SU HS6 carburatoren

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

SU HS6 carburatoren

Bericht door VOLVORD » 30 dec 2016, 21:58

Hallo,
Zoals U reeds weet ben ik de (gelukkige) eigenaar van een volvo P1800S van 1967.
Onlangs heb ik mijn twee SU carburatoren gereviseerd (alles nieuw :nieuwe bussen,nieuwe sproeiers en naalden (ZH en nadien vervangen door KF),vlotternaalden nieuw.........
De beide carburatoren staan schoon gelijk geregeld voor wat betrefd de aanzuiging (mbv 2 Midlock onderdrukmeters).
De motor is een B18 met als compressie 10,10,10,9,5.Dus redelijk gelijk maar niet nieuw meer.
Nu mijn probleem gesteld als vraag of aanmerking;
De beide sproeiers staan in de carb. gelijk met de brug van de carburator,(dus zéér hoog,en als ik dit vergelijk met de twee SU carb van mijn MGB,daar staan de sproeiers 1,3 mm onder het vlak van de brug in de carb.en daar is de CO +/- 3 % en perfect regelbaar;).Bij mijn Volvo staat de CO op 6,4 % .Als ik de moer nog verder omhoog draai (dus om de CO te verminderen) dan heb ik, steeds optrekproblemen met de motor (hij stottertbij het optrekken,ik kan met geen gerust gemoed een straat oversteken ,de auto moet ik eerst in toeren doen gaan).
Momenteel (dus op 6,4 % CO) rijdt hij goed en vlot maar ik heb een verbruik van +/- 18,5 l/100km.
Elektrisch : kontakthoek : 60°,contactpunten nieuw,voorontsteking van 10° naar 15° gezet bij 850 t/min.Het is een stroomverdeler met vacuumaansluiting (en deze werkt).Nieuwe bougies NGK6BHPS
De nokkenas is een D-nokkenas.

Weet er iemand wat ik verkeerd doe ?
Als ik hem regel op 2 à 3 % CO dan dan is hij bijna niet te rijden en op 6,5 %CO rijdt hij ,maar ik heb een verbruik van 18,5 l/100km.
't is om zot van te worden
Gr.
Etienne N.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: SU HS6 carburatoren

Bericht door lucas » 31 dec 2016, 10:22

Hallo,

Wees gerust; ik heb ook enoorm gezocht en gevloekt met de SU's.
Laat geen pro zomaar aan je carbu prutsen. Ze proberen links, rechts, draaien hier, daar, en op het einde weet niemand meer hoe de carbu geregeld is.

In bijlage het handboek van de B18 B en D.

https://1drv.ms/b/s!Ar9Xr3erKY-1g1Dv3wVrvjVDWZWM

Vanaf blz 2-19. Stap per stap, van A naar Z, zonder iets te vergeten.

Denkpistes voor de te hoge CO.
1. Het starterssysteem, met die domme fietskabels die de starters bedienen via een richtingsmoer (palonnier in het Frans). Typisch onnozel Engels systeem. Is de omhulling goed vast aan beide carbu's? Anders heb je de sproeier die naar beneden gaat zonder dat je het weet.

2. Volgens mijn Haynes is de naald KD aangewezen voor de B18 B pankakes (1967/68) Een te dune naald kan voor een te rijke mengsel zorgen.

3. Is er een opmerkelijk verschil van kleur tussen de voorste en de achterste bougies?

Met mijn P1800 van 1965 verbruik ik minder dans 10l/100 Km.

Courage!
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: SU HS6 carburatoren

Bericht door texaco » 31 dec 2016, 11:59

Waar mijn 164 last had van hoog gebruik en niet erg netjes stationair draaien + je rok dat hij te rijk stond..
De cabel van de choke. Onder dashboard was het beugeltje losgekomen, schroefje terug strak gezet.
En aan de andere kant, zat er een lichte knik in de metaal kabel, waardoor die net niet volledig in de geleider schoof waardoor choke een heel klein beetje bleef openstaan.
Verbruik was 15 liter, nu gezakt naar 10 liter / 100km.

Beide ook gelijk afgesteld met vacuüm meters bij Booij.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: SU HS6 carburatoren

Bericht door lucas » 31 dec 2016, 13:37

texaco schreef: Beide ook gelijk afgesteld met vacuüm meters bij Booij.
Waarom veel betalen?

http://www.mdccox.be/product_info.php?c ... ts_id=2970

Met een depressiemeter kunt U dat zelfs doen...
Gewoon in de plaats van de luchtfilter plaatsen. En afstellen met de ralentischroef.

https://www.youtube.com/watch?v=Cisg9TAlBRU
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: SU HS6 carburatoren

Bericht door texaco » 31 dec 2016, 13:56

Heeft me niks gekost :D
Zo'n meter ga ik me wel in de toekomst nog es aanschaffen
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: SU HS6 carburatoren

Bericht door stef25042504 » 01 jan 2017, 18:53

Mijn PV544 sport met ook 2 SU's heeft een verbruik van ongeveer 10 l/100km.
Blijven de sproeiers niet hangen? Dan wil hij ook niet.
Of de choke die niet helemaal terug gaat.
Een beetje olie doet wonderen.
Is er genoeg olie in de dempers, bij te weinig trekt hij niet goed (te arm mengsel wanneer het nodig is)?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: SU HS6 carburatoren

Bericht door Rubicon » 03 jan 2017, 15:52

Valse lucht? Pakking vergeten of niet goed?

Ga eens langs bij Paul Booij, die weet misschien wel raad. Zal je zeker niet de hoofdprijs kosten, als hij al iets aanrekent...
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie