Mooi en leerzaam projectje heb je opgestart.
Het buitensporig verbruik heeft altijd zijn oorsprong, maar 18l is echt wel heel veel.
Je hebt het volgende zeker al eens nagezien, maar ik haal het toch even aan. Al is het maar voor latere lezers.
- De klepspeling en de hefhoogte van de nokken.
- De contacthoek.
- De ontsteking in zijn geheel.
Wat ook belangrijk is, is de goede loop van de carbu-zuigers en de sleet van de naalden. Bij een SU-HS6 B18 – KFnaald, maar hier zijn meerdere naalden mogelijk, afhankelijk van het motorvermogen, B20 – KNnaald (refnr. 237353). De veren in beide carbu’s moet je nazien op gelijke lengte en drukwaarde.
De carbu-zuiger testen in werkstand. Maak de beide openingen in de zuiger dicht. Laat de zuiger in bovenste stand los. De nodige tijd tot beneden is minstens 7 sec. Wanneer dit korter is weet je al dat er sleet op dit item zit (zuiger of cilinder) wegens lek. Zo een carbu als twin gebruiken leidt tot geen goede resultaten. Openingen in carbu terug open maken.
De sproeierkop moet in zijn originele stand staan, er moet wat spel zijn tussen de versnelde ralentie en de chokehefboom, speling van 0,5 tot 1mm tussen de (1) en (2) van de tekening, anders is geen goede synchronisatie mogelijk en zullen de gaskleppen niet goed sluiten.
Oliepeil moet nagezien zijn en moet 10 mm van de bovenkant staan.
De veren van een dubbel carbu moeten een rode kleur hebben, anders zijn dit veren van een enkel carbu.
De opening in de naaldzitting moet mooi rond zijn. Ovaal? Dan vervangen. Elke 40K km de naald vervangen. Bij 80K km de zitting mee vervangen.
De HS6 carbu moet de naaldzitting gecentraliseerd zitten. De zeskant los zetten en de zitting zo verschuiven dat die in de midden zit. De zuiger moet dan met een hoorbare ‘klonk” op het einde vallen. Wanneer hij op de naald blijft hangen, is de centrering niet juist ingesteld.
De gaskleppen mogen geen speling hebben in rustpositie. Men kan dit testen door de gasklep tot halfstand te openen en dan de speling na te voelen. Er mag geen spel vaststelbaar zijn.
Het vollopen van de HS6 is een speciaaltje van deze carbu. Doorgaans is dit doordat de naald blijft hangen. Hierdoor loopt de brandstof verder door. Ook kan de ontluchting (met slangetje naar de luchtfilter) van de vlotterkamer soms verstopt zitten. Zie dit even na of dit niet zo is.
Voor het naaldprobleem kan men ook zijn toevlucht nemen tot een “Grosse jets”. Zie ook
http://www.jcna.com/library/tech/tech0026.html. Deze zijn klemvrij (beweert men althans).
Een andere snelle oplossing is de Russische Lada-ingreep.................namelijk een zijdelingse tik met de schroevendraaier. Dan kan de naald soms vrijspringen.
Een beeldje van de SU-HS6
http://i36.photobucket.com/albums/e14/a ... zl6uex.jpg
Met de Weber 32/36DGV ben ik nog niet geheel rond, maar dat moet ook wel lukken. Ze zijn zeker al op de B's gezet en met succes naar ik meen.
Grtn, Ab.