Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
jcaelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:17

Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Bericht door jcaelen » 02 jun 2017, 14:01

Beste leden, beste kenners.
Nieuw hier op het forum heb ik een vraag.

Ik ben voornemens een Volvo V70 Cross Country uit 1999 aan te schaffen.
De wagen heeft relatief weinig kilometers (211000) en is naar mijn mening goed onderhouden.
Het betreft een 2.4 Benzine Turbo met 196PK (Automaat).

Nu heb ik de simulator ingevuld om erachter te komen wat de Inverkeersstelling zou kosten.
Ik kom uit op 1745 euro eenmalig en vervolgens meer dan 880 euro per jaar wegenbelasting.
De verzekering kost mij 450 euro per jaar.
Kan dit wel kloppen want het eenmalige bedrag vind ik toch wel erg hoog.
Na meer dan 45 minuten aan de lijn te wachten bij de belastingdienst heb ik de telefoon toch maar opgehangen.

Wie kan mij hierop een passend antwoord geven én zijn er goedkopere manieren om de wagen toch te rijden?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groet,

JP

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Bericht door stef25042504 » 02 jun 2017, 20:00

Je kan een paar dingen doen:

Een 2 PK'je kopen.
Nog 12 jaar wachten en hem dan inschrijven.
Afdokken.
Op privé terrein blijven.
Verhuizen naar hete buitenland, wel eerst vragen hoeveel het daar kost.
Voor een Belgische Trump-figuur stemmen, "Make Belgium Great Again"
Niet uit uw garage komen.
Hem op CNG leggen, maar dat kost waarschijnlijk meer dan de taks, maar je inschrijvingstaks valt dan weg
In een hoekje kruipen en uithuilen

Het is nog geen Oldtimer, tegen dan zal hij 30 j moeten zijn.
Als classic car, maar dit geld enkel voor de verzekering en er zijn limieten afhankelijk van de verzekering. Dit maakt niks uit voor de taks.
Taks en inschrijving zijn vaste tarieven en je kunt er niet op afdingen of omzeilen.
Eigenlijk kun enkel beslissen, rijden of niet rijden en dit betekend betalen of niet betalen.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Bericht door Volvodiesel » 03 jun 2017, 00:43

Wees er maar zeker van dat die prijzen kloppen. Jammer maar helaas. Vlaanderen wil die vieze vuile auto's van de weg en heeft daarom beslist om torenhoge bedragen te vragen voor sommige auto's.

Ik heb een V70 diesel van 1998 staan en die gaat me eenmalig 1300 euro kosten en dan jaarlijks 910 euro!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Bericht door DJ_Karinsky » 03 jun 2017, 23:08

Goedkopere manier is misschien inschrijven in Brussel of Wallonië, daar is het oude systeem nog van kracht qua BIV, in Wallonië wel ecomalus etc van toepassing op de rijtaks dan dacht ik, het fijne weet ik er niet van. Je moet eens zoeken daarop, of inschrijven in Luxemburg of Z-plaat nemen, maar dan moet je 10 auto's per jaar verkopen om Z-plaat te behouden dacht ik, dus ben je al handelaar, ook niet interessant dus ;-)

Maar is dat echt zoveel ? lijkt mij iets eigenaardigs. ah maar grotere cilinderinhoud tov 2.3 L , zal daarmee zijn. Hoeveel CO2 g/km heeft die ? moet zeker al euro 2 zijn.
1 voordeel, die taks komt 2 maand na de inschrijvingsdatum , dus kan je u wat voorbereiden .... :roll:

Bij een 850R (euro 1 B5234T) van 1996 is't 1900 euro BIV en 823 euro taks (dat was op 06/10/2016 nu wellicht nog hoger ?), zelfde motor - zelfde vermogen en fiscale pk in een V70 classic van 1998 (euro 2) is de BIV 621,41 EUR , VB : 708,33 EUR ... groot verschil dus. Probleem is de euronorm , bij de 850 rekenen ze direct het maximum van euro 1 zijnde 295 g/km CO2 omdat die zogezegd niet gekend is. Bij de V70 van 98 is dat 235g/km CO2 (ook max. van euro 2) :-/
maw. ze rekenen ferm af op het CO2 gehalte ...

Hier uw chassisnr ingeven en dan zie je de taksen :
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top

je kan er een lichte vracht van maken en laten ombouwen, maar dat kost u ook 1500-1800 euro ofzo incl. attesten etc. BIV is dan 0 euro en taks 150 / jaar ofzoiets :-)

edit : 850 vandaag inschrijven is NOG leuker !! BIV : 2132,05 EUR VB : 823,85 EUR :lol: van loos geld gesproken :evil: :evil: :evil:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Bericht door Pieter » 05 jun 2017, 16:59

Er LPG in laten leggen? Dan betaal je toch minder?

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Inverkeersstelling Volvo V70 Cross Country

Bericht door DJ_Karinsky » 05 jun 2017, 21:40

Pieter schreef:Er LPG in laten leggen? Dan betaal je toch minder?
dan betaal je 140 euro meer wegens LPG taks :-] ?

edit : inderdaad de BIV is beduidend minder :o :o Geef eens de CO2 van uw wagen, fiscale pk (13 of 14 ?) , cilinderinhoud cc, 1e inschrijfdatum en euronorm (euro 2 wss) ?

dit lees ik op site van LPG kerel :
Met LPG: Korting op uw BIV en op de verkeersbelasting
Ook met LPG is de BIV aanzienlijk lager. Voor grote auto's kan dit tot 5.000 euro voordeel opleveren.
De verkeersbelasting daalt ongeveer met 100 euro.
Het juiste bedrag van de belasting kan je berekenen op het Belastingportaal Vlaanderen:
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... sting.html
Even simulatie gedaan voor uw geval : 13 fiscale pk, 144 kW, euro 2 , 1e inschr : 10/05/1999 , 234g co2/km (max. van euro 2 norm)
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 310,7 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 726,03 EUR
De AVB (Aanvullende verkeersbelasting) bedraagt: 148,68 EUR
:P
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Besluit : BIV is beduidend minder met LPG erin, maar je hebt uw installatiekost nog en VB blijft wellicht even hoog, als er al LPG in zit, meevaller dus ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie