Zenith carburateur reviseren
Moderator: Youk
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 19 jun 2016, 11:38
Zenith carburateur reviseren
Beste
Ik heb een revisiekit gekocht voor mijn Zenith carburateur en vraag mij af of iemand van jullie een goed filmpje/goede website weet waar ik alles stap voor stap zou kunnen zien. Het gaat de eerste keer zijn dat ik zoiets doe en ik zou het niet graag mis willen doen
Dit is de info over de carburateur die op het revisiekitje staan:
Service Kit ZRK 8
Rebuild Kit ZRK 15
36 VN
Volvo 1961-66 B-18 A Engine
for Carbs ref. C1757, 3078
Alvast bedankt!
SebastiaanK
Ik heb een revisiekit gekocht voor mijn Zenith carburateur en vraag mij af of iemand van jullie een goed filmpje/goede website weet waar ik alles stap voor stap zou kunnen zien. Het gaat de eerste keer zijn dat ik zoiets doe en ik zou het niet graag mis willen doen
Dit is de info over de carburateur die op het revisiekitje staan:
Service Kit ZRK 8
Rebuild Kit ZRK 15
36 VN
Volvo 1961-66 B-18 A Engine
for Carbs ref. C1757, 3078
Alvast bedankt!
SebastiaanK
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: Zenith carburateur reviseren
Gewoon uit elkaar halen en terug ineen zetten.
Veel kun je niet verkeerd doen.
Je ziet dan ook meestal wat er fout zit.
Alle gaatjes goed open blazen, met een compressor.
Ziet dat je niets weg blaast.
Op mijn 340 B14 staat een weber, deze heb ik ook volledig gestript en terug ineen gezet.
Het belangrijkste is dat je er uw tijd voor moet nemen en alles terug moet zetten wat je uiteen haalt.
En de instelling op de standaard instelling zetten. (zie afstellen Zenith)
Veel kun je niet verkeerd doen.
Je ziet dan ook meestal wat er fout zit.
Alle gaatjes goed open blazen, met een compressor.
Ziet dat je niets weg blaast.
Op mijn 340 B14 staat een weber, deze heb ik ook volledig gestript en terug ineen gezet.
Het belangrijkste is dat je er uw tijd voor moet nemen en alles terug moet zetten wat je uiteen haalt.
En de instelling op de standaard instelling zetten. (zie afstellen Zenith)
Re: Zenith carburateur reviseren
Dit is de bijbel voor de carburateurs: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/2 ... ystems.pdf
Volg de leidraad voor de "Solex 175 CD", de oude naam voor de Zenith (Stromberg) 175 CD.
Je kan inderdaad niet veel mis doen. Goed schoonmaken met spiritus of benzine. Je kan de carburateur ook een tijdje in diesel laten weken.
Openingen doorblazen, nooit doorprikken.
Als je twijfelt, neem veel foto's vooraf en tijdens demontage. Markeer eventuele afstellingen, maar de info daaromtrent staat in de pdf hierboven.
Vervang altijd het membraan van de zuiger, zeker als je niet (meer) weet wanneer dat voor het laatst is gebeurd. Hou eventueel ook een reserve in de auto. Die dingen zijn de achillespees van de Zenith/Stromberg. Na verloop van tijd wordt het rubber dun en kan het mogelijk geperforeerd raken. Vervang het dus steeds, ook al zie je niet meteen iets abnormaal.
Hier nog een fotoreportage:
http://msvcr.com/e107_plug_ins/content/ ... ?content.8
Volg de leidraad voor de "Solex 175 CD", de oude naam voor de Zenith (Stromberg) 175 CD.
Je kan inderdaad niet veel mis doen. Goed schoonmaken met spiritus of benzine. Je kan de carburateur ook een tijdje in diesel laten weken.
Openingen doorblazen, nooit doorprikken.
Als je twijfelt, neem veel foto's vooraf en tijdens demontage. Markeer eventuele afstellingen, maar de info daaromtrent staat in de pdf hierboven.
Vervang altijd het membraan van de zuiger, zeker als je niet (meer) weet wanneer dat voor het laatst is gebeurd. Hou eventueel ook een reserve in de auto. Die dingen zijn de achillespees van de Zenith/Stromberg. Na verloop van tijd wordt het rubber dun en kan het mogelijk geperforeerd raken. Vervang het dus steeds, ook al zie je niet meteen iets abnormaal.
Hier nog een fotoreportage:
http://msvcr.com/e107_plug_ins/content/ ... ?content.8
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 19 jun 2016, 11:38
Re: Zenith carburateur reviseren
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!
Ik vermoed dat ik hem niet moet laten weken in diesel/opkuisen als ik hem in een ultrasoon laat reinigen?
Ik vermoed dat ik hem niet moet laten weken in diesel/opkuisen als ik hem in een ultrasoon laat reinigen?
Re: Zenith carburateur reviseren
Ultrasoon is nog beter! Laten weken hoeft dan idd niet.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: Zenith carburateur reviseren
Gewone naft, proper en goedkoop, nu nog ten minste.
Ultrasoon is dat niet duur? Kun je dit zelf? Gebruikt ge uw stereo installatie, of ga je naar een specialist?
Duurder is niet altijd beter.
En alles wat je zelf doet doe je beter.
Niet te vergeten, je mist misschien alle fun, aan auto's knutselen wat een fijne hobby.
Ultrasoon is dat niet duur? Kun je dit zelf? Gebruikt ge uw stereo installatie, of ga je naar een specialist?
Duurder is niet altijd beter.
En alles wat je zelf doet doe je beter.
Niet te vergeten, je mist misschien alle fun, aan auto's knutselen wat een fijne hobby.
Re: Zenith carburateur reviseren
Zo'n bakje kost niet zoveel geld hoor. Zeker 1 waar carbu-spullen in passen niet!
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Zenith carburateur reviseren
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Zenith carburateur reviseren
Als je zelf al een ultrasooninstallatie hebt, dan ben ik persoonlijk van mening dat dit de meest aanbevolen wijze is om de carburateur schoon te maken. Handmatig ben je veel langer bezig en bereik je toch niet 100% het perfecte resultaat.
Als je het moet uitbesteden, kan je idd wel de vraag stellen of het de investering waard is.
Probleem is juist dat je al een redelijk 'grote' ultrasoonreiniger moet hebben waar het lichaam van de carburateur helemaal in kan. Voor de onderdeeltjes maakt het natuurlijk weinig uit, maar de body van de carb neemt zelf wel wat plaats in.
@DJ: volgens mij bedoelde Pieter een bakje voor ultrasoon?
Als je het moet uitbesteden, kan je idd wel de vraag stellen of het de investering waard is.
Probleem is juist dat je al een redelijk 'grote' ultrasoonreiniger moet hebben waar het lichaam van de carburateur helemaal in kan. Voor de onderdeeltjes maakt het natuurlijk weinig uit, maar de body van de carb neemt zelf wel wat plaats in.
@DJ: volgens mij bedoelde Pieter een bakje voor ultrasoon?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: Zenith carburateur reviseren
Inderdaad... zo"n toestelletje om ultrasoon te reinigen. Kosten geen fortuin meer en zijn wel handig voor zo'n dingen!
Re: Zenith carburateur reviseren
hallo beste forumleden
mijn ama draait niet zoals ik het wens.
bij koude motor en op choke is starten geen probleem , maar de motor heeft de neiging om stil te vallen dan moet ik wat met het gaspedaal spelen om hem aan de praat te houden.
eenmaal op bedrijfstemp hapert hij bij indrukken van het gaspedaal alsof er niet voldoende benzine komt , bij heel geleidelijk gas geven is het probleem er niet.
ik denk dus dat het probleem bij de carburator ligt.
de wagen reed vroeger jarenlang op lpg en dan was dit probleem er niet.
ik overweeg om in het volvo magazijn een weber34 te kopen die zou de zenith vn36 vervangen.
is dit een goed idee of toch eerder voor een revisiekit opteren , graag jullie advies.
grt
darky 123
mijn ama draait niet zoals ik het wens.
bij koude motor en op choke is starten geen probleem , maar de motor heeft de neiging om stil te vallen dan moet ik wat met het gaspedaal spelen om hem aan de praat te houden.
eenmaal op bedrijfstemp hapert hij bij indrukken van het gaspedaal alsof er niet voldoende benzine komt , bij heel geleidelijk gas geven is het probleem er niet.
ik denk dus dat het probleem bij de carburator ligt.
de wagen reed vroeger jarenlang op lpg en dan was dit probleem er niet.
ik overweeg om in het volvo magazijn een weber34 te kopen die zou de zenith vn36 vervangen.
is dit een goed idee of toch eerder voor een revisiekit opteren , graag jullie advies.
grt
darky 123
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: Zenith carburateur reviseren
Volgens mij gaat een Zenith die in orde is zuiniger zijn als een Weber.
Een nieuwe Weber gaat u wel vlotter met meer PK's door de straten loodsen.
Aan u om te beslissen wat je wel.
Een revisiesetje en wat uren knutselplezier kan genoeg zijn om uw bolide terug vlot te laten rijden.
Of wil je er wat geld tegen aan gooien en een Weber aankopen en dan misschien nog stotterend op de weg.
Bij een gasrijder gebeurt het al eens dat de in en uitlaatkleppen niet goed meer sluiten en dan rijdt hij ook niet zoals het hoort.
Ik wil u niet ongerust maken.
Misschien ook even eens de druk van de pistons meten. Dan kun je dit al uitsluiten.
Een nieuwe Weber gaat u wel vlotter met meer PK's door de straten loodsen.
Aan u om te beslissen wat je wel.
Een revisiesetje en wat uren knutselplezier kan genoeg zijn om uw bolide terug vlot te laten rijden.
Of wil je er wat geld tegen aan gooien en een Weber aankopen en dan misschien nog stotterend op de weg.
Bij een gasrijder gebeurt het al eens dat de in en uitlaatkleppen niet goed meer sluiten en dan rijdt hij ook niet zoals het hoort.
Ik wil u niet ongerust maken.
Misschien ook even eens de druk van de pistons meten. Dan kun je dit al uitsluiten.
Re: Zenith carburateur reviseren
hoi stef
de wagen heeft een net een nieuwe cilinderkop gekregen dus ik denk dat dat wel snor zit , en ik vraag geen scheurijzer dus de optie zenith revisieset
draagt ook mijn voorkeur maar een immens prijsverschil tussen beide opties is er niet.
mvg
darky
de wagen heeft een net een nieuwe cilinderkop gekregen dus ik denk dat dat wel snor zit , en ik vraag geen scheurijzer dus de optie zenith revisieset
draagt ook mijn voorkeur maar een immens prijsverschil tussen beide opties is er niet.
mvg
darky
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: Zenith carburateur reviseren
Wat wel is. Een Weber is een bijna onderhoudsvrije carburator.
Op een paar membraampjes na gaat deze mee veel en vele jaren, zonder dat je er iets moet aan doen.
Het is dan een occasie exemplaar dat je wil monteren.
Voor een nieuwe ben je toch een paar honderd euro's kwijt.
Op een paar membraampjes na gaat deze mee veel en vele jaren, zonder dat je er iets moet aan doen.
Het is dan een occasie exemplaar dat je wil monteren.
Voor een nieuwe ben je toch een paar honderd euro's kwijt.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Zenith carburateur reviseren
Weber goed afgesteld krijgen is misschien ook niet zo gemakkelijk voor een leek denk ik
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html