ZEER HETE BATTERIJ

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 04 sep 2016, 16:53

Gisteren met de 164-B30A-automaat -1969 een Ardennen/Eifelrit gedaan van 420km. De rit is overigens zeer goed verlopen - de Eifel blijft een mooie streek om te genieten.
Maar..........bij een stop toch maar efkes de motorkap opengezet en bleek dat mijn batterij heet stond en ook siste langs een "verluchtingsgaatje". Nu is het zo dat ik de batterij recentelijk nog afschermde voor hittestraling van de motor maar de hitte komt blijkbaar van de batterij zelf.
Ik heb maar een beperkte kennis van mechanica en degelijke maar kan het zijn dat er ergens een regeleenheid is die ervoor zorgt dat bijladen van de batterij stopt als die "vol" is? Als zulk een regeleenheid defect is kan het dan zijn dat het bijladen niet stopt?

Alvast bedankt voor info en eventuele voorstellen die tot een oplossing kunnen leiden.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door Rubicon » 05 sep 2016, 14:26

Het is een paar dagen lang nogal warm weer geweest, waardoor de temperaturen in de auto en onder de motorkap hoger oplopen dan gewoonlijk. Dat heeft ook zijn invloed op de batterij. Het kost meer inspanning van het koelsysteem om de motor op temperatuur te houden, en dat vraagt energie. Zorg er in de eerste plaats voor dat het koelsysteem van de auto op punt staat en goed werkt. Kan je al wat leed mee uitsparen. Ook de accu moet gezond zijn. Een accu die versleten is, zal makkelijker oververhit raken. Hou verder de auto zelf zo veel mogelijk koel. Gebruik een zonnescherm, zet de ramen open voor ventilatie...

Controleer ook de spanningsregelaar. Als die defect is, wordt je accu overladen. Meet eens het voltage bij contact uit en bij lopende motor. Mag niet meer zijn dan ca. 13,8 - 14 V. Meer is ongezond.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 05 sep 2016, 14:41

De temperatuurmeter blijft netjes staan maar onder de motorkap is het, zoals je zegt, wel degelijk zeer warm. Ik plaats zonnescherm en parkeer zovel mogelik onder een boom of in de schaduw en ventileer met open ramen.

De accu is nieuw van einde mei 2016. Zal het voltage laten meten en de spanningsregelaar laten controleren.
Kan je mij vertellen waar ongeveer onder de motorkap deze spanningsregelaar te vinden is?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door Rubicon » 05 sep 2016, 15:34

Hallo Bosvogel.

Dat zal nog een externe spanningsregelaar zijn. Later waren ze ingebouwd in de dynamo. Als je de originele configuratie nog hebt (dynamo niet vervangen door een recenter exemplaar), dan moet je op zoek naar een soort relais-achtig doosje, dat met een kabel verbonden is met de dynamo.

Bij de Amazon ziet het er zo uit:
Afbeelding

Volvo 140:
Afbeelding

Het heeft een mechanische werking (tenminste bij de Amazon..). Als de spanningsregelaar daadwerkelijk stuk is, dan is vervanging door een originele mechanische erg duur (165 euro). Een elektronische is goedkoper en werkt zeker even goed (25 euro). (Onder andere hier verkrijgbaar: http://www.volvo-parts.nl/spanningsrege ... chema.html)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 05 sep 2016, 18:48

Rubicon,

Een degelijke en duidelijke uitleg.
Net terug van het werk en maakte een afspraak met de Fons in Herenthout om te meten en eventueel te vervangen.
Een oplossing zit dus in de pijplijn.
Bedankt!!

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door Rubicon » 05 sep 2016, 19:12

Succes! Hopelijk is het probleem hiermee opgelost! Laat je nog wat weten als je nieuws hebt?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 05 sep 2016, 20:16

Haalde de wagen even naar huis en vond de spanningsregelaar op het schutbord naast de batterij. Een metalen doosje met opschrift "Motorola Serv 14V".
De auto naar huis halen is ongeveer 4 kilometer en dat doosje was al redelijk warm na dit korte ritje. Met draaiende motor nam ik het deksel weg en zag een koperen spoel en bovenop een plaatje dat op en neer trilt tussen 2 plaatjes/contactpunten.

Ik ben trouwens altijd verrast/ongerust door de temperatuur die de motor ontwikkelt op die korte afstand - de darm bovenaan de radiator staat dan al zeer heet! De darm onderaan is dan lichtjes warm.
Maar de temperatuurmeter blijft stabiel staan!!

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door DJ_Karinsky » 05 sep 2016, 20:41

Staat uw temperatuurmeter mooi in het midden op uw dash ? Dan is er niets aan de hand volgens mij. Lang geleden dat je uw koelvloeistof vervangen hebt ? Moet om de 2-3j gebeuren om roest in je motor te vermijden en voor andere zaken . Als je dat doet het koelsysteem eens goed doorspoelen enz volgens de regels.
Misschien zit je radiator verstopt of iets met de waterpomp wie weet. Maar boven is ingang van radiator, onder is uitgang denk ik (dus onder = gekoelde "koude" vloeistof gaat terug in de motor)

Ik dacht dat "Texaco" hier ook eens problemen had met zijn spanningsregelaar bij zijn 164. Als uw batterij zeer warm wordt is er wel degelijk iets fout, wellicht de spanningsregelaar defect / kapot :-) Zien dat uw batterij niet uitkookt / in brand schiet of uw auto zal in de vlammen opgaan (in het ergste geval) . Beter voorkomen dan genezen !!
Spanning eens meten op je batt. is zeker aangewezen als de motor draait. Ofwel wordt uw batterij warm omdat ze veel moet werken (= stroom leveren) , dwz dat je ergens met een korstluiting zit in je wagen, maar wss niet het geval. Meten is weten, succes !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door lucas » 05 sep 2016, 21:02

Hallo,

Meten is weten…
Wat is de spanning aan de batterij als deze heet is ? 14 Volt is een maximum.
Met een kapotte analoge spanningsregelaar blijft de spanning gelijk: de batterij laad niet meer op. Een elektronische regelaar zou meer dan 30 V naar de batterij sturen, waarvan verhitting. Ik heb het al ervarend.

http://up.picr.de/26491013cg.jpg

Om de temperatuur te controleren is deze laserthermometer zeer handig. Normaal gezien moet de temperatuur tussen het bovenste en het onderste van de radiator (draaiende motor) verschillen met 20°C maximum. Koudere zonen tonen aan dat dat gedeelte verstopt is.
En inderdaad, moet je geen mirakels verwachten als de koelvloeistof niet meer ververst werd (idem voor de remmen, de boîte, de pont enz) sinds de jaren stillekes.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 05 sep 2016, 21:30

Allen dank voor de info.

De koelvloeistof zit nu 3 jaar op de wagen. Ik laat deze zeker vervangen. Zijn er overigens kwaliteitsverschillen in koelvloeistoffen? Daarstraks efkes gekeken en nu zit er blauwe koelvloeistof op.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door DJ_Karinsky » 05 sep 2016, 21:55

3 jaar gaat nog hé. Neem origineel volvo koelvloeistof (kvl), het kost wat geld maar het is geschikt voor uw volvo-motor en is van goede kwaliteit. Er zit zeker veschil in kwalteit bij de soorten KVL. Bij de dealer 8.5 EUR / liter ongeveer . Let op dat is gecontreerd hé dus moet je nog 50 % verdunnen met gedemineraliseerd water (geen leidingwater nemen or grondwater want daar zitten nog andere stoffen in dat je kan missen in je koelsysteem).
Je koelcircuit eens kuisen met een product kan zeker ook geen kwaad als dat nog nooit gebeurd is.
http://www.mister-auto.be/fl/additieven ... 81096.html
KVL aflaten , alles vullen met regenwater (of evt demi water) en product (cleaner) erbijkappen, goed laten draaien voor 30 min ofzo en een paar km doen en dan alles terug aflaten en goed naspoelen. Staat ook op de pul ze wat de werkwijze is. Daarna de nieuwe KVL erop ;-)
Radiator demonteren en goed uitspuiten met tuinslang kan zeker ook geen kwaad. Of water erin doen en horizontaal schudden met de radiator. Zal ook wat drap uitkomen...
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door lucas » 06 sep 2016, 08:33

Hallo,

Als ik mij niet vergis zijn er 2 soorten KVL.
- Voor radiatoren in koper (PV, P1800). De kleur is rood
- Voor radiatoren in aluminium of ander metaal. Blauwe kleur.

De KVL van Volvo is volgens mij niet meer aangepast aan de oude radiatoren.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door BOSVOGEL » 07 sep 2016, 08:24

Gisteren de spanning aan de batterij gemeten en die bedraagt 14V.
De analoge spanningsregelaar van Motorola 14V werkt normaal. Ook, als test , een andere aangekoppeld en hetzelfde resultaat.
Temperatuur gemeten van de darm bovenaan de radiator = +/- 70°C en onderaan de radiator = +/- 50°C.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door Pieter » 07 sep 2016, 12:41

Gewoon kvs halen bij action ;)

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: ZEER HETE BATTERIJ

Bericht door Rubicon » 07 sep 2016, 13:34

14V, bij lopende motor? Dan moet het probleem zich elders situeren.. Misschien toch de batterij zelf? Loopt hij nog altijd zo heet, of was het een alleenstaand geval?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie