Even een kleine vermelding uit een hoofdstukje van een koelvloeistofcursus.
" Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol en mono-propyleen glycol. Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof.
Additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.
Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Er is een verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een 9OAT-additievenpakket en een speciaal onthard en gezuiverd water.
Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste. "
Het is toch naar mijn gevoel te eenvoudig te stellen dat het koelmiddel, gekocht om de hoek, een degeljke vervanger is voor het product van het automerk. Ieder doet en denkt wat men zelf wil, maar ga der niet te licht mee om, uw oldtimerke is enkel het beste waard, niet? En ja, de kostprijs is meestal ook doorslaggevend.