Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Olivier VT
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2017, 08:29
Locatie: Deurne (Antwerpen)

Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door Olivier VT » 23 jan 2017, 23:07

Hoi iedereen,
Ik ben pas nieuw in de club en bezit een 164 van '73
waar in nu enkele weken trots mee rond rijd.

Maar vorige week viel plots mijn temperatuur en benzine meter uit.
Na wat zoeken in de schema's had ik al snel begrepen dat de spanningsregelaar de oorzaak zou zijn als beide samen uitvielen.

Nu is mijn vraag of er iemand op de hoogte is van wat de uitgangspanning moet zijn van deze regelaar?
Ik heb in een workshop manual gevonden dat het 5,1V zou zijn.
maar de volvo dealer waar ik een occasie regelaar kocht die tevens ook niet deftig werkte wist me te vertellen dat het 7V zou zijn.

Aangezien in nogal overweg kan met elektronica, heb ik een DC-DC convertor in de plaats gezet en begonnen op 5V zoals ik las in de manual
maar zonder resultaat.
Vervolgens dreef ik de spanning op tot 7V en kreeg beweging in de meters dus deze zijn al zeker niet stuk.
Maar voor een goede afstelling ben ik nu opzoek naar de spanning die de meters nodig hebben om netjes te functioneren.
Voor ik proefondervindelijk de meters misschien stuk maak door er een te hoge spanning op te zetten.

er staat op het deksel van de regelaar in het rood " VDO 10,72" zou het dat kunnen zijn?
Afbeelding

Alvast bedankt.
Gr Olivier

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door ababbel » 02 feb 2017, 13:11

Hoi Olivier,

Ik heb die info ergens gehad, de waarde van de uitgang van de spanningsstabilisator, maar kan het voor de moment niet meer terugvinden.
Als mijn ene hersencel me niet in de steek laat was dat inderdaad 5,1V.
Nu, als je er aan twijfelt of dit ok is, dan zou ik de tellerbak gewoon demonteren en die even op de testtafel leggen. Met een regelbare gestabiliseerde voeding het meterke rechtstreeks bedienen en kijken wat dat galvanometerke nodig heeft aan stroom voor volledige uitslag. Als je begint met een spanning van 3V en zo langzaam opdrijft naar volle uitslag, kan je echt niets misdoen. Alleen opletten met de polariteit, maar dat weet je ook wel. Wat je ook kan doen is de tankgever, die in de tank steekt, eens demonteren en uitmeten om weerstandswaarde (tank vol en tank leeg) als ook de temperatuurgever. De tempgever eens demonteren en testen in opgewarmd water. (Ik weet niet of die rechtstreeks in het koelwater zit!!) Lees de temp af met een thermometer en noteer de weerstandswaarde. Als je alle juiste weerstandswaarden hebt, kan je beide galvano's voorzien van een juiste voedingspanning met jouw DC/DC omvormer. Merk wel op dat het galvano's in jouw tellerbak geen echte labomeettoestellen zijn! Dus een kleine afwijking zal zich altijd wel voordoen, wat niet wegneemt dat je de juiste stand of meetwaarde zo goed als mogelijk wilt aangeduid zien.
Succes alvast met het experimenteren. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door ababbel » 02 feb 2017, 22:45

Aha, toch wat gevonden. :roll:

Tempsensor zit in koelwater! Dus eerst wat aflaten bij demontage. :?

Nu maar sleutelen. :)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door stef25042504 » 04 feb 2017, 11:20

Dat printje ziet er niet uit dat dit van 1972 is.
Volgens mij is dit uw spanningsregelaartje.
Als je goed met elektronica overweg kunt, moet je weten dat de metertjes stroommeters zijn.
En deze geregeld worden anno 1972, denk ik met een regelbare weerstand. De sensor is dus een variabele weerstand.
Ik zelf ben elektronicus van opleiding. Maar in 1972 zat er niet meer in dan een weerstand en een metertje.
M.a.w. voor deze auto's moet je enkel de Wet van Ohm kennen en toepassen. R=U/I , I=U/R of U=IxR
En het meest geavanceerde elektronica zat in de radio.
In de jaren '80 begint dit te veranderen, met de elektronische ontstekingen.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door ababbel » 04 feb 2017, 13:32

