Variërend toerental B200f

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Variërend toerental B200f

Bericht door Gunther » 01 nov 2016, 19:06

Hello mede volvo liefhebbers,

Mijn volvo 740GL '91 met B200f motor draait met variërend toerental van 650 tot 800 rpm bij stationair draaien, maar zelfs onder belasting (aan hogere toeren bvb. als ermee gereden wordt) is dit variëren duidelijk merkbaar. Het doet zich voor als schokken tijdens het rijden. Zowel bij koude als warme motor.

Ik heb zowat al het denkbare gecontroleerd, maar vindt niet direct een probleem/oplossing. Ook het diagnosesysteem dat standaard bij dit modeljaar aanwezig is geeft geen foutmelding (code 1-1-1) zowel voor de ontsteking als de brandstofinjectie. De ontsteking heeft ook nergens onderbreking (gemeten met ohm-meter). In het elektrisch gedeelte lijkt er dus geen fout aanwezig. Verder zijn de bougiekabels, bougies vervangen en onderhoud is onlangs gebeurt.

Misschien nog wel belangrijk is dat de volvo enige tijd heeft stilgestaan (+/- 2j) en had het probleem voor deze periode niet.

Heeft er iemand al een gelijkaardige ervaring gehad?
Of als er iemand zich geroepen voelt om een kijkje te komen nemen? Dan mag dit gerust, bevindt mij in de regio Vilvoorde.


Alvast dank!
Gunther

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Variërend toerental B200f

Bericht door DJ_Karinsky » 01 nov 2016, 20:00

ik zou de vacuumslangen allemaal eens goed controleren op scheuren of lekken of niet goed aangesloten (net los) , ook de elleboogjes enz. moest je dat hebben.
Of de O-ringen rond je injectoren kunnen gaan lekken, of je pakking van je inlaatspruitstuk lek. Benzinedrukregelaar nog ok ?
Heb je de stroomverdeelkap en de rotor al eens bekeken of zijn die ook nieuw ? Grote kans dat die ook gaar zijn als die 2j heeft stilgestaan (max oxidatie en vuil) Zeker als de verdeler achteraan op het blok zit, dus moeilijk te bereiken en wordt niet zo gauw vervangen of naar gekeken meestal.

Vacuumlek kan je controleren door remmenreiniger te spuiten op je inlaatpakking of injectoren, als je toerental dan ineens gaat stijgen weet je dat er een lek is, maar ik zou beginnen met je stroomverdelerkap ;-)

Succes !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Re: Variërend toerental B200f

Bericht door Gunther » 10 nov 2016, 23:40

Eerst en vooral dank voor de info, heb ik zeker ter harte genomen en bij deze even een update:

Heb ondertussen de verdelerkap en rotor vervangen. Alle vacuümleidingen extra gecontroleerd op scheurtjes of loszitten en niets gevonden. Ook de o-ringen en pakking gecontroleerd met de remmenreiniger zoals je zei, eveneens in orde. Ondertussen ook even de lambdasensor uit de katalysator gehaald en schoongemaakt.

Als ik een van de vacuümslangen loshaal wordt het effect wel heviger. Het positieve dan weer is dat sinds ik de lambdasensor heb schoongemaakt de motor toch iets beter draait, anders had hij af en toe een schokje bij stationair draaien en is nu zo goed als verdwenen. Toch het variëren blijft aanwezig :?

Wat de benzinedrukregelaar betreft heb ik de vacuümslang even verwijdert, maar dit lijkt geen effect te hebben. Heb ergens wel gelezen dat de regelaar vacuüm kon worden getrokken en dan wordt gekeken of lucht wordt ingezogen => zo ja, dan zou hij defect zijn (door een scheur in het membraan).
Is er een bepaalde testprocedure voor of andere manier om te testen?

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Variërend toerental B200f

Bericht door L385 Viking » 11 nov 2016, 08:46

Toeval of niet, vorige week gelijkaardige problemen met mijn 240, eveneens met B200F. Plotseling met moeite kunnen starten,moeilijk op toeren komen, terugslag in inlaat. Bleek de luchtmassameter te zijn.
Groeten Bart.
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Re: Variërend toerental B200f

Bericht door Gunther » 11 nov 2016, 13:57

Dat is bij mij ook het geval geweest, heb toen gevonden dat de luchtmassameter inderdaad het probleem was en is dus ook vervangen.
Toen wou hij niet starten tenzij er gas werd gegeven en was het variëren nog erger + er kwam zichtbaar roet uit de uitlaat bij gas geven.
Maar dit is alles, op het variëren in toerental na, opgelost.

Toch bedankt voor de insteek :)

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Variërend toerental B200f

Bericht door DJ_Karinsky » 12 nov 2016, 10:16

Als uw benzinedrukregelaar stuk is, is het membraan binnenin inderdaad kapot. Als je dan de vacuumslang eraf haalt dan moet er benzine uitlopen uit het stukje waar je de slang afgehaald hebt. Normaal wordt deze gestuurd door het vacuum dat je creëert of het veranderende vacuum afh van de vraag (optrekken enz) .

Er kunnen nog allerlei andere dingen mis zijn. Is L-H jetronic 2.4 (benzine) bij u denk ik en EZK116 (ontsteking) ? Ik zou eens kijken naar wat er rond de stuurcomputer hangt, dus allerlei sensoren enz.
Misschien is het de CIS klep ? (stationair toerental regelaar) . Zit ongeveer onder het inlaatspruitstuk. Deze eens proper maken kan ook al helpen ;-)

Is er geen diagnosepunt op de 740 ? moet normaal wel, met zo een ficheke te steken op de juiste plaats kan je de foutcode uitlezen.

http://autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm (hetzelfde schema of de B230F)

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir ... 20Diagrams
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie