Ieder doet wat hem het beste lijkt en de ene beslissing is de andere niet.
Het is niet eenvoudig om een cilinderkop goed op te lassen, maar het kan best. Alleen moet het echt goed gedaan zijn en dat is iedereen niet gegeven.
Vraag eens aan het vlakbedrijf naar referenties van zulke herstellingen en hoor bij die mensen hoe hun herstelling verlopen is tot op heden.
Naar mijn gevoel zijn het hier toch wel heel wat putjes die gevuld moeten worden, maar de tellerstand is ook al niet mis, hé!
De koppakking zorgt voor de afsluiting tussen de cilinderkop en het motorblok. Water-, olie- en gasdrukken moeten "geleid" worden van het ene deel naar het andere. Bij een recente motor gaat dat nog heel goed, maar bij een motor die er al heel wat jaartjes opzitten heeft, wordt dat al moeilijker. Alles heeft wat meer geleefd en is reeds zijn originele vorm wat kwijt. Veel is het allemaal niet en best nog herstelbaar, maar nieuw....... neen, dat is het niet meer.
De prijs valt best nog mee voor zo'n herstelling en als de vlakfirma het doet, heb je wel garantie, toch?
Naar de foto te zien zou ik stellen dat cilinder 2 de beste is, 1 en 3 hebben wat met vocht gehad en 4, daar zou ik de cilinderwand, zuiger of ventielgeleiding wat nader bekijken.
Vergeet ook niet dat een herstelde cilinderkop één is, maar een goede montage op de blok het andere is en bijdraagt tot een goede reparatie.
Verder is het ook zo, zoals DJ vermeldt, dat een gebruikte (en stilstands)motor met 250k op de teller, ook al neigt naar wat vraag en zorg. Daar ga je niet nog een 150k probleemloos mee bollen. Is het wel zo, dan is dat te beter.
Een B230f zijn zuiger gaat niet in de cilinderkop, meen ik. Als de kleppen niet uit de cilinderkop komen, dan kunnen die niet tegen de zuiger aanstoten en ben je safe.
Suc6 met de verdere werken, Ab.