Super 95 verdwijnt

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

imker
Berichten: 695
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Viersel

Super 95 verdwijnt

Bericht door imker » 18 aug 2016, 15:14

240DL 1986 186000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door Rubicon » 21 aug 2016, 17:18

Ja, en niet zo'n goede. Ethanol tast op termijn de brandstofleidingen en pakkingen aan, met lekkage tot gevolg. Ethanol is agressiever dan benzine, veroorzaakt eerder corrosie en heeft geen enkel smerende werking. Je kan je je wel voorstellen dat dat tot schade moét leiden.

Nu, eerlijk gezegd: ik tank steeds E98 in de Amazon. En ik hoop maar dat er op termijn ook geen ethanol wordt toegevoegd aan de E98.. Ik merkte overigens bij de Volvo 340 en de 242 dat ze wat beter liepen op E98, dus het kan sowieso geen kwaad om er een gewoonte van te maken om E98 te tanken in plaats van E95.
...unless you're driving a Volvo

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door L385 Viking » 22 aug 2016, 19:44

Volgens de site E10check.nl:
Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen vanaf 1976 zijn geschikt voor gebruik van E10, mits origineel gebruikte materialen geschikt zijn en periodiek onderhoud is uitgevoerd.
Niet geschikt voor E10
Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 gdi-motor.

Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.
S60 - 2018 - 10500 km
240S - 1991 - 202000 km and counting...
240SE - 1991 - 325000 km R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door texaco » 22 aug 2016, 20:14

Lol... Lekker op 98 voortrijden, heb nog niks anders getankt met de 164. Amazon onlangs ook op 98 over gegaan, rijdt prima.
Beide wagens hebben wel geharde klepzittingen en aanpalende meuk.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hedwig
Berichten: 179
Lid geworden op: 24 sep 2004, 20:14
Locatie: Herenthout
Contacteer:

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door Hedwig » 23 aug 2016, 09:28

L385 Viking schreef:Volgens de site E10check.nl:
Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen vanaf 1976 zijn geschikt voor gebruik van E10, mits origineel gebruikte materialen geschikt zijn en periodiek onderhoud is uitgevoerd.
Hoe kan je dat nu weten????

Groeten,
HEDWIG
There is no substitute for driving a 780

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door lucas » 23 aug 2016, 09:56

L385 Viking schreef:Volgens de site E10check.nl:
Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen vanaf 1976 zijn geschikt voor gebruik van E10, mits origineel gebruikte materialen geschikt zijn en periodiek onderhoud is uitgevoerd.
Niet geschikt voor E10
Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 gdi-motor.

Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.
De zelfde info stond ook in Frankrijk, toen ze overgegaan zijn naar de E10.
De S40 en V40 hebben een hogere compressieverhouding, en hebben een hogere octaan nodig.

Onze oude Volvo's niet, en de 95 is voldoende behalve voor het placebo-effect en de Minister van Financiën.
De samenstelling van de E10 staat in het KB van 21 juli 2016
Publicatie : 2016-07-29
Numac : 2016011322

We gaan over van 4 tot maximum 8,5 % van bio-ETBE » : l'éthyl-tertio-butyl-éther, die 47% van bioethanol bevat.
Het verschil zal de veroudering versnellen van de oude leidingen en pakkingen, het is alles.
Maar wie durft nog rijden met benzineleidingen ouder dans 20 jaar?

Ik beloof het; ik zal een artikel schrijven in de volgende uitlaat, nr 132. :wink:
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1493
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door DJ_Karinsky » 25 aug 2016, 10:21

Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door lucas » 25 aug 2016, 21:20

De nieuwe brandstof E10-benzine met octaangetal 95 kan echter schadelijk zijn voor oldtimers of voertuigen met een specifieke technologie. In een ongeschikte motor kan de brandstof de dichtingen en de slangen doen verharden waardoor er meer risico is op lekken.
Volgens mij is dat verkeerd. :roll:
In Frankrijk rijden ze al jaren met E10.
en ik ook.
Maar mij benzineleidingen zijn recent, zoals het hoeft bij een oldtimer.
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door Rubicon » 26 aug 2016, 07:55

Hier is nog wat meer info en (nuancering) te vinden;

http://www.kulsdom.be/ethanol.html

Conclusie: bepaalde eigenschappen van E10 hebben wel degelijk een nadelig effect (meer slijtage, corrosie etc), maar dan met name meetbaar over lange termijnen. Hoelang moet de praktijk uitwijzen. De onderhoudsintervallen worden hierdoor iets korter, maar niet bepaald onoverkomelijk voor de liefhebber die een goed onderhouden en veilige wagen wenst!

EDIT:
Problemen kennelijk niet alleen te wijten aan 'oude' brandstofleidingen. Ook nieuwe leidingen kunnen erg broos worden van ethanol :shock:
2 kever vrienden van me hebben hun auto bijna in vlammen zien opgaan doordat de ethanol hun leidingen letterlijk uitgedroogd hebben (ethanol haalt de weekmakers uit het rubber) beide hadden hun slangen +/- 1.5 jaar daarvoor nieuw gemonteerd!! Zelf heb ik dezelfde slang ongeveer 14 maanden geleden gemonteerd en nu al zitten er al scheurtjes aan de binnenzijde die al tot halverwege de rubberdikte komen. Gebruik alleen benzine slang die voor deze moderne brandstoffen geschikt zijn!!
Let op dat je geschikte materialen gebruikt.. :|

en
Maar het 2e probleem van deze zooi is dat er een versnelde oxidatie van zink/alu plaats vindt en dat is nu net het materiaal waar de carburateurs van gemaakt zijn. Je krijgt dan van dat witte poeder onder in de vlotterkamer wat weer voor verstoppingen kan zorgen, veel Duitse oldtimer bezitters laten deze vlotterkamers leeg lopen tijdens de winterslaap van hun auto.
Uit: http://www.spijlbussen.nl/web/index.php ... 956.0;wap2

