ZEER HETE BATTERIJ

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 07 sep 2016, 13:52

Gisteren slechts 10km gereden voorafgaand aan de meting en overal 70km/h limiet.
De batterij is nieuw sedert 230516. IK moet zeggen dat ik hetzelfde fenomeen voorhad met de vorige batterij - op een bepaald moment stond ik dan ook in panne - batterij defect en ook mijn 123 injectie defect.

Nieuwe batterij, 123 injectie & passende bobijn geïnstalleerd op genoemde datum.

Tevens vastgesteld aan toerenteller en batterijmeter : de metalen ringen rond deze meters werden gloeiend heet-nagenoeg niet aan te raken met buitenkant hand. Actie : onder dashboard 164 zit klein dashboard met genoemde batterijmeter, klok en vavuümmeter(verbruiksmeter). Weggenomen en diverse plaatsen ducttape aangebracht en er is nu beterschap.

Zit ik ergens met een soort van kortsluiting? De wagen start en rijdt perfect onder alle omstandigheden!!!

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door ababbel » 07 sep 2016, 21:08

BOSVOGEL schreef:Zit ik ergens met een soort van kortsluiting? De wagen start en rijdt perfect onder alle omstandigheden!!!
Dat zou inderdaad wel eens kunnen dat er ergens een verbinding bestaat tussen plus en min via een kleine overgangsweerstand.

Een hete batterij heeft wel eens de eigenschap van "leeg te koken", dus uw vloeistof in de batterij kan al flink gedaald zijn (dus snelle veroudering van de batterij).
Tegenwoording zijn het allemaal 'dichte' batterijen, maar dat is niet zo. Er is altijd een kleine opening waar 'gasvorming' in de cellen kan ontsnappen.
Trouwens als het concentraat teveel verdampt water verliest, trekt het zuur in de batterijplaten. Dus iets minder capaciteit en kortere levensduur.

Ik zou eens naar de garage gaan en de bedrading laten controleren. Kortsluiting (of hoge stromen) kunnen brand veroorzaken. :?
Suc6 bij de zoektocht. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door stef25042504 » 14 sep 2016, 21:04

Bij warm weer werkt een batterij eerder goed.
Het is bij koud weer dat je het meeste last hebt.
Een kortsluiting lijkt meer op een opwarmer dan een defecte batterij

Plaats reactie