P1800 - conversie dynamo -> alternator - kabelboom ??

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

P1800 - conversie dynamo -> alternator - kabelboom ??

Bericht door cvanaalst » 26 jul 2018, 21:33

Hallo,

ik ben al een paar jaar bezig met een 'full restauration' van een P1800 van 1964. Ik probeer hem zo origineel mogelijk te houden, met uitzondering van de onsteking (123-tune) en een conversie van dynamo naar alternator(incl regulator).
Ik heb een nieuwe (dynamo-type) kabelboom en wil deze niet kapot maken, maar zoveel mogelijk hergebruiken voor de Alternator-conversie. Ik haal de oude voltage-regulator eruit en zoek nu naar een schema hoe ik alles kan aansluiten ...
Heeft iemand dit gedaan of heeft iemand daar een schema van (liefst met bestaande kabel kleurcodes etc ...) ? ik zit vast, ik vind wel schema's hoe een alternator te gebruiken, maar niet echt in combinatie met mijn bestaande kabel-boom ?

Graag tips, hulp ?

mvg,

Chris
Houthalen

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: P1800 - conversie dynamo -> alternator - kabelboom ??

Bericht door lucas » 28 jul 2018, 21:39

Google is je vriend...

Afbeelding

Nu, waarom wilt u persé een alternator ipv een dynamo, en een chineze 123 ipv een gewone Bosch verdeler?
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

Re: P1800 - conversie dynamo -> alternator - kabelboom ??

Bericht door cvanaalst » 29 jul 2018, 10:48

Lucas,

Bedankt voor de oplossing, zeer duidelijk! Blijkbaar heb ik op de verkeerde plaats op Google gezocht.
Alternator & 123 was voor mij een beslissing om de wagen wat bedrijfszekerder te maken, ik ben ook van plan om misschien een extra elektrische fan te plaatsen ..

Mvg

Chris

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: P1800 - conversie dynamo -> alternator - kabelboom ??

Bericht door stef25042504 » 30 jul 2018, 19:03

De blauwe draad(in het schema) van het dashboard, komt van het rode lampje van de batterij.
De Alternator moet stroom krijgen om te kunnen laden en dat is via het batterijlampje.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: P1800 - conversie dynamo -> alternator - kabelboom ??

Bericht door lucas » 04 aug 2018, 09:26

Hallo,

Weten jullie waar het schéma van de 1964 te vinden?

http://p1800.jd.free.fr/Infos%20techniq ... 64mini.jpg

Het blauw draadtje wordt brun/gul, Bruin/geel.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Plaats reactie