Als het gaat om de spanningsregelaar van de meetinstrumenten benzine en motortemperatuur, dan zitten die in de tellerbak. Het is een elektronisch element.
Deze staat enkel in voor de spannigsvoorziening van de twee meterkes.
Als het gaat om de spanningsregelaar die de bekrachting van de alternator regelt, dan is die gehuisvest op het spatbord achter de steun van de hoofdlamp in het motorcompartiment. Dit is een mechanisch regelelement.
Dat is een reuze verschil. :shock:

Naar de beschrijving lees ik dat het om de spanningsregelaar van de meterkes in de tellerbak gaat!
Olivier VT schreef: Maar vorige week viel plots mijn temperatuur en benzine meter uit.
Na wat zoeken in de schema's had ik al snel begrepen dat de spanningsregelaar de oorzaak zou zijn als beide samen uitvielen.
Vandaar mijn hulp aangaande deze. Trouwens is een draaispoelelement (meterke) een element dat werkt op stroom, daar het een koppel moet hebben om te kunnen werken. :D
En de voorschakelweerstand regelen is niet de enige mogelijkheid om een meterke in te stellen! :o

@ Olivier,
Als je de DC/DC wilt monteren in de bekrachtingingskring, dan moet je deze afregelen met de alternator belast (28-30A) bij toerentallen van 1000 tot 4000 min-1. Hierbij mag je max een spanningsverschil hebben van 0,3V.
Mocht je jou vergist hebben qua regelaar, dan is dat nog geen probleem. Monteer de oude regelaar weer zoals hij was. Meet de spanning bij draaiende motor op verschillende toerentallen.
Ik heb nog wel ergens een afregelprocedure hoe je deze mechanische regelaar percies instelt. 8)
Succes alvast en laat maar iets weten hoe het nu vergaat. We helpen jou wel verder. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door stef25042504 » 04 feb 2017, 15:40

De oude spanningsregelaars zijn volgens mij nog vlot verkrijgbaar.
Op mijn katterug van 1962, heb ik gewoon nog een nieuwe gevonden bij de lokale hersteller van starters en alternators.
Deze was van het merk Bosch.
Dikwijls zijn ze zo geoxideerd van binnen dat er niet veel meer te regelen valt.
Deze goede oude elektrische dingen blijven ook niet eeuwig werken.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Uitgangspanning spanningsregelaar temp/benzine meter 164

Bericht door ababbel » 04 feb 2017, 17:50

stef25042504 schreef:De oude spanningsregelaars zijn volgens mij nog vlot verkrijgbaar.
Dat is wel fijn dat Bosch die nog vrij vlot kan leveren. Dat is voor Olivier al een hele geruststelling.
stef25042504 schreef: Dikwijls zijn ze zo geoxideerd van binnen dat er niet veel meer te regelen valt.
Deze goede oude elektrische dingen blijven ook niet eeuwig werken.
Dat is net zo. Het oude materiaal kan je meestal wel nog herstellen. Buiten een spoel, een contact en een enkele weerstand (althans toch bij Bosch).
Een spoeltje herwikkelen is echt geen monster werk. Contacten werkbaar maken (zelfs met zilver bewerken) gaat toch ook en de (draadgewikkelde) weerstanden zijn nog vrij verkrijgbaar. Alleen, als de beschermhoes (Alu) de tand des tijds niet meer overwint, dan kan men nog zijn toevlucht nemen tot kunststof. Dus, als het echt nood doet, dan is dit oud item best nog wel te herstellen. Natuurlijk als je een nieuw kan kopen, heb je minder kopzorgen en kan dat ook! :D
Wil men echter van dit "oud materiaal" af, dan komt de nieuwe technologie om de hoek kijken en daar kan het ook met opgelost worden! :)

Er is heus nog wel hoop dat dit hier opgelost raakt. 8)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie