PV544 loopt warm

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: PV544 loopt warm

Bericht door texaco » 18 apr 2017, 18:30

Oudere wagens lusten G11 specificatie. Kan je nog krijgen bij Volvo, om zelf te verdunnen (verhouding 1:1)
Maar kost belachelijk veel.
Heb originele koelvloeistof (blauwe) kant en klaar gekocht bij de dealer, 40 euro voor 12 liter, deze kappen ze in alle Volvo's daar.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 18 apr 2017, 22:08

texaco schreef:Oudere wagens lusten G11 specificatie. Kan je nog krijgen bij Volvo, om zelf te verdunnen (verhouding 1:1)
.....bij de dealer, 40 euro voor 12 liter.......
12 liter met 1:1 is 24 liter (als ik goed reken). Dat is toch een ferm blokske dat er in jouw 164 ligt. :D :D :D

Zonder zwans nu: het is wel spul dat meer dan zijn werk doet. Zeker de verhouding niet overschrijden, anders krijg je minder koeling!!! :shock:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: PV544 loopt warm

Bericht door texaco » 19 apr 2017, 04:55

Bij de dealer heb ik kant en klaar gekocht, dus niet om te verdunnen he :P
In verhouding goedkoper dan dat spul dat je moet verdunnen.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1493
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: PV544 loopt warm

Bericht door DJ_Karinsky » 19 apr 2017, 08:03

amai, dat is niet veel dat je betaald, ik betaal 8 euro / liter voor het gecontreerde spul bij de dealer (blauwe kvl).
Ze verdunnen het zelf dan verder vermoed ik voor hun gebruik.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: PV544 loopt warm

Bericht door Rubicon » 19 apr 2017, 08:19

DJ_Karinsky schreef:Duurdere koelvloeistof of KVL van constructeur is afgestemd op de motoren van de constructeur (in dit geval Volvo). En heeft bepaalde additieven aan boord die specifiek voor dat soort motoren zijn. Het gaat hem altijd om de additieven (als je kijkt naar de prijs) die roest, corrosie, schuimvorming, enz de motor moeten beschermen, ook het kookpunt-stolpunt is anders.
Waarom neemt volvo / mercedes / audi / ... dan geen KVL uit de Action/Lidl/weet ik veel ? niet om de mensen er op te leggen.
Ik meen eens gelezen te hebben (gepost door "Lucas" met de P1800) dat de oudere motoren een iets andere KVL nodig hebben dan de blauwe , ook afh v/h type radiator (koperen of niet ?)
Je doet er mee wat je wil, aan u de keuze, mij kan het niet schelen ze wat je er in kapt :lol: :mrgreen:
Dan zou ik daar graag toch eens een lange termijn studie van zien, eerlijk gezegd.
Lijkt mij eerder een welles-nietes verhaal, zoals voor loodvervanger ook bestaat.
...unless you're driving a Volvo

ababbel
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 19 apr 2017, 11:28

Geloof me, koelmiddels zijn merkgebonden. Er wordt veel over verteld, maar nog meer over gezwanst.
Een algemeen koelmiddel doet zijn werk en koelt, maar daar hou het mee op. Een merkkoelmiddel gaat daar in verder! :wink: Het koelmiddel is meer dan een autocursus op zich.
Maar zoals altijd, zoveel mensen zoveel meningen, tot je defecte dichtingen, een kapotte radiator, waterpomp onbestaande, verwarming lek, regelventiel een open poort, enz.... hebt :shock:
Allemaal meegemaakt met een nieuwe auto, maar was wel een foutje van hun technieker! :o
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: PV544 loopt warm

Bericht door texaco » 19 apr 2017, 14:19

DJ_Karinsky schreef:amai, dat is niet veel dat je betaald, ik betaal 8 euro / liter voor het gecontreerde spul bij de dealer (blauwe kvl).
Ze verdunnen het zelf dan verder vermoed ik voor hun gebruik.
Geconcentreerd spul = partnr 31439720, 1 liter aan €9,06 of 4 liter met partnr 31439721 aan €29,70. Flink geprijsd, daarmee dat ze bij de dealer mij aanraden om kant en klare te gebruiken, deze 4 liter bidon heeft partnr 31439724 en kost €14,11 per bidon.
Ikzelf geniet via men schoonvader van personeelskorting (-25% op bruto bedrag) dus €12,93 per bidon, €38,50 voor de 12 liter :P
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1493
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: PV544 loopt warm

Bericht door DJ_Karinsky » 25 apr 2017, 23:35

Rubicon schreef:Dan zou ik daar graag toch eens een lange termijn studie van zien, eerlijk gezegd.
Lijkt mij eerder een welles-nietes verhaal, zoals voor loodvervanger ook bestaat.
Ik weet het van ene die al 30j in de automobieltechniek zit dus die zal het wel weten zeker en zal al genoeg voorbeelden gezien hebben :D Als ge ne motor wilt zien met roest vanbinnen door niet vervangen van KVL of rijden met brol, ook altijd welkom :-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: PV544 loopt warm

Bericht door Pieter » 26 apr 2017, 15:42

En hoe weet je wat welk geval is? Als ik een auto van 10 jaar oud koop, dan weet ik niet of de KVS ooit al vervangen is OF hij altijd zogezegde brol-KVS heeft gehad.

Maar hey, ik eet ook altijd Léo's en geen OLE's :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: PV544 loopt warm

Bericht door Rubicon » 29 apr 2017, 10:31

Pieter schreef:En hoe weet je wat welk geval is? Als ik een auto van 10 jaar oud koop, dan weet ik niet of de KVS ooit al vervangen is OF hij altijd zogezegde brol-KVS heeft gehad.

Maar hey, ik eet ook altijd Léo's en geen OLE's :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

Volgens mij rijdt er nog altijd een aantal met water als koeling, zeker bij oldtimers 'die toch alleen in de zomer buitenkomen'. Dat dat roest geeft, is logisch. Of koelvloeistof die veel te oud is. Zonder een gedetailleerde historie kan je geen gefundeerde uitspraken maken over de kwaliteit van de koelvloeistof, zeker niet als dat over een periode van meerdere (tientallen) jaren gaat. :roll: Elke garagist zal voor zijn eigen winkel praten. Kijk maar naar die discussies over de loodvervangers, ze slaan je rond de oren met argumenten en 'bewijzen'. Zowel het ja- als het nee-kamp, dus wie heeft dan gelijk? Overigens, ik heb geen specifieke voorkeur naar een merkgebonden, of niet-merkgebonden koelvloeistof. Wat er in gaat, hangt puur van de situatie af (onderhoud door garage al dan niet, van de intervallen, spoeling van het systeem..). Mij interesseert maar één ding: dat de koelvloeistof die er dan in zit geschikt, schoon en vers is. En regelmatig vervangen.
...unless you're driving a Volvo

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: PV544 loopt warm

Bericht door lucas » 02 mei 2017, 18:57

:lol: :lol: :lol:

Inderdaad!
Elke garagist zal voor zijn eigen winkel praten.
Die gasten zijn meestal mijn beste vijanden! Zeker al ze weten dat ik al 46.000 Km gereden heb zonder loodvervanger.

Nu, over de koelvloeistof, die bevat bijna 90% gedeminaliseerd water, plus antivriesproduct, anticorrosiemiddel, (verschillend ifv de radiator, aluminium of koper), Antischuimmiddel, en ’t is alles. Te koop bij auto5, Carrefour enz…
Als de vloeistof donkergrijs wordt, dan is tijd om die te vervangen! :wink:
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

ababbel
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 03 mei 2017, 09:10

Even een kleine vermelding uit een hoofdstukje van een koelvloeistofcursus. :wink:

" Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.

Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol en mono-propyleen glycol. Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De

Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof.

Additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.

Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.

Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Er is een verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een 9OAT-additievenpakket en een speciaal onthard en gezuiverd water.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste. "


Het is toch naar mijn gevoel te eenvoudig te stellen dat het koelmiddel, gekocht om de hoek, een degeljke vervanger is voor het product van het automerk. Ieder doet en denkt wat men zelf wil, maar ga der niet te licht mee om, uw oldtimerke is enkel het beste waard, niet? En ja, de kostprijs is meestal ook doorslaggevend. :(
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: PV544 loopt warm

Bericht door Pieter » 03 mei 2017, 12:01

En het feit dat chloor vermeld wordt laat me dan weer twijfelen aan heel het artikel, wetende dat Chloor spontaan verdampt uit je water en na een paar seconden de hoeveelheid chloor dus al miniem is...

Ik ben gisteren nog 3L KVS gaan halen bij Action (voor onze Audi 80), de G12+ (dus compatibel met alle andere soorten) aan 2,19 euro/liter (kant en klaar). Dat spul komt ook in mijn Combi als die klaar is!

ababbel
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 03 mei 2017, 14:45

Met Chloor bedoel je toch het element en niet Dichloor, neem ik aan?
Bij mijn weten is Chloor een zeer heftige oxidator en bindt zich snel met andere elementen. Vrij komt het niet voor bij ons en dan bedoel ik op onze bol.
Dichloor is een andere zaak. Niet inademen en best zo ver mogelijk vandaan blijven.
Water, zelfs bij kamertemperatuur, ontspant en verdampt, waarom zouden dan bindingen in een emulsie ook niet het hazenpad kiezen?
En zoals ik al vermelde: ieder beslist voor zich wat hij doet, toch? Alleen zijn er voorbeelden dat je best met de (water)koeling van jouw motor niet te licht omspringt! :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie