokt en kloenk, éénmaal er kracht op staat en aan het bollen is hoor en voel je niets meer. Dan rijd hij perfect. Stom e! :wink:
Toch niet zo stom! :) Wss is de speling tss het kroonwiel en de pignon attaque te groot geworden. Wss inwendig iets verschoven of los gekomen. Het is zeker al goed dat je bij tijd geen tik of kloenk hoort, want dan is een bezoekje bij de tandarts nodig voor de tanden. :D
Tja, ........... demontage zal een noodzaak worden zeker! :?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door ababbel » 12 mei 2016, 00:02

Ik zie nu dat het ENV diff twee conische lagers heeft op de pignon. Mss is daar de speling te groot geworden en dien je dit terug af te stellen?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Yannick m
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2016, 21:25
Locatie: Pulle

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door Yannick m » 12 mei 2016, 08:17

ababbel schreef:Ik zie nu dat het ENV diff twee conische lagers heeft op de pignon. Mss is daar de speling te groot geworden en dien je dit terug af te stellen?
Aah ha... :D
Enig idee van hoe je dat juist moet doen? :wink: van diffs weet ik dus niet veel af, dat zal jullie al wel opgevallen zijn denk ik dan... :D
Zijn er mss technische planningen/tekeningen van het ENV diff? In mijn werkplaats handboek word enkel over de latere assen gesproken...
#VOLVOLOVE // 245L - 1976 // Amazon - 1966 // P1800S - 1966

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door ababbel » 12 mei 2016, 08:26

Env is dan ook een vroeg type! :)
Mss eens Googlen voor het achterasgreenbook.
Laatst gewijzigd door ababbel op 12 mei 2016, 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Yannick m
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2016, 21:25
Locatie: Pulle

Re: Klopgeluid oude achteras amazon?

Bericht door Yannick m » 12 mei 2016, 08:33

Fel bedankt!
Ik ga aan het studeren! :D
#VOLVOLOVE // 245L - 1976 // Amazon - 1966 // P1800S - 1966

Plaats reactie