Vermijd ethanol sowieso bij langdurige stilstand of in de winterstalling. Daar lijkt iedereen het wel over eens. Ethanol bindt water, wat sneller leidt tot (meer) roest in de tank dan ethanolvrije benzine. Tank de auto eventueel af met Shell V-Power of BP Ultimate (ethanolvrij).
...unless you're driving a Volvo

ababbel
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door ababbel » 26 aug 2016, 10:48

98 lijkt mij zo te zien een betere optie voor onze "oldies". Alleen is het wat duurder, maar 95 met 10% Ethanol wordt ook duurder dan nu. Waarom Europa nu persé van de 95 af wilt is mij een raadsel. Er zijn nog landen in Europa die deze 95-switch niet maken, dus vraag ik mij af waarom dat wel moet in België. Maar ja, mijn hersenpan is daar toch te klein voor om dit te begrijpen. :)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door Rubicon » 26 aug 2016, 12:16

"Duurder" is relatief. Mijn 340 liep op E98 net voldoende zuiniger om de meerprijs ervan t.o.v. E95 er uit te halen! :D
...unless you're driving a Volvo

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1493
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door DJ_Karinsky » 26 aug 2016, 23:01

Allen op LPG dan maar :D Al mijn auto's zijn pre 2000 dus ferm gekl....... hier :roll: terug toch maar de gewone man overtuigen om een moderne auto te kopen !! pfff.

Allez vooruit, alle rubber van de benzineleidingen vervangen, willen we nog op 95 gaan rijden. Anders zal't 98 worden dan wss ...weeral 5 pk bij, amai :mrgreen: wel een pak duurder die 98 dat is zeker.
Maar nu geven de meeste pompen een goede korting voor 95 en minder korting voor 98. Misschien valt er dan meer korting te rapen bij de 98 octaan :roll:

De officiële lijst van de BFOV afwachten ? Al zal die wellicht ook niet compleet zijn :roll: Ze hebben daar weer wat uitgevonden in Brussel ...
ababbel schreef:98 lijkt mij zo te zien een betere optie voor onze "oldies". Alleen is het wat duurder, maar 95 met 10% Ethanol wordt ook duurder dan nu. Waarom Europa nu persé van de 95 af wilt is mij een raadsel. Er zijn nog landen in Europa die deze 95-switch niet maken, dus vraag ik mij af waarom dat wel moet in België. Maar ja, mijn hersenpan is daar toch te klein voor om dit te begrijpen. :)
Waar is de gewone 95 dan wel nog te verkrijgen ? Mss tanken in NL ? :lol:
Hedwig schreef:
L385 Viking schreef:Volgens de site E10check.nl:
Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen vanaf 1976 zijn geschikt voor gebruik van E10, mits origineel gebruikte materialen geschikt zijn en periodiek onderhoud is uitgevoerd.
Hoe kan je dat nu weten????
Groeten,
HEDWIG
Dat is inderdaad zeer vaag omschreven. Dus als mijn auto periodiek onderhoud gekregen heeft is die geschikt ???? rare mannen die NL'ers. En de auto dat achter de mijne op de band stond heeft weinig periodiek onderhoud gekregen dus is niet geschikt ...

Hopelijk branden er niet te veel wagens uit met dit E10 gedoe (poreuze benzineleidingen enz)

We zullen wel zien zeker (de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend ....) .

Bestaat er zo geen additief dat de werking tenniet doet van de E10 om bij je tank te kappen ? iets gelijkaardigs zoals de loodvervanger ?? :P :P Een gat in de markt !!
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door lucas » 27 aug 2016, 09:04

DJ_Karinsky schreef: Bestaat er zo geen additief dat de werking tenniet doet van de E10 om bij je tank te kappen ? iets gelijkaardigs zoals de loodvervanger ?? :P :P Een gat in de markt !!
Hallo,

Er zijn al oplichters genoeg op de markt, met hun "magische drankjes", elektronische gadgets en nutteloze accessoires. :lol: :lol:
Rijd maar vedrer met de E10, zonder vervanger.
Je zal dat vaststellen: ça marche! :)
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1493
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door DJ_Karinsky » 28 aug 2016, 10:01

lucas schreef:
DJ_Karinsky schreef: Bestaat er zo geen additief dat de werking tenniet doet van de E10 om bij je tank te kappen ? iets gelijkaardigs zoals de loodvervanger ?? :P :P Een gat in de markt !!
Hallo,
Er zijn al oplichters genoeg op de markt, met hun "magische drankjes", elektronische gadgets en nutteloze accessoires. :lol: :lol:
Rijd maar vedrer met de E10, zonder vervanger.
Je zal dat vaststellen: ça marche! :)
Inderdaad, ik denk het in de meeste gevallen wel zo zal gebeuren. Men zal gewoon blijven doorrijden ...
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Super 95 verdwijnt

Bericht door lucas » 28 aug 2016, 10:11

Ja, en ik het zelf grof berekend dat de nieuwe benzine E10 zal minder alcohol (ethanol) bevatten dans de Stella of de Jupiler. :D

Terwijl de zelfde benzine 30 % benzeen bevat, zwaar solvent en kankerverwekend.
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

Plaats reactie